Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Toyota Corolla

Prøvekjøring: Toyota Corolla

Kraftigere drivlinje og mer kjøreglede står sentralt når nye Corolla snart lander. Etter første prøvekjøring finner vi andre og minst like viktige forbedringer.

Av David K Andersen, foto: Autobest

Toyota lanserer ikke Corolla før godt ut i 2019, men vi har allerede nå fått mulighet til å teste den. Som finalist i årets Autobest-kåring, hvor vi sitter i juryen, har vi nå kjørt bilen over to dager, både på vei og bane.

Testbilene er riktignok ikke serieproduserte eksemplarer men såkalte førserie-biler, derav delvis maskering, men vi har ikke grunn til å tro at de skiller seg vesentlig fra hva vi venter å se på norske veier til våren.

Og disse kommer det til å bli mange av på de veiene, Toyota har stor tilhengerskare i Norge. Dessuten passer drivlinjene oss fint.

Valgfri hybrid

For første gang, kan du nå velge mellom to ulike hybridversjoner. Eller det vil si, systemene er like på den måten at de ikke er ladbare, altså såkalte fullhybrider som lader seg selv når du ruller og bremser.

Nytt er at du kan velge mellom en 1,8-liters versjon med 122 hestekrefter, og en 2-liter med hele 180. Sistnevnte klarer sprinten til 100 km/t på bare 7,9 sekunder i kombi-utgave. Du vil også kunne velge 1,2-literen med turbo, men det er da en ren bensinbil og ikke hybrid. Diesel kommer den ikke med i det hele tatt.

Begge hybridsystemene er av siste generasjon, den lille kjenner vi allerede fra Prius og C-HR, hvor den gjør særdeles god figur når tanken skal fylles og utslippene måles. Den store debuterer i nye Corolla, og vi er spente på hva forbruket havner på når vi kommer så langt at vi kan teste hjemme i Norge.

122-hesteren trenger rundt 11 sekunder på seg for nå 100 km/t, og føles ikke særlig kjapp. Det er nok heller ikke poenget – her er det komfort og økonomi som teller. Den er selvfølgelig mer enn rask nok til vanlig kjøring, men vil du ha noe som går unna må du opp et hakk.

Og det funker så det suser, for draget i 180-hesters versjonen er det lite å utsette på. Skikkelig skyv i ryggen er fint både når du skal raskt opp i fart etter å ha svingt ut på hovedveien, eller du skal kjøre forbi. Dessuten føles bilen mer voksen og kraftfull også i vanlig kjøring – det er noe med å ha ekstra krefter i bakhånd.

Den automatiske trinnløse girkassen er forbedret, sånn at forholdet mellom hvor mye du trykker på gassen og hvordan bilen faktisk akselererer, skal føles mer naturlig. Nå må du i praksis presse den mye mer enn før, for at turtallet skal fly i taket og gi den litt merkelige følelsen mange liker å kritisere.

I høyeffekts-versjonen forsterkes fordelene med den oppdaterte automaten på den måten at drivlinjen er så kraftig at du sjelden trenger å trykke så hardt på gassen – du har nokså bra skyv selv med turtallet under kontroll.

Ved aktiv kjøring er det også bedre, men fortsatt sånn at du ønsker deg et mer naturlig forhold mellom gasspedalbevegelser og fartsøkning. Du kan sette den i manuell og gire med hendlene bak rattet, men det fungerer i praksis mindre bra. Manuell giring blir i praksis en funksjon du helst bruker når du trenger motorbrems i nedoverbakke.

Det er selvfølgelig litt synd, med tanke på hvor bra chassiset på denne nye Corollaen har blitt. Her har virkelig Toyota tatt sjumilssteg, og tilbyr nå både svært fin fjæringskomfort og skarpe kjøreegenskaper. I en og samme pakke. Det er godt gjort.

Styrefølelsen er riktignok ikke på nivå med Ford Focus, vektingen blir litt for lett og Forden føles mer intuitiv og presis når du styrer inn i svingene. Når det kommer til hvordan Corollaen holder seg på veien i svingene derimot, skiller det lite.

Det er bemerkelsesverdig med tanke på hvor eksepsjonelt gode kjøreegenskaper Focus har. Og det bekrefter hvor bra Toyotas TNGA-filosofi fungerer. -Aldri mer en kjedelig Toyota, sa toppsjef Akio Toyoda da han tiltrådte. Corolla er et av de beste eksemplene på det så langt: Hverdagsbil med kjøreglede.

Komfort-mester

På bygda rundt Milano, holder veiene oppsiktsvekkende dårlig standard. Grov asfalt og konstante ujevnheter får deg til å lure på hvordan det egentlig går i Italia om dagen.

Kjører du nye Corolla, blir imidlertid det sviktende underlaget mindre plagsomt enn i mange andre biler. Den både fanger opp ujevnhetene svært godt, og den gjør det på solid og sofistikert måte. Uten skrangling og slamring fra hjulene.

Støynivået er svært godt dempet, noe vi blant annet kunne bekrefte på testbanen i Vairano som blant annet inneholder strekninger belagt med asfalt i ulik grovhet. Lydbildet inne i bilen endres ikke vesentlig ved overgang fra fint til grovt underlag.

Den fine førerplassen bidrar selvfølgelig også. Her kan du senke setet skikkelig og trekke med deg rattet brukbart langt ut, sånn at du sitter godt nede i bilen hvor du både har maksimal kontroll og kjørefølelse, men også behagelig sittekomfort.

Setene er store og har spesielt bra støtte for øvre del av ryggen. Stoppingen føles påkostet, de er myke, men samtidig harde nok. Størrelsen på sidestøtten er også et fint kompromiss som både gir komfort og frihet, men også holder deg på plass.

Nytt nivå

Interiørfargene strekker seg fra typisk mørke i alt, til lysere og luftigere. Vi hadde blant annet stor sans for farger og materialvalg i en av testbilene, der delskinn-setene hadde utrolig fin design og miks av materialer.

Løftet på opplevd kvalitet er massivt, med stor andel overflater trukket i kunstskinn eller myk plast. Med nokså spenstig interiørdesign, er dette virkelig et koselig og fint sted å befinne seg. Det føles påkostet og moderne.

Ergonomien følger i det store og hele opp, med blant annet ordentlig headup-display i frontruten (ikke på plate) som også har farger. Instrumentene, delvis digitale og delvis analoge, er svært enkle å lese av, og du når alle kontrollorganer lett.

Infotainmentsystemet er oppgradert, men følger kjent Toyota-oppskrift med miks av knapper rundt og berøringsfølsom skjerm. Vi hadde lite å utsette på funksjonaliteten, men installasjonen er ikke spesielt slank og føles ikke hypermoderne.

Touring Sports

Hva praktiske egenskaper og plass angår, går det nå et tydelig skille mellom femdørs kombi og stasjonsvognen Touring Sports.

Førstnevnte er ment som det sportslige alternativet, og bilen for de som ikke trenger maksimal plass i baksete og bagasjerom. Dermed imponerer heller ikke den versjonen i så måte, den er på snittet.

Trenger du plass bak, er dermed valget enkelt. Touring Sports er nemlig ikke bare en stasjonsvogn, den er optimert for plass på flere måter. Blant annet via lenger akselavstand og betydelig større totallengde. Det gir mye bedre plassforhold både i baksete og bagasjerom. 598 liter i sistnevnte.

Vi synes muligens også at stasjonsvognutgaven ser enda bedre ut enn kombien, så la oss anta den blir nokså populær i Norge. Det kommer forresten en sedan-utgave også. Den kan kanskje være et alternativ for de som savner Avensis.

Utstyr og sikkerhet

Om ikke i forkant av utviklingen, er i alle fall nye Corolla helt på nivå med de beste på utstyr, enten det gjelder sikkerhet eller komfort.

Toyota Safety Sense, som vant Safetybest-prisen i Autobest i fjor, dreier seg ikke bare om hvilke systemer som er tilgjengelig i bilen, men også om at de fleste preventive sikkerhetsfunksjonene er standard i alle modeller uavhengig av utstyrsnivå.

Corolla er naturligvis utstyrt med siste versjon, som betyr adaptiv cruisekontroll med autombrems, filholder og alt det der. Dermed er den i likhet med Ford Focus og Kia Ceed selvkjørende på nivå 2, slik at den i praksis kjører på egenhånd så lenge veimerkingen er lesbar og cruisekontrollen slått på.

Apple Carplay ser endelig ut til å være på tur inn hos Toyota, så vi venter det i Corolla. Ellers ser det meste av utstyr ut til å være på plass. Men vi må holde an til den offisielle lanseringen med tilhørende prøvekjøring på nyåret, før vi kommer med flere detaljer.

Konklusjon

Corolla er en helt annen bil en Auris var. Siden alt er nytt og bedre, sier det seg for så vidt selv. Samtidig blir løftet større enn normalt både fordi den tilbys med svært kraftig drivlinje og ikke minst et glimrende chassis som gjør at den er mye bedre å kjøre enten du presser på i svingene, eller ønsker maksimal komfort. Med den alltid tilstedeværende driftssikkerheten og tryggheten en Toyota innebærer med på laget, er nok suksess sikret.