Kia har hatt stor suksess med elbilen Soul, og nå får den en storebror i nye Niro Electric. Den kommer til Norge allerede i november, og ble vist på Busan International Motor Show i Korea.
Av Vegar Bjørge
Den forventede rekkevidden er 450 km etter WLTP-standarden, noe som må sies å være mer enn godkjent. Med et design som tiltrekker, høy sittestilling, SUV-lignende attributter, gode garantier og en attraktiv pris, vil Kia Niro Electric kunne bli en hit i Norge.
«Niro Electric er en bil som vil passe godt inn i det norske markedet. Nordmenn er glad i SUV-designet, og at man kombinerer dette med en elektrisk bil med god rekkevidde vil være attraktivt», sier Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge.
Det skal være enkelt å skille den elektriske Niro fra øvrige Niro. Blå elementer i front og bak på bilen, grill med ladeport, LED kjørelys og andre felger er med på å skille den ut. Innvendig er forandringene flere, og her har man også funnet plass til lyseblå farge som går igjen på dashbordet. Ellers er den tilpasset elbilens informasjonsbehov, slik som nærhet til ladestasjoner, strømforbruk, regenerering av strøm og annet man vil følge med på når man kjører elbil.
Niro Electric er litt lenger enn andre Niro-modeller, men forskjellen er ikke stor. 437,5 cm lengde og 270 cm mellom akslingene, gir god plass inne i kupeen. Bredden er 180,5 cm, som gir muligheter for komfort for 3 baksetepassasjerer. Om det går 3 barnestoler i bredden er tvilsomt. Bagasjeplassen er på 451 VDA liter.
Niro Electric kommer med to forskjellige batteripakker, den ene på 39,2 kWh og en på 64 kWh. Rekkevidden er 300 km eller 450 km. Den kan lades på 150 kw hurtiglader, og på hurtiglader på 100 kw vil den bruke 54 minutter på lade opp til 80% av batterikapasitet. Dette gjelder det store batteriet.
Effekten er enten 204 hk / 395 nm med den store batteripakken, eller 135 hk med den lille pakken. Akselerasjonen til 100 skal gå unna på 7,8 sek med 64 kWh utgaven.
Kia Norge lover en bil med mye utstyr, og den har det meste av førerassistentsystemer man nå kan få i en bil. Blant annet har man Frontkollisjonsvarsel som bremser bilen og styrer unna for å unngå kollisjon, Smart Cruise Control med Stop & Go og Lane Following Assist som følger bilen foran eller stripene på siden. Denne har autonom kjøring på nivå 2 og fungerer i hastigheter mellom 0 – 130 km/t.
«Vi antar at Niro Electric vil kunne leveres med hengerfeste, men det er ikke bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt. Den vil få god innvendig plass og et bagasjerom som er større enn mange av konkurrentene har», fortsetter Irene Solstad.
De nærmeste årene vil det komme mange nye modeller med elektrisk drift, og Kia Niro Electric vil få tøff konkurranse. Likevel vil ledende garantiordninger i tillegg til gunstig pris, tale for at Kia igjen har en elbilsuksess på gang.
«Interessen for Niro Electric har vært meget bra, og mange har forhåndsreservert bilen. De første bilene ankommer Norge i november, og vi gleder oss til lansering. Kia har hatt en enorm vekst i Norge de siste årene, og med Niro Electric og andre attraktive modeller som kommer i nær fremtid, håper vi enda flere vurderer Kia som sin neste bil», avslutter Irene Solstad