Hjem Nyheter Taket ryker på BMW 8-serie

Taket ryker på BMW 8-serie

Vi har knapt fått igjen pusten etter å ha sett fantastisk lekre BMW 8-serie på Paris-utstillingen. Så kommer denne.

Av David K Andersen

Om med det var en kortslutning i toppen på meg, eller den bare gjør seg enda mye bedre i virkeligheten enn på bilder, er jeg ikke helt sikker på, men jeg var lettere avmålt etter å ha sett bildene på nye BMW 8-serie for første gang i sommer.

LES MER OM 8-SERIE COUPÉ HER

Tenkte den kanskje var litt for lik 6-serien. Så reiste jeg på bilutstilling i Paris, og fikk bakoversveis. Den lange, lave nye 8-serien var nemlig en av utstillingens absolutte høydepunkt. Proporsjoner, linjer og tilstedeværelse tok helt av – for en vanvittig lekker bil.

Men på BMW hviles det ikke, nå er nemlig også cabriolet-versjonen klar – her er de første bildene (stort galleri nederst i saken). 

Stofftaket, som kommer i to farger, er naturligvis elektrisk og bruker bare 15 sekunder på forvandlingen fra, eller til, cabriolet. Du kan forresten gjennomføre den i hastigheter opp til 50 km/t.

La oss anta at utseendet, i virkeligheten, og med taket nede, er enda fetere enn for coupé-versjonen. Allerede lav med ståltak, vil cabrioleten fremstå som enda lavere og fetere med taket borte. Så er også høyden bare 1,34 meter.

Med fire seter og bagasjerom på 350 liter, beholdes dessuten visse praktiske aspekter. Tre golfbagger skal gå inn, og er man to på tur, men trenger mer plass, kan baksetene felles 50/50.

Utstyr og luksus er det naturligvis ingenting å si på, både dashbord, dørsider, seter og andre detaljer er kledd i skinn som standard. Den kommer også med vindavviser (bilde), og forsetene kan utstyres med varmluftssystem som blåser oppvarmet luft ut fra hodestøtten. Du kan til og med få den med varme i armelenene i midtkonsollen og dørene, så her er alt lagt til rette for lengst mulig takløs sesong.

Fra starten av kommer 8-serie Cabriolet med to motorer. Du kan enten kjøre bensin med 850i, som har en M-Performance 4,4-liters V8 med to turboer og ikke ubetydelige 530 hestekrefter, eller du kan gå for den noe folkeligere 840d. Den byr på 320 hester og 680 Nm.

Begge har firehjulsdrift som standard, og bensin-versjonen klarer 0-100 km/t på utrolige 3,9 sekunder. Dieselen trenger 5,2. Det kan bli utfordrende å klare å ligge først i køen uansett valg.

Offisiell premiere for bilen skjer under bilutstillingen i Los Angeles i november, og du kan snart bestille den i Norge.

840d xDrive koster fra 1 385 900 kroner, mens 850i xDrive betinger 1 864 300. Sparingen bør med andre ord allerede være i gang om du sikter deg inn på å være blant de første på veien i denne.

Når det er sagt, vil flere muligheter komme, om ikke denne er akkurat den du lengter etter: -Vi kan bekrefte at det også vil komme en firedørs Gran Coupé-versjon av helt nye BMW 8-serie, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby. -Vi kan også fortelle at rosinen i bratwürsten blir BMW M8, og den vil du etterhvert få som både Coupé, Cabriolet og Gran Coupé, avslutter han.