Duft, lyd og det visuelle er i sentrum hos Volvo på Beijing Motor Show. Det er Volvo S90 Excellence Executive Sedan 3 seter som er utgangspunktet. Ambience Concept er produktet som tar luksus et stykke videre, forbi materialer og til følelser. Verktøyet er visuelle inntrykk.
Av Vegar Bjørge
En tre seter gir fryktelig mye plass til en person, og det er passasjeren som ikke sitter bak sjåføren. Der er det nemlig meget god plass til beina, som kan strekkes fram og hviles på fotskammel. Det er også denne passasjeren som skal oppleve den nye formen for Volvo-luksus.
Taket er utformet for og kunne gi forskjellige stemningsbilder, og temaene er Nordlys, Skandinavisk skog, Svanesjø, Skjærgård, Regn, Natt og Frihet. Forskjellige visuelle elementer transformerer taket til det valgte temaet. Hvert tema forbindes også med en duft, som er plassert i midtkonsollen. Dette skal bidra til avslapping eller skjerping, alt etter eget ønske. Bowers & Wilkins musikkanlegg med små diskanter i nakkestøtten, skal forsterke det visuelle inntrykket. Det meste kan styres fra en app.
– Vi er kjente for vår strategi der mennesket er i sentrum, og som bransjeledende når det gjelder avansert sikkerhet. Ambience Concept forsterker dette og viser våre bredere fokus på menneskelig omtanke, som begynner med sikkerhet og omfatter også helse og velbefinnende, sier Robin Page, Designsjef på Volvo Cars.
Selv om dette er et konsept, er ikke Volvo fremmende for at den kan bli virkelig. Kanskje en del av dette utstyret kommer som tilvalg på Volvo S90 Excellence i fremtiden? Interessen på Beijing Motor Show vil nok være en faktor, men Volvo har aldri vært så populære i Kina som nå. I fjor solgte Volvo over 100 000 biler til kineserne.
Foto: Volvo