Av David K Andersen
Den vises for publikum på Genéve-utstillingen om et par uker, her er de første bildene av Kias nye Golf-utfordrer Ceed.
Selv om den er på vei ut, er jeg fortsatt ganske glad i gamle Ceed. Det er rett og slett en trivelig bil å kjøre, en fin hverdagsbil. Ser bra ut gjør den også, men selvfølgelig: Alderen merkes i visse detaljer.
Les test av utgående Kia Ceed stasjonsvogn her
Denne nye modellen derimot, kommer til å bli en av de mest avanserte og moderne bilene i Golf-klassen. Ihvertfall sier Kia det selv, så får vi kontrollere nærmere når vi skal prøvekjøre for første gang på forsommeren. På papiret ser det i alle fall lovende ut.
Under skallet sitter Ceed på K2-plattformen, som skal være helt ny. Om vi snakker samme base som søster Hyundai i30 har jeg ikke klart å finne ut, men det er vel ikke unaturlig å tro det.
Uansett snakker vi her avansert chassis med multilink uavhengig bakhjulsoppheng, det i en klasse hvor de fleste konkurrentene begrenser seg til enklere og billigere torsjonsfjæring. Når Sør-Koreanernes mye omtale nye sjef for kjøreegenskaper og kjøreglede, ex BMW M-mann Albert Biermann, sier til Autocar at Ceed er et godt hakk opp på kjøreglede, presisjon og handling, er det grunn til å tro at vi snakker velkjørende doning.
Under panseret kommer en oppgradert versjon av 1-literen på 120 hestekrefter vi kjenner fra før. I tillegg blir 1,4-liters turboen fra Hyundai i30, på 140 hester, tilgjengelig, også sammen med 7-trinns DCT dobbeltclutch-automat.
På dieselsiden er det ekstra spennende, med helt ny 1,6-liters maskin på 115 eller 136 hestekrefter. U3, som er internkoden, er tilpasset Euro 6d TEMP-kravene og skal ligge under 110 g/km i henhold til den nye og strengere WLTP-standarden. Det er ganske imponerende, og selv om motoren antagelig ikke blir en hit i denne bilen i Norge, er jeg veldig spent på å teste den.
En av tingene som har trukket meg mest mot Kia tidligere, har vært design. Blant annet har utgående Ceed særdeles dynamisk utseende. Den nye modellen går imidlertid, og i likhet med andre nyheter fra merket den siste tiden, en litt annen vei. Nå er det mer voksent og «tysk» premium-aktig design som gjelder på utsiden.
Kanskje ikke like spennende som før, men desto mer voksent og ordentlig. Heldigvis uten å bli kjedelig. Baklyktene har forresten fellestrekk i linjene med sports-sedanen Stinger. Foran blir LED kjørelys standard.
Nye Ceed blir bredere og lavere (med ca 2 cm), og overhenget foran kortes inn med omtrent det samme, mens overhenget bak blir litt lenger. Selv om linjene, som nevnt over, kanskje er konvensjonelle, blir altså bilen mer sportslig slik sett. Det gjelder for øvrig også sittestillingen som skal være lavere og litt lenger bak.
Bagasjerommet øker med 15 liter til 395 liter, og blir dermed blant de beste i klassen. For de som trenger mer plass, kommer sikkert også en stasjonsvogn, men vi har ikke hørt så mye om den foreløpig. La oss håpe den er inspirert av den utrolig fete konseptbilen Proceed Concept fra Frankfurt-utstillingen i fjor høst.
Når det kommer til elektrifisering, vet vi at det vil komme en 48 Volts mild hybrid-versjon neste år igjen, og jeg har lest et sted at Kia vurderer en ladbar hybrid. Helektrisk vil nok imidlertid ikke Ceed bli, K2-plattformen skal ikke være beregnet for det.
Innvendig har jeg sansen for hvordan Kia har brukt luftdysene som en viktig del av designet, de er på en måte med på å ramme inn instrumentene. At midtdelen av dashbordet er vinklet mot føreren, er heller ikke feil.
Instrumentene forblir analoge, her er kun informasjonskjermen mellom klokkene digital. Infotainmentskjermen på sin side, kommer i tre størrelser, den største på 8 tommer.
På utstyr pleier Kia å lede i kategorien mye for pengene, og det ser ut til kunne fortsette. Her er blant annet varme i frontruten og baksetene, trådløs lading av mobil og ventilerte seter foran tilgjengelig.
Sikkerhetssiden er ikke dårligere ivaretatt. Ved siden av alt vi forventer, som for eksempel autobrems med fotgjengerleser, har nye Ceed aktiv styring, som ikke bare hjelper til med å holde deg i filen, også kan bistår ved behov for unnamanøver. Lane Following Assist-systemet kan også identifisere ledige luker i trafikken som gir mer økonomisk kjøring, og er i tillegg til å være koblet til styringen, også linket til den adaptive cruisekontrollen. Kia sier dette er Autonom kjøring nivå 2.