Discovery Sport får en etterlengtet facelift, og med den følger det mer teknologi og mildhybrid-teknologi på alle motorer. Neste år kommer en Plug-in hybrid.
Over 500 000 Discovery Sport har blitt produsert, og dermed kan vi fastslå at dette er en viktig modell for Range Rover.
Nye Discovery Sport har fått en lett men synlig oppgradering utvendig. Som stort sett alle facelift, så får også Discovery Sport nye lykter foran og bak, ny grill og ny støtfanger.
Basisien er Land Rovers avansert Transverse-arkitektur som gir en lang rekke innovative løsninger. Dermed får Discovery Sport egenskaper som gir muligheter for eventyrlige turer i skog og mark. Nyheten er også komfortabel på de fleste underlag.
Om forandringene er forsiktig utvendig, er det stort og melde om fra innsiden. Touch Pro infotainment med funksjoner på berøringsskjermer er på plass. Nå får du også Apple Car Play, trådløs lading og 4G wi-fi hotspot.
Bedre materialkvalitet, flere valgmuligheter for setene og nye seter skal bidra til en bedre komfort. Drivstofftanken er også økt med 20 % så man kan kjøre lengre mellom stoppene.
Når det gjelder teknikk, blir nye Discovery Sport mer avansert enn noen gang tidligere. Nå får du Terrain Response 2 som standard og kan da velge mellom fire forskjellige kjøremoduser. Alt fra komfort, til kjøring i terrenget, takler nå den nye Discovery Sport. ClearSight Ground View gir deg muligheter til å «se» igjennom panseret, slik at du alltid har oversikt over hvor bilen befinner seg. Dette er smart både ved parkering og kjøring i terrenget. Automatgir og firehjulsdrift er selvfølgelig også standard.
Den nye Premium Traverse Arkitekturen betyr at Discovery Sport alltid har en aktivert 48-volts mildhybrid drivlinje (MHEV) i bilen. Energi blir samlet opp ved bremsing, og brukes når du trenger litt mer kraft ved akselerasjon. Ved hastigheter under 17 km/t eller når du bremser, slås motoren av for og minske utslippene.
«Jaguar Land Rover har forpliktet seg til å levere en elektrisk utgave av alle nye modeller fra 2020, og dette er første skritt mot dette målet. Mild hybrid-drivlinjer leverer i dag virkelige besparelser innenfor utslipp og drivstofforbruk, noe alle førere kan dra nytte av på hver eneste kjøretur. En elektrifisert Plug-in Hybrid-modell blir lagt til serien senere i år.Dessuten har vi optimert våre allerede rene Ingenium bensin- og dieselmotorer slik at de lever opp til de nyeste Real Driving Emissions (RDE2 (utslipp under reelle kjøreforhold)), noe som gir mulighet for ytterligere avgiftsbesparelser,» sier Nick Rogers, Executive Director Product Engineering, Jaguar Land Rover.
Alle motorer har MHEV-teknikk og du kan velge blant 3 bensin og 4 diesel alternativer. Effekten spenner seg fra 150 til 250 hk, der den enkleste er en forhjulsdreven modell med et drivstofforbruk på 0,59 l/mil. Den største dieselmotoren har 250 hk og et maksimalt dreiemoment på 400 nm. Den vil kunne nå 100 km/t fra stillestående på 7,1 sekunder.
Discovery Sport er bygget for å klare tøffe tak i terrenget, og med en bakkeklaring på 212 mm, er det lite som kan stoppe eventyrlysten. Den kan forsere stigninger på opp til 45 grader.
Advance Tow Assist er tilleggsutstyr, men kan være verdt å ha med om du ønsker å bruke tilhengerfeste. Da får du muligheter for å la bilen ta seg av rygging med tilhenger, som forøvrig kan veie opp til 2500 kg.
Som de fleste nye biler har også Discovery Sport en mengde førerassistenter og sikkerhetssystemer som skal gjøre turen for deg så komfortabel og trygg som mulig. Takket være avanserte sensorer kan bilen ta over kjøring i kritiske situasjoner, og både bremsing og styring er noe bilen gjør, om det er nødvendig.
I løpet av de nærmeste årene vil vi se elektrifisering i stor skala fra Range Rover, og allerede i år skal en Plug-in hybrid av Discovery Sport være klar. Den kan nok bli populær her til lands.