Av Vegar Bjørge
Ford EcoSport har blitt ny både innvendig og utvendig, og det er bra, for da Ford lanserte EcoSport her til lands, var modellen på slutten av sin livssyklus, som vanligvis varer i 6-7 år. EcoSport virket litt gammeldags, og da særlig innvendig. Dette blir det forandring på, og nå er den like moderne innvendig som sine konkurrenter.
– Med nye Ford EcoSport kan vi tilby kunden vår en SUV med helt nytt interiør og utseendet, i tillegg til en rekke avanserte teknologier og utstyrstilvalg som ikke har vært tilgjengelig på denne modellen før, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.
Motoralternativene og drivlinjene er forandret i forhold til forgjengeren. Nå kan man få EcoSport som 4-hjulstrekker, noe som vil gjøre den enda mer attraktiv for norske kjøpere. Motoralternativene består av en 125 hester 3 sylindret EcoBoost-motor, eller en dieselmotor på 125 hk. Denne har 1,5 liters volum. Det er bare dieselalternativet som er tilgjengelig sammen med 4-hjulstrekk.
EcoSport blir også bedre utstyrt enn noensinne, og man kan velge mellom tre utgaver. Trend og Titanium kjenner vi fra før, men nå får man også modellen i en tøff ST-Line utgave. Sammen med Titanium så blir det denne som er mest aktuell for norske kjøpere.
Titaniumsutgaven leveres med Navigasjon, Sync3 med ekstra stor berøringsskjerm, keyless, aluminiums pedaler og skinntrukket sportsratt. ST-Line har i tillegg 17″ aluminiumsfelger, kontrastfarget tak, skinninteriør, sideskjørt, svarte takrails og annet godis som skal gjøre EcoSport enda mer sporty. Som ekstrautstyr tilbyr nå Ford B&O lydanlegg som også nye Fiesta har fått.
Prisene starter på kr. 241 000,- og firehjulstrekk får du fra kr 309 000,-. EcoSport er klar hos forhandlerne rett over nyttår, men vi skal selvfølgelig kjøre den i god tid før det. Følg med for en grundig test.