Av David K Andersen
Her er de første bildene av helt nye Audi A7 Sportback. Utvendig er forandringene større enn ventet, og innvendig løftes det mot A8-nivå.
Først trodde jeg de skulle vise nye A7 på Frankfurt-utstillingen tidligere i høst, men der tok jeg feil. Etter nylig å ha forsøkt å tease oss med et skyggebilde som egentlig ikke viste stort, har Audi nå i kveld sluppet ordentlige bilder.
Ved første blikk, på miniatyrbildene inne på Audis pressesider, tenkte jeg at dette var veldig forsiktig. Så dro jeg bildene opp i full størrelse, og skjønte at det egentlig bare er profilen som henger igjen fra den gamle.
Med enkelte unntak, som for eksempel Q2, må det nemlig være lov til mene at Audi har vært litt vel forsiktige med designutviklingen utvendig de senere årene. Men nå er vi helt klart inne på en ny trend – dette har vi sansen for.
Grillen er bredere og lavere enn før, og lysene har betydelig særpreg. Linjer, profiler og detaljer har svært skarpt design, og den bakenden, den er ganske så kul må vi si. Alt forsterkes naturligvis av proporsjonene, som kommer via langt panser, mye horisontale linjer, tilbaketrukket kupé og så videre. A7 har alltid vært en fet bil, nå blir den enda fetere, og jeg liker at den er mer særpreget og skarp enn tidligere.
– De store forventningene til design-ikonet vårt A7, innfris med denne bilen, som kombinerer designet fra en coupé, den innvendige plassen fra en sedan og variasjonsmulighetene til en Avant stasjonsvogn, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak. – I tillegg kombinerer den avansert teknologi med ledende kjøreegenskaper.
Vi gir ham rett i designkommentaren og gleder oss til etterhvert å se nærmere på teknologi, samt teste kjøreegenskapene.
På innsiden minner som du ser mye om nye A8. Dette er en del av Audis nye digitaliseringsstrategi, hvor bortfallet av den typisk manuelle MMI-styringen i midtkonsollen erstattes av to berørings-skjermer. Den øvre styrer infotainment, mens den nedre går på komfortinnstillinger, for eksempel klimaanlegg. Spesielt, er det at oppløsningen i skjermene er uvanlig høy, og at de gir tilbakemelding når de trykkes på – både med lyd og med klikkfølelse via fingrene. Virtual Cockpit kommer naturligvis i tillegg til dette.
Lanseringsmodellen vil være A7 Sportback 55 TFSI, som da altså følger Audis nye benevnings-system for motorstørrelse. Her snakker vi en 3-liters turbo bensin V6 med 340 hestekrefter og 500 Nm. 0-100 km/t går på 5,3 sekunder og forbruket er oppgitt til 0,68 liter pr mil.
7-trinns dobbeltclutch S Tronic automatgir er standard, og den kommer naturligvis med Quattro Ultra. Kort tid etter introduksjonen, kommer det flere motorer, både med 4 og 6 sylindre. Også et mildt hybrid-system er underveis.
Plassmessig, konkurrerer nye A7 faktisk godt med stasjonsvogner, bagasjen tar hele 535 liter. Muligheter for svært stilig familiefrakter der altså.
A7 introduseres i første kvartal 2018, og husk at det vi ser her, vil vi også se mye av i neste generasjon A6 som nok ikke er veldig langt unna!