RX 450hL er en litt større utgave av SUVen som kom ny i 2016. Nå får den en seterad ekstra og burde være en perfekt familiebil. At den ikke blir noen storselger, er forståelig. Med en startpris på 815 000 kroner, er den for de som har romslig økonomi.
Av Vegar Bjørge
Lexus som 7-seter har ikke vært aktuelt tidligere. Det har kanskje ikke vært nødvendig heller. Lexus har vendt seg mot de med tykk lommebok, og storfamilien har blitt oversett. Kanskje man mener de har annet å bruke pengene på enn fine biler. Likevel satses det nå på at noen av disse går opp et hakk fra sin Opel, Ford eller Renault, og velger luksus.
For Lexus handler en god del om luksus, også når den kommer som familiebil med 7 seter. Interiøret i RX vitner om god og dyr smak. Skinn på de fleste steder, ikke bare på setene, bra materialer på flater som ikke er dekket av skinn, og fine knapper med riktig touch. Teppene på gulvet er også av en kvalitet som overgår vanlige familiebiler. Resultatet er velvære og komfort.
Kanskje så langt unna familiebil som det bør være, og inntrykket forsterkes etter en liten stund i baksetet. Her sitter man som i en limousine, og det er enkelt å overgi rattet til en annen. Bak mangler man ingenting. Man har koppholder på midtplassen, plass til å strekke på beina, og ro til å lese avisen eller jobbe på pcen. Selvfølgelig er det trådløs wifi i bilen, så den harde kontorstolen kan byttes ut med stressless lignende komfort i baksetet på RX 450hL. Egen klimasone er en selvfølge på første klasse.
Hvordan kan da denne perlen ha blitt degradert til familiebil? Etter et forsøk på å sitte i det aller bakerste setet, ser jeg endelig lyset. Med spett og hakke må jeg løses ut fra den trange plassen, som kun duger til barn. Hodet stanger i taket, kneene tar i setet foran og beinvinkelen er helt klart i ubalanse. Selv om plassen ikke er for meg, har de som finner seg til rette bak, like fin luksus som de foran. Seterad 3 har egen klimasone, og kan stille sin egen temperatur, uten at det går utover de foran.
Jeg tror det beste med en lengre RX er den økte bagasjeplassen, og ikke de ekstra setene. De blir, for de fleste, nesten aldri brukt.
Den har blitt 11 cm lengre enn RX, noe som gir bedre plass helt bakerst. Den ser også større ut enn RX, og jeg vet ikke om det er positivt eller negativt. Uansett er designen fortsatt elegant, men rene linjer, sportslig og tøff front og anonym bakende. Spoiler på bakluken forsterker det sportslige utseendet.
Innvendig er det luksus som gjelder. Stolene ser innbydende ut, og når man har satt seg vel til rette, kan man tilbringe dager i disse gode stolene. Skjermen i dashbordet er elegant, og stor, hele 12,3 tommer. Den styres på Lexus vis via kontrollen mellom setene. Den er mer nøyaktig enn jeg før har opplevd, og etter en liten stund er det enkelt og navigere mellom de forskjellige kommandoene. I tillegg er den touchsensitiv så den som sitter ved siden av kan ta over kommandoen, om det er ønskelig.
Knapper og brytere er plassert i midtkonsollen på et ganske ryddig vis, og de har en form, funksjon og touch som man forventer i en slik type bil. Foran føreren har man også en skjerm som gir den informasjonen man trenger når man er ute å kjører.
Motoren i Lexus RX 450hL er en 3,5 liters rekke sekser som får hjelp av to elmotorer. Samlet systemeffekt er 313 hk, noe som gir god nok kraft til å flytte den store og ganske tunge bilen i et imponerende tempo. Akselerasjonen opp til 100 går unna på 8 sekunder, og fra 80 – 120 km/t tar det 6 sekunder. Med andre ord er det lett med forbikjøringer bak rattet på RX.
Den låter som en sekser, med et lite broooom ved gasspådrag. Noen ganger er den lydløs, og kjøres kun på elektrisitet. Støy er det ellers svært lite av langs sveitsiske landeveier der prøvekjøringen fant sted. Det blir spennende å finne ut hvor rolig RX 450hL går på den norske grove asfalten. Kan den imponerer der også?
Girkassen er av trinnløs type, og den gjør en god jobb sammen med motoren. Ved sportslig kjøring blir den litt mer masete, men RX er kongen av komfort, så man trenger ikke ødelegge inntrykk ved å kaste seg rundt på svingete veier. Nyt heller turen og se deg rundt. Det er mitt råd.
Prisen for RX 450hL er ca 55 000 kroner høyere enn vanlig RX. Det kan virke litt dyrt for 11 cm mer bil, men du får en del ekstra plass til golfkøller og annet snacks du måtte ønske å ha med på tur. I tillegg blir man den mest populære på fotballturer.
Firehjulsdrift er en selvfølge på slike biler, og RX har et system med elmotor på bakakslingen. Den slår inn etter behov, og den er med på å generere strøm ved kjøring. Et smart system som gjør at den store bilen bruker ganske lite drivstoff. Lexus oppgir 0,6 l/mil, noe vi ikke fikk testet, men vi konstaterer at tallet er imponerende.
Startprisen på 815 000 kroner skremmer ingen i dette segmentet, men for en bil med alt utstyr havner man veldig nær millionen, og man skjønner at denne er for noen utvalgte. Forsiktig salgsanslag fra Lexus er 25 – 30 biler i året av den lange RX, mens vanlig RX bør selges i rundt 150 – 200 eksemplarer.
Konklusjonen er uansett positiv, og alt fra design og luksusfølelse til kjøreopplevelse og plass overrasker en som sjelden kjører Lexus. Komfort er satt i fokus, og man sitter som kongelige både foran og bak, så sant man ikke våger seg inn på tredje seterad. Der er det kun barn som sitter i komfortabelt. Ingenting er spart på, og bilen oppleves som dyr og eksklusiv, og den er bygget for den aktive storfamilien med høye krav.
Vi kommer med en mer utførlig test så fort vi får kjørt bilen i Norge.
Teknisk data:
Motor: V6, 3456 ccm + elmotor
Systemeffekt: 313 hk
0-100: 8,0 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk: 0,59 l/mil
CO2-utslipp: 136 g/km
Lengde: 500 cm
Bredde: 189,5 cm
Høyde: 170 cm
Akselavstand: 279 cm
Bagasjeplass: 571 liter (5-seter)
176 liter (7-seter)
Vekt: 2275 kg
Pris fra kr 815 000,-