Spyker C8 Aileron LM85 er siste versjon før Spyker avslutter produksjon av Aileron. Dermed er Aileron snart historie, og det er klart for neste generasjon sportsbiler hos Spyker. Preliator tar over stafettpinnen, og blir ikke mindre spesiell enn Aileron. Likevel vil nok denne siste versjonen av Aileron bli spesielt ettertraktet.
Tre eksemplarer skal bygges, og alle blir forskjellige. En bil blir Jet Black med Grimson Red S på sidene, mens en bil blir Grimson Red med Jet Black S på sidene. Den siste blir Jet Black med gullfarget S på sidene.
Håndlaget er en selvfølge hos Spyker, og karosseriet er i aluminium. Hjulbuene har blitt større for å gi bedre plass til større hjul. Motoren er den samme 4,2 literen fra Audi, og yter 525 hk ved 6800 omdreininger. Det er en formidabel kraftpakke, og dreimomentet på 600 nm ved lave 3500 omdreininger inngir også respekt. 100 km/t nås i løpet av 3,7 sekunder og toppfarten er 322 km/t.
Victor Muller, Grunnlegger og CEO for Spyker, er stolt av Aileron, og sier
«Hver Spyker vi lager er unik og eksklusiv, men disse tre siste Spyker C8 Aileron som vi bygger, vil virkelig vise nivået av skreddersydd håndverk som ligger til grunn hos Spyker. Det er en ærverdig avslutning av den Audi-motoriserte Aileron, og et verdig steg mot tredje generasjon Spyker’s, Spyker C8 Preliator. Vi designer disse tre bilene i samarbeid med Milan-Morady of Luxembourg og resultatet er eksepsjonelt».
Uten tvil kan man underskrive på at Spyker-bilene er noe utenom det vanlige, og det er morsomt med små bilprodusenter som gjør noe de store ikke tørr. Det er nemlig ekstremt vanskelig å få særlig god økonomi i slike prosjekter, men heldigvis er det noen stabeister der ute som ikke gir seg. Victor Muller er en slik en.
Pris må du spørre etter, og mest sannsynlig er alle tre bilene allerede solgt. Kanskje julenissen leverer en til deg?
Hvis du lurer er 85 startnummeret Spyker brukte mye i GT-racing, og LM står for LeMans. LM85 ble først brukt på C8 Laviolette i 2008.