Store SUVer har vært populære i Norge i mange år, og utvalget er bedre enn noensinne. Med inntog av hybrid-drevne biler fra både Audi, BMW, Mercedes og Volvo, har prisene på brukt SUV godt ned. Men det er ikke bare prisen på bilene som har sunket, men også deleprisene.

Bruktbiler er de mest populære bilene på markedet, og store SUVer er intet unntak. Man kan spare mye penger på å kjøpe noen år gammel SUV, men kan vinninga gå opp i spinninga?

Det er flere skrekkhistorier om familiefedre som kjøper stor brukt SUV, og mye av feriepengene går bort på reparasjoner og dyre bildeler.  Det er ikke siste gangen vi får høre om dette. Men om du tar noen forhåndsregler, reduserer du risikoen betraktelig for dyre påkostninger, og det er ganske mye penger å spare på å kjøpe noen år gammel BMW X5, for eksempel.

BMW X5 har lenge vært en storselger i segmentet, og kom på markedet allerede i 1999. Mange av de som kjøpte første generasjon X5, fikk en god del påkost fordi bilen rett og slett ikke var god nok. Trøblete turbo, girkasse og elektronikk var feil som gikk igjen i tillegg til at forstillingen var en tanke underdimensjonert. Dette resulterte i slakke kuler, ledd og stag samt at bremsene tok raskt slutt. Mange av disse delene var også dyre, men i dag kan man finne billige bildeler på nettet. Firehjulsdrift-systemet var også en svakhet, men med generasjon 2 kom et helt nytt xDrive-system som fungerte utmerket samtidig som det var mye mer driftsikkert.

Derfor anbefales det at du dropper eldre utgaver av BMW X5, og dette gjelder egentlig flere andre store premiumeSUVer. De første generasjonene var ofte beheftet med mye barnesykdommer som ble rettet opp på nyere versjoner. I dag er en 5-7 år gammel drømmeSUV ofte like sikker i drift som andre biler.

Likevel er det noen sjekkpunkter man alltid må ha når man kjøper bil. Du bør sjekke servicehistorie og den generelle historien på bilen. Desto færre tidligere eiere, desto enklere er det å finne riktig historie for bilen. Importbiler er mer usikkert og bør betinge en redusert pris, selv om disse ofte er penere i lakken og karosseriet. Biler som har gått i Tyskland kjøres mindre på grusveier og salt, og spares derfor for en hel del slitasje som vi har her i Norge.

Hvis du velger å gå for en BMW X5 av generasjon 2 som kalles E70 på BMW-språket, har du en modell som er atskillig finere og mer moderne enn X5 av første generasjon. Andre genersjon kom i 2007 og har i tillegg til nytt xDrive firehjulsdriftsystem, et bedre infotainment system. Teknisk ble det også gjort store oppgraderinger, og denne utgaven av X5 ble en godt skrudd sammen bil.

Nå er det ikke slik at X5 av andre generasjon er helt feilfri, men det er en kjensgjerning at fra 2007 ble BMW X5 en av de mest driftssikre firehjulstrekkere i sin klasse. Likevel må man regne med litt vedlikehold, og billig deler finner du mye av på nett, som for eksempel hos eurodel.no som har billige bildeler til de fleste bilmerker.

Hvor mye må du ut med for å kjøpe en brukt X5? Et fint sted å starte er på Finn.no, og her er det for tiden rundt 450 biler til salgs i forskjellige årsmodeller. Første generasjon starter på 30 000 kroner og oppover, men vi anbefaler altså å gå for en nyere utgave. Fra 180 000 kroner koster generasjon to av X5, og utvalget er stort om budsjettet ditt strekker seg til 300 000 kroner. Kanskje det lønner seg å ha noen ekstra tusen i reserve så du kan ta en service på bilen ganske kort etter kjøp.

Kanskje du tenker å importere din BMW X5? Da er Tyskland et godt utgangspunkt, og da kan Mobile.de være første stoppested. Her er utvalget mye større, og alltid ligger det mellom 4 – 5 000 BMW X5 til salgs på denne siden. Om du trenger hjelp til å importere bilen din, er det mange som gir råd før kjøp i utlandet. Et enkelt søk på Google vil gi deg mange treff.

Før du bestemmer deg, kan det også lønne seg å ta en titt på hva NAF råder deg til før kjøp.. En god og nøyaktig kjøpekontrakt er også viktig. Selvfølgelig må man også gjøre betalingen på en sikker måte.

Kanskje det aller viktigste rådet ved kjøp av all bruktbil, er å bruke god tid til å besikte bilen. Gjør gjerne avtale med en bilkyndig som du kjenner og ta han med på prøvetur. Om du har muligheter så lån også garasjebukk så du får bilen opp og får sett godt under den. Her kan det nemlig skjule seg rusk og ødelagte deler som selv ikke selger er klar over.

Et annet godt råd er å holde seg til budsjettet, for uansett hvor god eller dårlig råd du har det før du kjøper en stor SUV, så kommer den til å koste mer enn en vanlig bil å ha. Drivstoffutgiftene kommer til å øke, samtidig som du må regne med noe høyere vedlikeholdskostnader, først og fremst fordi det er en stor og tung bil. Dekkene vil av samme grunn vare noe kortere tid.

Nå håper vi du har et godt utgangspunkt for å kjøpe deg BMW X5, eller en annen suv og på denne nettsiden kan du se nyeste utgave av X5. Den kommer snart med en helt ny hybrid-utgave som blir særdeles gunstig i Norge.