Elektrisk motorsport har kommet for å bli, og etter at Formel E har fått kjørt seg varmt, kommer nå turen til Off-road kjøring.

Extreme E-mesterskapet lanseres i 2021 og skal kjøres i krevende løyper rundt omkring i verden. Himalaya, ørken, jungel og arktisk isøde blir utfordringer som trenger spesielt utstyr. Continental skal stå for spesialtilpassede dekk på hver etappe.

– Dette blir et helt nytt format hvor vi får demonstrert våre ultra-high performance (UHP) dekk under ekstreme forhold. En viktig faktor her vil bli å skape oppmerksomhet rundt fremtidige utfordringer som klimaendringer, ny teknologi og hvordan vi skal forurense mindre. Bærekraft er svært viktig for oss i Continental, og derfor passer dette konseptet perfekt for oss, sier Nikolai Setzer fra Continental.

Extreme E-prototyper skal starte testing allerede i april i år, og i 2021 håper man at det er 12 team som står på startstreken. Det er Gil de Ferran og Alejandro Agag som står bak serien. Gil de Ferran er racerbilsjåfør og teameier, mens sistnevnte er sjef for FIA Formula E.

– Jeg har alltid vært interessert i elbiler og den positive effekten utslippsfrie mobilitetsløsninger kan ha for å minske forurensning. Extreme E vil være med på å gjøre verden mer bærekraftig raskere, sier Agag.

Serien vil ikke bli sendt live på tv, men kommer som dokumentarserie over 10 episoder. Konseptet er mer tilpasset de unges tv-vaner, fremfor det tradisjonelle man er kjent med fra annen motorsport.

Formatet på selve løpet burde være skapt for live-sendinger. Det blir korte etapper der to og to kniver mot hverandre, til det står igjen to førere som kjører finale. Hvilke førere som trekkes til serien er foreløpig vanskelig og si noe om, men kanskje vi kan få se noen verdensmestere i rally og formel 1 som kniver side om side?