Det her er en favoritt hos oss på Bil og Motorbloggen, men slik er det med biler som gir mye kjøreglede. Det gjør heller ikke noe at det er en sedan.

Både BMW og Mercedes har lagt vekt på kjøredynamikk i sine 3-serier og C-klasser, slik også Volvo har gjort med nye 60-serien. Jaguar XE har også kjøregener som tiltrekker seg svingete fjellveier, og nå blir den bedre.

Forandringene er særlig tydelige innvendig, der XE har fått Touch Pro Duo, girvelger fra F-Type og ratt fra I-Pace. I tillegg har man byttet ut alt av hard plast og fått materialer med bedre kvalitets følelse. Plassen har blitt bedre, både for fører og passasjerer. Sikten bakover har fått litt kritikk, og derfor har XE nå Clear Sight-bakspeilet, som vi kjenner igjen fra Range Rover Velar. Et kamera innebygd i haifinne-antennen sørger for krystallklart bilde i bakspeilet slik at bakgrunnen kan være helt dekket uten at det går ut over utsikten bakover.

Utvendig har Jaguar også frisket opp designen med smalere LED-lykter og ny støtfanger bak, som gjør at XE ser breder ut. I fronten har det også blitt nye LED-lykter og små forandringer på grill og luftinntak. Alt i alt har designen blitt sportsligere og mer moderne.

Motoralternativene er to bensin og en diesel. Bensinutgavene har 250 eller 300 hk, sistnevnte gjør sprinten til 100 på 7 sekunder. Dieselutgaven har 180 hk og et råsterkt moment på 430 nm.

Standard på alle XE er i dag automatgir, 18 tommer aluminiumsfelger, elektriske skinnseter, LED-lykter foran og bak, parkeringssensorer og førerassistansesystemer.

Kundene kan velge mellom S-SE og HSE-versjoner, i tillegg er det mulig å velge den sportslige R-Dynamic-versjonen.

Forventet lansering er i mai.

Foto: Jaguar