Mens andre gir opp mellomklassen, satser Peugeot for fullt – med en av de lekreste stasjonsvognene vi har sett på lenge.
Av David K Andersen
Vi har sagt dette mange ganger før: I takt med at stadig flere bilkjøpere går over fra sedaner og stasjonsvogner til SUVer og crossovere, må du virkelig trå til om du har tenkt å beholde kundene i mellomklassen. Ikke bare må du lage bra biler, du må utnytte fordelene det å bygge lavt gir.
Med andre ord, må bilen se strålende ut. Se på Opel Insignia eller Volkswagen Arteon for eksempel. For oss er det vanskelig å forstå hvordan man kan gå å kjøpe en SUV, når alternativer som det finnes.
Peugeot har i høyeste grad kastet seg på strategien, 508 sedan som ble vist på Genéve-utstillingen i vår og ser ut som en million. Og nå denne: SW-utgaven, eller stasjonsvogna om du vil.
Se på den a! Den ser jo helt fantastisk ut. Kortere, bredere og nesten 6 cm lavere enn før. Og med linjer og detaljer til å dø for. Her treffer virkelig Peugeot spikeren på hodet.
Og som vi vet, følger interiøret opp. Ekstrem design, moderne og stilfullt.
Bagasjerommet tar 530 liter, har lav lastehøyde og god bredde for innlasting. Det kommer også med festerails om du vil, og har metallplater i innlastingen for beskyttelse. Utformingen skal være firkantet og praktisk, ifølge Peugeot.
Baksetet kan felles 1/3 og 2/3, og det kan gjøres fra bagasjerommet. Gulvet skal da bli mer eller mindre helt flatt, og lasterommets volum blir på totalt 1 780 liter.
Av andre detaljer, merker vi oss rammeløse dører, siste versjon av den digitale I-Cockpit og uvanlig stor bredde i materialvalg og stil for interiøret.
Forsetene er forresten ikke bare stilige å se på, de har nå også fått AGR-merking, tidligere kjent fra Opel. Med andre ord er de godkjent av den tyske kiropraktorforeningen, noe vi antar er ensbetydende med at de er særdeles komfortable å sitte i.
Et oppgradert lydanlegg med 10 høyttalere er tilgjengelig, og leveres av Focal.
På den tekniske siden, er en av de store nyhetene med 508 «Night Vision». Det er først i denne klassen, og via infrarødt kamera, kan bilen skille ut levende vesener på opp til 200 meters avstand i mørket eller når sikten er dårlig.
508 er også utstyrt med alt innen aktivt sikkerhetsutstyr, som for eksempel adaptiv cruisekontroll, autobrems med fotgjenger/syklist-leser, aktiv filholder, skiltleser og masse annet. Full LED-lys er også på plass.
508 SW blir vist på Paris-utstillingen i høst, vi skal stikke innom Peugeots stand og rapportere om inntrykkene av bilen i levende live.