Ved David K Andersen
Mercedes dæljer til. Det gjorde også WRC, som leverte tidenes råeste sesong.
Da dette bildet dukket opp onsdag, skjønte jeg først ingenting. Er det en ny sportsbil på vei fra Mercedes jeg ikke visste om? At jeg ikke skjønte det var nye A-klasse før et par sekunder senere, er jammen ikke rart. For se på dette da!
Nå snakker vi heving av list, vet du. Tråkker ikke BMW 1-serie og Audi A3 til seriøst i kommende generasjoner, kommer de jo til å virke gamle allerede når de kommer ut.
De doble 10,25-tommers skjermene kjenner vi selvfølgelig igjen fra E-klassen, men her er de mer frittstående og det gir i alle fall meg både mer tech-følelse og inntrykk av renere design. Luftdysene følger opp, de er uvanlig kraftig profilert. Og selv de, får sin del av stemningsbelysningen som kommer i 64 farger og 10 programmer.
I tillegg er en ny touchpad for styring av systemene på plass, og bagasjerommet, som er snaut på eksisterende modell, øker med 29 liter til 370.
Dette nye A-interiøret, er dessuten typisk for det Mercedes holder på med for tiden. De er hypermoderne og skikkelig fremoverlent. Det hele toppes med subtile hint av egen historie og arv i design og detaljer.
Se også på AMG GT Concept, som neste år vil ta opp kampen mot Porsche Panamera – ser ikke ut til at de får de helt store problemene med det. Toppmodellen blir såklart en 63 AMG med motor fra helt nye E63, med tilhørende superavansert firehjulsdrift og det hele. Bare se på bildet, den ser jo helt utrolig ut. Det sies også at det vil komme ulike hybrid-utgaver hvor det skal være mulig å velge størrelse på batteri og dermed elektrisk rekkevidde. Den kraftigste hybriden kan få over 800 hestekrefter!
Rallyfulltreff
Jeg har fulgt Rally-VM, eller WRC som det heter nå for tiden, siden tidenes morgen. Jeg har alt som er gitt ut på video og DVD, har vært på minst én VM-runde årlig i 20 år, og kan alle bilene, sesongene og førerne fra førermesterskapet startet i 1979 og frem til i dag. Kort og godt en vaskekte fan.
Foto: David K Andersen |
Det har vært mye opp og ned. 85- og 86-sesongene var legendariske, på grunn av bilene. Midten av 90-tallet var også fantastisk. 95- og 97-sesongene var for meg de mest spennende og de med tøffest kjøring. Frem til nå.
Til årets sesong fikk bilene opp mot 100 hester mer, og betydelig mindre regulering av aerodynamikk. Resultatet ble nesten som Gruppe B-tiden: Ekstreme biler. Legger du til dagens utrolige chassis-teknologi, er det nå mulig å kjøre en rallybil så fort langs en skogsbilvei at det er mindblowing å se på – ekstremt spektakulært.
Foto: David K Andersen |
Ekstra hjelp på veien, fikk vi av jevnheten mellom førere og team. Siden Petter Solberg ble verdensmester i 2003, var det først en årrekke med bare Sebastien Loeb. Så tok Sebastien Ogier over, og dominerte til og med 2016-sesongen.
I 2017 vant 7 ulike førere VM-runder, og alle de fire merkene, Hyundai, Ford, Toyota og Citroën vant. At Ogier til slutt tok tittelen, spiller ingen rolle, for det har vært spenning i alle løp.
I tillegg har TV-dekningen, med live sendinger både andre og tredje dag, i tillegg til dagsoppsummeringene, aldri vært bedre (aller best var det sist søndag, med Mads Østberg som ekspertkommentator).
Foto: David K Andersen |
Selv, fikk jeg mulighet til å henge på Toyota-teamet under den spanske runden Rally Catalunya. Alle teamene har hatt store fremganger denne sesongen, og spesielt imponerende har M-Sport vært, som uten fabrikk-støtte har vunnet både fører og merke-mesterskap. Velfortjent og moro.
Likevel har Toyota vært overraskelsen. Usikkerhetsmomentene var mange i forkant. For det første, har alle team, i alle tider (med unntak av VW i 2013), hatt behov for minst ett år, og ofte flere, før de har klart å vinne VM-runder. For det andre, har bilen i det store og hele blitt utviklet og testet i Finland – ikke fra Cologne og Toyota Motorsport Gmbh (tidligere TTE).
Foto: David K Andersen |
Men allerede i Sverige blåste de all tvil til side med seier for Latvala. Senere, i Finland, vant Esapekka Lappi. De har vært litt opp og ned, hatt noen tekniske problemer, slitt med speed og setup på visse underlag og sånne ting, men det justerer seg nok ut i løpet av 2018.
For det vi har sett i år har virkelig vært imponerende, og mitt inntrykk etter Spania, er at Tommi Mäkinen har full kontroll, og en strategi og plan som funker. Han var til og med sammen med oss ute på en fartsetappe for å se på, det ser du ikke ofte!
Nei, her er det bare å gratulere alle fra deltakende bilprodusenter og førere til oss som følger med. 2017-sesongen har uten tvil vært tidenes råeste. Jeg trodde aldri det skulle skje, men jammen gjorde det ikke det. Det er ingen grunn til å tro at neste år blir dårligere. Nå har vi dessuten Andreas Mikkelsen å følge i Hyundai. Allerede 19. januar i Monte Carlo er vi i gang igjen!
Foto: David K Andersen |
Foto: David K Andersen |