Av Vegar Bjørge

For 20 år siden kom Lexus RX og den skapte et nytt segment for luksuriøse og moderne SUVer. I dette segmentet skjedde det en revolusjon utover på 2000-tallet, og i dag har alle premium-merker en SUV i denne klassen på programmet. Lexus var langt framme på hybride drivlinjer, og dette markedet hadde den i mange år uten konkurranse. I dag er det annerledes, men fortsatt er Lexus i teten når det gjelder luksus og teknikk.

Dagens design er modig, og Lexus går sine egne veier fremfor å kopiere. RX 450 hL har moderne og lekre linjer. Den er skarp i kantene, og vinduslinjene er kanskje mest vellykket. Avslutningen av vinduslinjen er unntaket for Lexus, og her kan man vel se en kopi fra et annet merke?

Designet skjuler ikke størrelsen, og det er liten tvil om at man må ha litt plass på veien når man kjører RX 450 hL. 450 hL er 110 mm lengre enn standard RX, størrelsen gir god plass for sju personer. Lexus har gjort mye for at passasjerene på bakerste rad skal ha det like komfortabelt, og ha like god opplevelse av luksus som de på midtre rad. Smarte løsninger som elektrisk nedfellbare stoler, gjør at bagasjerommet enkelt blir større, eller at man får plass til flere passasjerer ved behov.

Utstyrslisten er ellers lang og som standard får man både 3-sone klimaanlegg og skinnseter. Bakerste seterad har også koppholdere, som øker komforten på kjøreturen. Dermed kan man også plassere kaffetørste svigemødre helt bakerst. Som ekstrautstyr kan man få en automatisk baklukeåpner, som åpnes ved at man beveger hånden i nærheten av Lexus-emblemet på bakluken. Alle lakkfarger kommer med riperesistent og selvreparerende lag med makromolekylær polymer.

Lexus Safety System + inkluderer kollisjonsvern og fotgjengeroppdagelse, Aktiv filskifteassistent, Automatiske fjernlys og cruisecontroll. Blindsonemonitor med 360 graders oversikt, Intelligent parkeringssensor og Adaptive fjernlys følger med på høyere utstyrsgrader.

Er man i det rause hjørnet bør man også koste på seg Adaptivt variabelt understell og Mark Levinson-anlegg med 15 høyttalere. Man kan også få Head-up display, for de som ønsker det.

Motorene er de samme som i 450 h, det vil si en 3,5 liters V6er sammen med 2 elmotorer som i sum yter 313 hk. 4-hjulsdriftsystemet er unikt for hybridversjonen. En uavhengig elmotor driver bakhjulene ved behov. For helt utslippsfri kjøring over kortere strekninger, kan man velge EV-modus som en av fire kjøremoduser man har tilgjengelig.