For de heldige som er i markedet for en hypercar, har det aldri vært et bedre tidspunkt å kjøpe en med ekte Formel 1-arv. Vi tar en nærmere titt på tre F1-inspirerte hypercars som du kan møte på motorveier i Europa i løpet av de neste to årene.

Aston Martin Valkyrie

Når F1-geniet Adrian Newey ble frustrert med stadige restriktive regelbok i Formel 1, ble han og hans Red Bull-sjefer enige om å la sine talenter få gå løs på nye prosjekter. Ett av disse prosjektene ble hos Aston Martin og jobben med den ultimate gatebilen, og Valkyrie er sluttproduktet. Mens vanlige biler må klare kollisjonstester og overholde utslippskrav, er muligheten til å eksperimentere med aerodynamikk ganske friere på hypercars. Det er tydelig i den bemerkelsesverdige formen på Valkyrie sine aerodynamiske flater – og da spesielt de gigantiske Venturi tunnelene på baksiden. På den opprinnelige kunngjøringen av Valkyrie – kodenavnet AM-RB 001 – hevdet Aston Martin at den nye bilen ville bryte Formel 1-banerekorden på Silverstone, selv om det målet kanskje bare er oppnåelig med Valkyrie AMR Pro .

 

Likevel forventes ytelsen til ‘standard’ Valkyrie å overskride noen annen bil som kan kjøres på offentlige veier.

 

Mercedes Prosjekt One

 

Bilprodusenter skryter ofte av sammenhengen mellom deres motorsport bestrebelser og deres produksjonsbiler, men det er sjelden at de bare kan løfte maskinvare fra en F1 bil og slenge det i et gateregistrert kjøretøy. Det er nesten like enkelt å vinne penger for Lewis fans fra bonusspill.  Årsakene til dette er klart: en F1 bil er ment å bli kjørt for full maskin fra det øyeblikket den begynner løpet til det øyeblikket den går over mål. Hver del i bilen er laget for å vare bare noen få mil lenger enn nødvendig i henhold til regelverket. En gateregistrert bil er designet for å bli kjørt rundt i byen ved lave hastigheter, likeså ofte som å kjøre i høye hastigheter på landeveien, samtidig som den må møte utslippskravene og ha et langt liv. Derfor er det et bevis på god ingeniørkunst når verdens beste turbo-hybrid F1-motor fra Mercedes kan tilpasses til å fungere i en gateregistrert bil. Det vil bli noen endringer i motoren – den røde linjen vil bli avkortet til 11,000rpm i Project One i forhold til 13 500 i F1-bilen og drivstoff-gjennomstrømningsbegrenser vil bli fjernet – men den grunnleggende 1,6-liters V6-motoren og dens splitt turbo vil forbli uendret. Energy Recovery Systemet vil faktisk bli forbedret med et større batteri og en elektromotor på hver av forhjulene – som vil bli i stand til både å utvinne energi ved bremsing og levere 120 kW effekt under akselerasjon. I sin mest sparsomme motorinnstilling vil Project One kunne kjøre 25km på strøm alene. Mercedes Project One vil være den mest effektive hypercar på markedet når den kommer på veien senere i 2019.

 

McLaren Senna

 

Det er kanskje urettferdig å sammenligne McLaren Senna mot de to andre bilene på denne listen (den er omtrent £ 1.65m billigere enn begge bilene!), men med det navnet kunne vi ikke ignorere den. Senna navnet har blitt brukt med velsignelse av den trefoldige verdensmesterens familie og McLaren har lovet å donere et «betydelig bidrag» til Instituto Ayrton Senna som en del av samarbeidet med stiftelsen. Den britiske produsenten lanserte Senna tidligere i år og sa det var «personifisering av McLarens DNA på sitt mest ekstreme» og «den mest ekstreme gateregistrerte bilen vi noensinne har bygget».

 

Som på en F1-bil, har hver overflate blitt designet for å gjøre at den går raskere på banen, noe som gir Senna sitt aggressive – kanskje litt hengslete – utseende. Like-for-like-teknologien med en F1-bil er begrenset, men McLaren har tilnærmet seg utformingen av Senna på samme kompromissløse måte som de gjør med sine løpsbiler, noe som gjør McLaren Senna til en av de de mest vanvittige produksjonbilene i verden.