Av David K Andersen
I dag åpnet Tokyo Motor Show, her er nyhetene som har vakt størst oppmerksomhet gjennom dagen.
Honda Sports EV
Denne elektriske sportsbilen følger opp Urban EV, den store showstopperen i Frankfurt tidligere i høst.
Toppsjef i Honda, Takahiro Hachigo, kunne ikke bare vise denne nye sportsbilen i dag, han bekreftet samtidig at Urban EV ikke bare er et tilfeldig konsept, men en bil som skal være på plass i Europa i 2019.
Om Sports EV, vet vi ikke all verden, men den er i alle fall noe lenger enn Urban EVs 3 895 mm. Det betyr omtrent Mazda MX-5-størrelse.
Vi elsker Urban EVs utseende, og må rett og slett si det samme om denne. Teknisk sett, basert på utviklingstiden for Urban, burde Sports EV kunne være på veien i 2020.
Subaru Viziv Performance Concept
Her snakker vi fremtidens WRX. Arven fra motorsportprestasjonene Legacy, Impreza og WRX sto for, har vært inspirasjonen for hva man tenker fremtidens morobil kan være.
Grillen er vesentlig mer aggressiv enn vi har sett fra Subaru tidligere, og linjene mer kantete.
Ved siden av å levere kjøreglede, er også en rekke avanserte kjøreassistent-systemer på plass. Den har firesylindret boxer og symmetrisk firehjuldrift, mer om det tekniske vet vi foreløpig ikke.
– Vi kan ikke bekrefte om akkurat denne kommer i produksjon, men vi legger ikke skjul på at dette kan være neste generasjon WRX STI, sier informasjonsdirektør i Subaru Norge, Stian Thrane, i en kommentar.
Lovende, sier vi!
Mazda Kai Concept
Så tøff kan altså en kompaktklasse-bil bli. Med Kai-konseptet, viser Mazda hvor de vil med fremtidens design, og det gjør det ved å dra med seg elementer fra de senere års konsept-biler ned til noe som helt tydelig kan være neste generasjon 3.
Bilen er 4 420 mm lang, 1 855 mm bred og 1 375 mm høy. Med andre ord lenger, bredere og lavere enn dagens Mazda 3.
Mazda sier konseptbilen viser ideelle proporsjoner for en kompakt-bil: Vanskelig å være uenig der, for dette er virkelig fete saker.
Den nye plattformen under Kai, er bygget for å passe Skyactive X-motoren – høykompressjons-enheten med kompressor som har vakt stor oppmerksomhet tidligere i år.
Mazda Vision Coupe
Skal vi se, er det fremtidens Aston Martin vi har her? Neida, det er jo en Mazda!
Denne firedørs-coupéen sikter seg klart inn mot Gran Turismo-segmentet: Stor, stilig, luksuriøs, kjørevillig.
Dette er neste generasjon Kodo-design, og her er det lite å klage på. Enkelt, stilig og rent, men uten å være kjedelig. Snarere tvert i mot.
Det har vært en del rykter om Wankel-motorens retur, som en rekkevidde-forlenger i en hybrid, og i forkant av Tokyo-utstillingen trodde vi kanskje nettopp denne bilen ville få en slik drivlinje. Etter hva vi forstår er ikke det tilfelle. Hva som faktisk skal befinne seg under panseret, dersom denne GTen når produksjons-tilstand, sies det ikke noe om. Men det er muligens naturlig å tippe at Skyactive X ligger godt an?
Lexus LS+ Concept
En helt ny generasjon LS-flaggskip er i disse dager på vei til markedet, men i Tokyo vises allerede neste steg. Det vil si, neste steg for nye LS. Greia med LS+ er nemlig at den har teknologi som vil finne veien inn i nye LS i 2020.
Vi snakker da først og fremst selvkjørende funksjoner. Highway Teammate heter systemet som ikke bare skal kunne kjøre bilen på egenhånd, men gjøre overgangen mellom din kjøring og bilens egen, enklere og mer behagelig.
LS+ Concept, skjønner for eksempel når du er på vei av eller på en motorvei. Nettopp motorvei er jo stedet selvkjørende biler først forventes å mestre alt, så når du svinger denne bilen ut på påkjøringsrampen, vil Highway Teammate spørre deg om du vil den skal ta over. Poenget med dette og en rekke andre funksjoner i tilknytning til selvkjørende teknologi, er at du og bilen skal fikse kjøringen sammen, som et lag. Nokså lurt egentlig, og ganske typsik Toyota: De er kanskje ikke først, men når de kommer, er det med løsninger som muligens ligger noe nærmere fremtidens virkelighet enn en del andre.
LS+ har også et nytt system som gjør det mulig å oppdatere og forandre bilen online, uten å reise på verksted, ala Tesla. Samme system benyttes også til å fore bilen med informasjon om veien du kjører på, slik at den kan lære seg detaljer til senere med tanke på selvkjøring.
Nissan IMx Concept
Her er den elektriske Nissan-SUVen. Eller i alle fall en forsmak, og en bekreftelse på at en sånn bil ligger i Nissans planer.
Hyundai Kona kommer neste år som ren elbil, og vil da være den første SUV/Crossoveren for folk flest. Interessen Norge er enorm, så her må elbil-spesialist Nissan henge på, og det er nettopp det de gjør her.
To elektriske motorer, en foran og en bak, gir firehjulsdrift, og med en samlet effekt på 435 hestekrefter og 700 Nm, burde IMx skyte fart godt. Rekkevidden skal være over 60 mil.
Denne bilen viser dessuten selvkjørende teknologi. Trykk på ProPilot-knappen, og rattet vil forsvinne, samtidig som setene legges litt mer bakover for høyere komfort. En ny elbil-plattform, hvor batteripakken er helt flat, gir ifølge Nissan betydelige fordeler i plassutnyttelsen også.