Peugeot Partner er en populær arbeidsbil, og nå kommer den i en helt ny utgave. Utvalget i klassen er stort, men en del av disse er mer like enn du tror. Både Opel Combo og Citroen Berlingo har samme teknikk, og kommer i nye versjoner samtidig som Peugeot Parner.
Av Vegar Bjørge
Utvendig og innvendig er disse bilene helt nye, og alle er litt forskjellige fra hverandre. Du skal nok klare å skille dem. Peugeot Partner ser unektelig best ut av disse tre, etter min mening, med det spartanske og stilige interiøret som sitt særpreg. Videre har den også fått en mer moderne og dynamisk front, i tillegg til at den ser feitere ut mellom hjulene enn de to andre. Det siste er bare synsbedrag, men dermed har Peugeot klart å lage bilen passe lav, selv om det er plass til mengder av varer innvendig.
To forskjellige lengder på karosseriet står til valg. Standard lengden er 4,40 meter mens en lang versjon har 4,75 meter til disposisjon. Lastekapasiteten varierer mellom 650 kg og 1 000 kg eller 3,3 og 3,8 kubikk, avhengig av versjon. Foran kan du velge om du ønsker to eller tre seter. I tillegg kan du også få den som romslig personbil.
Motoralternativene er 2 bensin- og 3 dieselalternativer fra 75 hk til 130 hk. Dieselmotoren med 130 hk kan man få med 8-trinns automatkasse, og det samme gjelder bensinalternativet på 1,2 liter og 130 hk.
Bensinpartikkelfilter og FAP partikkelfilter må til for å nå strenge utslippsregler, og nye Peugeot Partner Diesel får SCR katalytisk rensesystem for å tilpasse seg WLTP-standarden.
Nye Peugeot Partner er mer sikker enn noengang, og flere sikkerhetssystemer er standard. I tillegg kan man få et system som forteller deg om du overlaster bilen. Peugeot fremhever de gode kjøreegenskapene, som skal være svært lik en personbil.
Når nye Partner kommer til Norge er foreløpig usikkert, men kanskje vi får se den i høst. Uansett får den verdensdebut på nyttekjøretøymessen i Hannover i september.