Når Honda parer praktisk femdørs kombi med design og teknologi, før de runder av med premium interiør, får vi kort og godt lyst på elbil. Møt Honda e Prototype.

Tekst og foto: David K Andersen

Blant monster-Mercedeser, million-SUVer og superbiler, var det en liten hvit konseptbil fra Honda som tok showet under Frankfurt-utstillingen høsten 2017. I alle fall for oss, men også for mange andre – sosiale medier eksploderte idet teppet falt.

Urban EV Concept, het den – en liten og ekstremt kul elektrisk småbil. Mer om den, kan du lese i denne artikkelen, men la oss oppsummere slik: For første gang fikk vi virkelig lyst på en elektrisk bil. Ikke fordi den var elektrisk, men fordi den bare var superkul. En bil du får lyst til å eie – for å kjøre med.

Men så er det veien fra konseptbil til virkelighet da. Vi visste allerede fra starten av at Urban EV skulle bli produksjonsbil, men det pleier samtidig å bety at det meste av magien forsvinner på veien.

På Genéve-utstillingen neste uke avduker Honda endelig resultatet, men vi har fått sjansen til å se på, ta bilder av, sitte i og kjenne på, allerede nå.

STORT GALLERI MED OVER 50 BILDER NEDERST I ARTIKKELEN

At den heter e Prototype, kan du forresten bare glemme. Det er en Honda-greie vi har blitt vant til de siste årene. De kaller bilene som vises i produksjonsform for «Prototype» i forbindelse med første visning, men i realiteten er det produksjonsbilen vi ser. Den du snart kan bestille, og få levert mot slutten av året eller i starten av 2020, vil se akkurat slik ut.

Få fakta – store inntrykk

Vi skal komme tilbake med flere detaljer i forbindelse med den offisielle avdukingen i Genéve, Honda var nemlig svært beskjedne med opplysninger under denne lukkede visningen som fant sted i Stuttgart nå i februar.

Fakta kan foreløpig oppsummeres som følger: Minst 200 km rekkevidde, 80 prosent lading på under en halv time, batterivekt 200 kg, ny og egen elbilplattform, samt bakhjulsdrift.

Men la oss la det ligge til de endelige dataene er inne, og la meg heller fortelle om inntrykket av bilen etter første møte. I denne elbilen er det nemlig mer enn det faktum at den er elektrisk, som har noe å si.

Som du ser har den sammenlignet med konseptbilen fått bakdører. De er imidlertid halvveis skjult, blant annet via sorte døråpnere i bakkant og små, presise panelåpninger.

Den beholder dermed konseptbilens inntrykk, men toner retrofølelsen som tok oss tilbake til både gamle Civicer og Fiat 127, ned. Jeg synes det funker utmerket, for i prosessen får den mer egen identitet – det blir litt mindre retro-vibber og litt mer moderne. I lengden er det antagelig lurt.

De rene linjene og det enkle utvendige designet beholdes til fulle – dette er en bil som utseendemessig lever på proporsjoner og stance (den er ganske lav og bred), og ikke på design-mikkmakkeri og detaljer.

I stedet brukes detaljer som grill og bakende til å brekke opp designen akkurat passe til at vi ender opp med en fet, tidløs og tiltalende bil.

Særlig bakenden sett på skrått fra siden, er i mine øyne særdeles lekker. Understreket av superstilige lykter i det sorte feltet.

Du får lyst til å kjøre bilen av å se på den, akkurat som med konseptbilen. Den ser ut som om den kommer til å elske både svingete veier og kvikk bykjøring.

Drømmeinteriør

Følelsen blir ikke akkurat mindre av å la de skjulte dørhåndtakene på fordørene gi deg tilgang til førerplassen.

De rammeløse dørene er kledd i lekre stoffmaterialer i ulike farger, med grove sømmer. Lenger inn brekker stilige trepaneler opp, og du finner fit and finish konkurrentene i B-segmentet bare kan drømme om.

For et løft for Honda – jeg strekker meg problemfritt til å kalle dette premium. Bare se hvordan volumhjulet og de tre knappene er innfelt midt på dashbordet. Tankene går til Audi.

Det gjør de også hva gjelder sidespeilene, sånn når vi først snakker om det. Som du kanskje vet, får du kamerabaserte sidespeil som tilvalg på e-Tron. Hos Hondas småbil er de standard, har mer snertne kameraer på utsiden av bilen, og kanskje bedre plasserte skjermer på innsiden.

Det innvendige speilet er forresten også en skjerm og ikke et speil. Kameralinsen sitter på innsiden av bakruten og befinner seg innenfor pusserens arbeidsområde sånn at det også funker om vinteren eller i regn.

Skjermen, her som på konseptbilen i full bredde tvers over dashbordet, vet vi svært lite om. Men løsningen er revolusjonerende i hva vi antar kommer til å være en rimelig folke-elbil. Det er bare i den langt større og anslagsvis betydelig mer kostbare kinesiske elbilen Byton vi har sett noe lignende.

Hva den inneholder og kan gjøre, og hvordan den styres og fungerer, vet vi altså ikke enda, men konstaterer at en rekke skjermbilder er tilgjengelige og, det ser ut til at du kan sveipe deg gjennom funksjoner ved at vinduer legger seg bak hverandre.

Sammen med den høye kvalitetsfølelsen og de påkostede materialene, føles det særdeles spesielt og moderne å befinne seg bak rattet.

Dessuten imponerer den fleksible sittestillingen, hvor du både kan sitte høyt og rett, men også lavt og tilbakelent godt nede i bilen. Igjen: Dette får vi lyst til å kjøre av.

Plassforholdene i baksetet er ikke enorme, og dørene er litt korte slik at innsteget virker til å være antydningsvis smalt, men vel på plass har jeg ingen problemer med hverken ben eller hodeplass. Her er det nok på linje med småbiler flest, og duger både til to voksne og tre barn.

Bagasjen er heller ikke enorm, og vi har ikke fått oppgitt noe litermål, men det er i alle fall fleksibelt. Baksetet legges enkelt ned og frigjør som du ser masse plass til Ikea-pakken du kanskje vil ha med deg.

Konklusjon

Med bakgrunn i første møte, overgår Honda alle forventinger med e Prototype. Vi hadde ikke trodd alt dette skulle følge med fra konsept til virkelighet. Men her er altså både kameraspeil og enorm skjerm med. Det samme er fantastisk design som både gir ha-begjær og kjørelyst. Alt innpakket i praktisk femdørs kombi-form, og toppet av med spennende materialbruk og høy kvalitetsfølelse. Vi er spente på å få vite mer om batteri, lading og motorisering, men foreløpig lukter det ny standard for små elektriske biler. Eller vent litt – vi gjør om det til små biler. For som med konseptet, er dette en bil som trykker på alle de rette knappene hos deg – uavhengig at den er elektrisk. Etter vår mening, er det da elbil virkelig blir attraktivt.