Det er ingen typisk storselger Toyota nå introduserer i Norge, men Camry er likevel verdens mest solgte sedan, med et årlig salg på 700 000 eksemplarer. Fra andre kvartal i 2019 vil nordmenn få muligheten til å ta del i suksessen.
Av Vegar Bjørge
Det er den 8. generasjon Toyota Camry vi nå skal bli kjent med, og 19 millioner biler siden 1982 er imponerende.
Hybrid drivlinje er en selvfølge, og at den er selvladende, er også opplagt. Toyota er best på dette, og i nye Camry sitter det en nyutviklet drivlinje med en 4 sylindret bensinmotor på 2,5 liter som også kommer i Norgesaktuelle Lexus ES.
Toyota New Global Architecture (TNGA) ligger til grunn, og skal gi løfter om gode kjøreegenskaper, høy sikkerhet, effektiv plassutnyttelse og innovativ teknologi. Driftsikkerhet og kvalitet har også vært viktig i utviklingsarbeidet med den nye plattformen.
Designet er ganske stilig og nye Camry ser stor ut. Fronten er ganske sporty, og typisk Toyota. Sideskjørt og en lett coupelignende form understreker det sportslige uttrykket.
Camry inn betyr Avensis ut. Avensis har solgt dårlig i flere år, og lider av og ikke kunne tilbys som hybrid. Dermed blir det Camry for de som vil ha stor bil, men ikke trenger SUV.
Om Camry blir en suksess i Norge gjenstår og se, men det vil glede oss om nordmenn igjen vil ha store sedaner.