Tekst og foto: David K Andersen
samtidig. Er oppdateringene nok til å hamle opp med tøff konkurranse? Vi har
prøvekjørt.
Kompakt-bilen CT må hamle opp med Audi A3, BMW 1-serie og Mercedes A-klasse,
mens NX har det enda verre. Den skal takle helt ny Volvo XC60, helt ny BMW X3,
nesten ny Audi Q5, storselgeren Mercedes GLC, og til og med Jaguars F-Pace og
Alfa Romeo Stelvio.
lansert tilbake i 2011. For første gang kunne man kjøpe en premium kompaktbil
som hybrid: Engangsavgiften ble liten, og dermed fikk du mye for pengene. Den var (og er) naturligvis også økonomisk å kjøre med.
nok til å holde modellen attraktiv enda et par års tid.
LED-lyktene foran har fått nytt utseende, innrammingen av tåkelysene er ny, og
kanskje viktigst: Grillen har blitt mer dominerende. Bak er lysene nye,
og det er noen forandringer på bakluken og fangeren. I tillegg er felgene
oppdatert, og det finnes nye fargevalg.
spesielt design generelt, ser den fortsatt moderne ut. Om man så har sansen for
utseendet eller ikke, blant annet er jo C-stolpen nokså spesiell, er
naturligvis en annen sak.
andre mindre endringer av design. Den største nyheten er mulighet for
infotainmentskjerm på hele 10,3 tommer, og så er informasjonsdisplayet i
instrumenteringen nytt – det måler nå 4,3 tommer.
sammenligning med utgående modell kan jeg ikke by på.
er selvsagt essensiell om du skal hevde deg i dette selskapet. Det er noe
ganske annet å sette seg inn i en CT, enn det er å ta plass i Auris – om du
skulle lure.
føler deg nedsunket og omgitt av midtkonsoll og dørsider fremfor å «sitte
oppå», er fullt til stede. Og det på tross av noe manglende justeringsmulighet
nedover for setet, og utover for rattet.
skjerm, føles det fortsatt ikke like moderne i utseende og styring som de beste
konkurrentene, men heller ikke noe særlig bak. Systemet har alt du trenger, og
er fint å bruke.
selv (men er også 175 cm kort), mens bagasjerommet med sine 375 liter er ok,
men heller ikke mer.
til drivlinjen, 136 hestekrefter system-effekt er ikke all verden, og den
trinnløse automaten lar på kjent vis turtallet løpe av gårde når du trykker
gassen helt ned.
kommer du nok sjeldent, men å kunne kjøre en bensinbil på rundt halvliteren i
byen, uten at det er en ladbar hyrbid med noe å gå på av ladestrøm, er det ikke mange som slår.
landevei. Den er fast i fisken og kjører med både presisjon og kompetanse. Du
har masse veigrep i svingene, og styringen er presis og fint vektet.
kjøringen, men om det ikke bugner over av kjøreglede i tradisjonell forstand,
setter du hele tiden pris på at den kjører som den påkostede premiumbilen den
er.
fjæringskomfort. Den er kanskje i stiveste laget over skarpe ujevnheter, men
utenom det kan du nyte tilværelsen.
drivlinjer, og også litt på andre områder, men tar mye igjen på pris. Den
starter under 300 000 kroner, og ender ikke mye over 400 om du tar med alt
utstyr. Det er ikke enkelt å slå det, og resultatet er at prishoppet fra en
vanlig kompaktbil som Toyota Auris eller Volkswagen Golf, er begrenset. Her får
du mye for pengene, CT200h er en fin måte å komme seg over på premium på.
Det er en del greier å holde styr på, selv om det er ryddet litt i knapperekkene nå, er det fortsatt mye å trykke og vri på. Selv liker jeg det – passer på en måte sammen med den cockpit-greia. Og så setter jeg pris på følelsen i en del av kontrollpunktene – de både ser ut som, og kjennes ut som typisk kostbare Hifi-anlegg. Spesielt godt, liker jeg de nye vippehjulene til klimaanlegget.
Med faceliften, kommer en ny 10,3-tommers infotainmentskjerm, med forbedret brukervennlighet. Ikke standard på de rimeligste modellene, men der den er, hever den inntrykket en god del.
Ute på veien er NX først og fremst svært komfortabel. Gode seter, behagelig lavt støynivå og glimrende fjæringskomfort, er høydepunktene. Det er også på disse feltene den gjør det best sett opp mot konkurrentene.
I biler med adaptivt understell, har demperne fått betydelig større fleksibilitet, de har nå evnen til å endre karakteristikk 20 ganger raskere enn tidligere. Du kan selv velge kjøreprogram, men chassiset tilpasser seg også vei og kjørestil automatisk.
Drivlinjen er den samme som før, og mange kjenner den sikkert også fra RAV4 Hybrid. Den oppleves imidlertid som mer raffinert i denne enn i Toyotaen. Bedre isolasjon og mer fleksibelt oppheng er sikkert årsaken, men du får en annen fordel på kjøpet: Når gassen går i bunnen, og motoren ruser opp for å la girkassen utføre akselerasjonen, er det knapt hørbart.
Akselerasjonen er ekstremt lineær, så den føles ikke voldsomt rask, men i realiteten øker hastigheten i godt tempo. De 197 hestekreftene den har totalt, leverer 0-100 km/t på 9,2 sekunder. Forbruket er oppgitt til litt over halv-literen pr mil ved blandet kjøring, men da skal du nok ta det litt pent. 2,5-literen drar fort litt mer om du er tung på gassen.
For den aktive føreren, tar drivlinjen bort noe av responsen i kjøreopplevelsen, men i normal kjøring, er det vanskelig å kritisere NX. Den treffer godt på design, utstyr, premiumfølelse og økonomi. Faceliften forsterker de egenskapene. Jeg liker også imaget: Blant mange tyske konkurrenter ute på veien, skiller du deg akkurat passe fra mengden med NX300h.
Data:
|
CT200h
|
NX300h
|
Pris fra
|
298 800
|
526 300
|
Motortype
|
R4 bensin + el (ikke ladbar hybrid)
|
R4 bensin + el (ikke ladbar hybrid)
|
Motorvolum ccm
|
1 798
|
2 494
|
HK o/min
|
136 5 200 (systemeffekt)
|
197 (systemeffekt)
|
Nm o/min
|
142 2 800 (bare bensinmotor)
|
210 4 200 (bare bensinmotor)
|
Sek. 0-100 km/t
|
10,3
|
9,2
|
Topphastighet km/t
|
180
|
180
|
Forbruk blandet l/mil
|
0,38
|
0,51 – 0.53
|
Utslipp CO2 g/km
|
88
|
116 – 123
|
Egenvekt kg
|
1 485
|
1 785
|
Tilhengervekt kg
|
|
1 500
|
Bagasjerom liter
|
375
|
555
|
Lengde mm
|
4 355
|
4 640
|
Bredde mm
|
1 765
|
1 845
|
Høyde mm
|
1 455
|
1 645
|
Akselavstand mm
|
2 600
|
2 660
|