Større og lettere, men først og fremst fullspekket med teknologi og luksus: Dette er helt nye Volkswagen Touareg.
Av David K Andersen
Mens de fleste lar en stor luksus-sedan være flaggskipet som viser alt hva merket kan få til, er det stor-SUVen Touareg som tar den jobben for Volkswagen. I alle fall frem til de mer påkostede modellene I.D.-serien kommer i produksjon.
Nye Touareg ble vist under et event i Beijing i går, og det er liten tvil om at Kina er et svært viktig marked for denne modellen. Men den skal også være Volkswagens toppmodell her i Europa.
Under skallet sitter bilen på MLB-plattformen, altså den for større biler med langsmontert motor. Utviklet av Audi, har vi sett den i bruk siden A5 fra 2007, men nå heter den MLB Evo og er base for biler som nye A8 og A6, men også A4 som har rukket å bli et par år.
Med lengde på 4,88 meter, er nye Touareg 7,7 cm lenger enn forrige modell. Den er også 4,4 cm bredere og litt lavere. Samtidig er den over 100 kg lettere, årsaken er miks mellom aluminium og stål på henholdsvis 48 og 52 prosent.
Økte ytre mål gir også mer plass. Bagasjerommet er rekordstort, det svelger hele 810 liter! Dessuten blir den selvfølgelig en drøm å trekke tilhenger med – hele 3,5 tonn er mulig.
Designmessig trekker VW modellen mer ned mot bakken, og med det blir offroad-preget mindre. Men så blir den også fetere og mer sportslig i fremtoningen. Slektskapet til lillebror Tiguan er definitvit synlig, men her er såklart alt litt større, tøffere og muligens noe mer elegant. Og en ting til: Aner vi en liten Bentley Bentayga-snert på siden bak?
Innvendig trekkes oppmerksomheten raskt til de store skjermene. Innovision Cockpit er navnet, og hva vi ser er en 12-tommers skjerm for instrumentene (Digital Cockpit) og en 15-tommers til infotainment (Discover Premium). Sistnevnte styres med håndbevegelser foran skjermen, og inkluderer blant annet kontroll av klima og massasjeseter.
Vi noterer samtidig at Volkswagen er friskere i interiørdesignet enn vanlig, senterdelen av dashbordet eksempelvis, vridd mot føreren. Det liker vi godt, dette er en betydelig oppgradering fra utgående modell. Regn forresten med kvalitetsfølelse på fullt premium-nivå.
Annen ny teknologi inkluderer nightvision-kamera som leser mennesker og dyr i mørket og viser de i grønn eller rød farge i displayet, avhengig av farenivå. LED Matrix-lysene er dessuten koblet opp mot kamera og nightvision, og kan gi lyssignal til fotgjengere eller andre kjøretøy som måtte være i faresonen.
Den får halvautonom kjøring i opp til 60 km/t hvor den både styrer, gasser og bremser. Og så kommer Touareg med Front Cross Traffic Assist, som dobbeltsjekker at det er ledig når du svinger ut i veien.
Firehjuls-styring gir både bedre kjøreegenskaper og økt manøvrerbarhet, og aktive stabstag (som i Audi SQ7) gir mulighet for mer sport når du vil, og mer komfort til vanlig. Luftfjæring er naturligvis også på plass.
Til Norge kommer Touareg til sommeren, da med to motorvalg. Begge V6 diesel, den ene med 231 hestekrefter, den andre med 286. Volkswagen sier prisene vil starte godt under 900 000 kroner, og at de vil åpne for bestilling i løpet av våren.