Opel er neppe bilmerket som faller deg inn når den ultimate vinterbilen diskuteres. Det må det bli en endring på.

Tekst og foto: David K Andersen

Husker du det? Det er ikke mange år siden, nemlig. At vi var opptatt av vinterbiler i Norge. Vi ville ha firehjulsdrift, automatgir og dieselmotor. Enten i form av stasjonsvogn, eller SUV.

Så kom elektrifiserings-tåka, og ingen snakker om sånt det lenger. Sammen med elbil, er det hybrid som gjelder, for da får man mange hestekrefter til lite penger. Greit nok, men la oss glemme det noen minutter, og ta en titt på hvordan det står til om vi lar de gamle kriteriene for en god «Norgesbil» telle.

Det har nemlig skjedd litt bak ryggen vår, de årene vi har brukt på å venne oss til elektrisk bakhjulsdrift og høyt bensinforbruk.

Som for eksempel denne bilen: Opel Insignia Country Tourer.

Insignia

Vi møtte Opel Insignia første gang i fjor vår, da den kom i helt ny versjon. Ikke mange kommer med nye forseggjorte og velkjørende mellomklassebiler lenger, og vi ble raskt tilhengere av den store, velutstyrte og svært komfortable familiebilen.

Det har også ganske mange andre nordmenn blitt – Insignia har solgt godt her i landet det siste året. I hovedsak med 1,5-liters turbo bensin på 165 hestekrefter, forhjulsdrift og automatgir.

Men så har det kommet på andre versjoner underveis, ikke minst GSi-versjonen vi nylig hadde gode opplevelser med over fjell og langs fjorder (les mer og se bilder her).

For ikke å snakke om denne: En høyere versjon med bedre bakkeklaring og røffere detaljer på utsiden. Som du skjønner, er Country Tourer tuftet på samme konsept som Subaru Outback, Volvo Cross Country, Audi Allroad, Volkswagen Alltrack og Mercedes All-Terrain.

Du får en i våre øyne perfekt kombinasjon av personbil og SUV i disse bilene: Bedre fremkommelighet utenfor veien, uten at det går på bekostning av komfort, plass og veiegenskaper slik det gjerne gjør i SUVene.

Country Tourer har vært i salg i Norge et snaut år, men kommer også med noen mindre nyheter for 2019, blant annet farger, innhold og grensesnitt i infotainmentsystemet, litt fornyet instrumentering og slike ting.

Nytt infotainmentsystem for 2019

Insignias gode sider lyser først og fremst gjennom om du kjører veldig mye, eller du vil ha en stor, sikker og komfortabel familiebil.

Komfort og plass

Som vi ble vant til med forrige generasjon, gir bilen en solid, tung, tysk følelse. Ikke at den er spesielt tung altså (den er lettere enn forrige generasjon), det er mer følelsen. Enten du lukker ei dør, svinger på rattet, eller du legger motorvei-mil under deg i stort antall, er Insignia på hjemmebane.

Foran har den AGR-seter med ventilasjon, varme og massasje. De er store og kan justeres i alle retninger, og de har perfekt kombinasjon av kraftig sidestøtte, men samtidig åpenhet sånn at trykket på yttersiden av lårene ikke blir slitsom i lengden. I ryggstødet er sidestøtten justerbar. Her snakker vi virkelig komfort på toppnivå.

I baksetet er også komforten høy, og plassen god. Bagasjerommet er dessuten på samme størrelse som eksempelvis i BMW 5-serie eller Volvo V90.

Dette er med andre ord veldig bra greier. Selv om det selvfølgelig finnes minuspunkter. Først og fremst hjulstøy, som i alle fall på grov asfalt er i overkant. Og like dynamisk som en Mazda 6 eller Ford Mondeo er den ikke.

Men ok – la oss se litt på vintertingene, dieselmotoren og det vi snakket om i starten.

Twinster og diesel

Firehjulsdriften, som Opel kaller Twinster, er nemlig svært spesiell på Country Tourer (og andre Insignia-modeller). Istedet for differensial på bakakselen, har den faktisk direkte drift ut til begge sider. Hvor mye krefter som fordeles til den enkelte side bak, fordeles istedet via egne elektrisk styrte clutcher på hver side.

Hva er så fordelen med det? Ved siden av at konstruksjonen er lettere, og at styringssystemet og teknologien sørger for lynrask fordeling av krefter, er det unike med løsningen utvilsomt evnen til å sende power til ett hjul uten at det andre må bremses.

Når du kjører på vinterføre skaper dette utrolig stabilitet og sikkerhet i bilen. Dermed føles den også mer komfortabel – med god kjørefølelse, godt veigrep og høy stabilitet, kan du slappe av og føle deg trygg selv om forholdene er vanskelige.

Dessuten kan det være ganske moro å presse bilen. Gir du på i sving, sender den nemlig ekstra krefter til det ytterste bakhjulet. Som sagt, uten å bremse det innerste. Dermed skyves nesa på bilen inn. Enten du kjører på tørr asfalt, hvor understyring reduseres, eller du gjør det på vinterføre, gir dette et kult tilskudd til kjøregleden, og skaper utrolig balanse i bilen.

2-liters dieselen under panseret, har to turboer og leverer 210 hestekrefter og 480 Nm. Sammen med 8-trinns automatkasse, som gjør jobben sin upåklagelig, utgjør dette en formidabel kraftpakke. Og passer perfekt sammen med firehjulsdriftsystemet.

Akselerasjonen er ikke voldsomt rask fra 0 til 100, det tar rett over 8 sekunder. Men du har alltid godt med krefter i reserve, og momentet gir fint skyv i ryggen.

Som alltid, kommer dieselen spesielt til sin rett når du har dyttet bilen full av folk og oppakning. Og kanskje også har en tilhenger eller campingvogn på slep. Trekkevnen reduseres knapt, samtidig som forbruket på vanlig dieselvis holder seg på lavt nivå.

I vår testuke gikk Country Tourer på 0,62 liter pr mil. Da var det nok noe mer langkjøring enn normalt, men tallet er uansett imponerende med tanke på størrelse, fartsressurser og firehjuldrift.

Ulempen er, igjen som vanlig med diesel, litt vibrasjoner på tomgang, spesielt når den er kald, samt litt mer motorstøy under akselerasjon.

LED Matrix og varme i alt

Men vinterbil er mer enn drivlinje. Det er også lys. Og som med sine etterhvert nesten berømte AGR-seter, har Opel også gjort et nummer ut av lys de siste årene.

De var tidlig på med xenon, men nå er det selvfølgelig LED som gjelder, og ikke minst automatisk matrix-funksjon. Hver frontlykt har en rekke LED-dioder i seg, alle med sitt eget arbeidsområde. Noen lyser kort, andre langt, noen til siden, noen rett frem, noen på skrå, og så videre.

Dette kobles så opp mot bilens kamera, som leser trafikken og kontinuerlig gir lyktene kommandoer. Dermed kjører du alltid med fullt lys når det er mørkt, biler du ligger bak eller møter, sortes ut aktivt ved at ulike LED-dioder slukkes når den som ikke skal blendes er i deres lysområde.

LED Matrix er rett og slett så bra på mørke landeveier at det nesten føles farlig når du går tilbake til en bil med gammeldags manuelt lys. Evnen til å se fotgjengere, vilt eller andre farer er unik.

Som seg hør og bør for en god vinterbil, har selvfølgelig Country Tourer varme i alt. Frontrute, seter foran og bak, ratt, bakrute og sidespeil. Den har også elektrisk tilleggsvarmer som standard.

Konklusjon

Det er firehjulsdriftsystemet, og de kjøreegenskapene det fører med seg, som ligger til grunn for at Insignia Country Tourer er en soleklar vinterfavoritt. Men lysene, og varme i alt mulig, spiller også inn. Med god plass, kraftig motor, lavt forbruk, suveren komfort og full pakke på utstyr, enten det er på sikkerhet eller komfort og luksus, snakker vi definitivt en vinner. Spesielt for deg som kjører mye, eller vil ha en komplett moderne familiebil. Synd at den straffes relativt hardt av engangsavgiften.

Bilder (bilen på bildene er en 18-modell og har ikke siste versjon av instrumenter og infotainment):

Data:

Opel Insignia Country Tourer
Pris fra 394 900 (1,5t bensin)
Pris testbil 724 900
Motortype R4 diesel, 2 x turbo
Motorvolum ccm 1 956
HK o/min 210 4 000
Nm o/min 480 1 500
Sek. 0-100 km/t 8,2
Topphastighet km/t 228
Forbruk blandet l/mil 0,72 (WLTP)
Utslipp CO2 g/km 188 (WLTP)
Egenvekt kg 1 732
Tilhengervekt kg 1 605
Bagasjerom liter 560 – 1 665
Lengde mm 5 004
Bredde mm 1 871
Høyde mm 1 525
Akselavstand mm 2 829