Nå kommer X5 i en helt ny utgave. Mer moderne, barskere og fullstappet med teknologi, men de synlige forandringene er små, slik BMW ønsker det. 2,2 millioner bier har det blitt, og nå har vi kommet til 4. generasjon. Selvfølgelig vil suksessen fortsette.
Av Vegar Bjørge
De største forandringene er under skalet, men det skjer også en del visuelt. Utvendig er fronten ny, med nye lykter, større grill og luftinntak under lyktene, luftinntak bak framhjulene, forsiktig retusjering av sideprofilen og mer radikal forandring av baklyktene. Nyrene i grillen er nå aktive, og åpner eller lukker seg etter behov.
X5 har blitt større og øker i alle retninger. Lengden er 492,2 cm (+3,6 cm), bredden er 200,4 cm (+6,6 cm) og høyden er 174,5 cm (+1,9 cm). Akselavstanden er økt med 4,2 cm til 297,5 cm. Disse centimeterne har kommet de reisende til gode, mens bagasjeplassen har krympet med noen få liter. Nå får du inn 645 liter bagasje med setene intakt, mens du kan laste inn 1860 liter om du bruker den som 2-seter. Om du trenger flere sitteplasser, blir X5 mulig å få med en ekstra seterad.
Under skalet legger BMW enda mer jobb. Alt for å øke komforten og fortsatt beholde den sportslige kjøregleden som BMW er kjent for. Luftdempere på to aksler, integrert aktiv styring og akustisk glass i frontruten og siderutene skal bidra til at komforten når nye høyder.
Alt av førerassistenter er med på å øke komforten og ivareta sikkerheten. Med adaptivt understell får man også sportslige kjøreegenskaper når man har behov for det.
Offroadegenskapene skal være godt i varetatt, og om man bestiller det nye toakslede luftfjæringssystemet, kan man justere bakkeklaringen med 80 mm. Laserlys som lyser opp 500 meter framfor bilen, er ikke bare behjelpelig i skogen, men også en nødvendighet på våte høstveier.
To utstyrsutgaver blir å få. M Sport og xLine, i tillegg til en hel bok med ekstrautstyr. Videre individualisering tar BMW Individual seg av, og det meste lar seg gjøre.
Foreløpig kommer tre motorutgaver til Norge. X5 30d er billigste utgaven, og den har 265 hk / 620 nm og koster 979 900 kroner. Bensinalternativet er X5 40i med 340 hk / 450 nm og koster 1 056 100 kroner. På toppen troner foreløpig X5 M50d som har 400 hk / 760 nm. Den tar sprinten opp til 100 på 5,2 sekunder og har en toppfart på 250 km/t. Prisen er 1 286 800 kroner.
xDrive er standard på alle modeller, men du må plusse på en del for ekstra utstyr. Biler er klare for bestilling i løpet av de nærmeste ukene, mens vi får se nye X5 i Norge i løpet av høsten.