Av Vegar Bjørge
En bilmodell lever i 6-8 år før den blir fornyet, og et sted midt i kommer en facelift, som moderniserer det eksisterende designet uten at modellen blir totalt forandret. De fleste produsenter følger en slik syklus for å klare å holde salget oppe, og likevel holde utviklingskostnadene på et akseptabelt nivå.
Toyota Century er et unntak, og den har vært uforandret i rundt 20 år. Nå kommer 3. generasjon og den har noen interessante nyheter. For det første får du nå en utgave med hybrid-drift, og det skulle vel bare mangle ettersom den kommer fra Toyota. I Norge er Toyota nr 2 på salgsstatistikken, og over 90 % av bilene de selger er hybridmodeller. Regn likevel ikke med at Century blir å se her til lands.
Century er forbeholdt statsledere og ekstremt rike personer i Japan, og bilen er knapt blitt kjørt på utsiden av Japans grenser. Noen få eksemplarer har blitt eksportert ut av landet, men da som brukt og til entusiastiske samlere. Derfor ser ikke Toyota noen grunn til å forandre mye på designet av dette ikonet, men hovedlyktene har fått LED-teknologi samtidig som baklyktene har fått 3D-design.
Innvendig er det luksus som gjelder, og det er først og fremst personen i baksetet som er i fokus. Gardiner foran vinduet er en selvfølge, for diskresjon er alfa og omega. Bord med plass til pc eller dagens avis er også en nødvendighet, og selvfølgelig må man også ha en fotskammel å ha føttene sine på i tilfelle man har behov for en lur. Er man ikke fan av ull, kan bilen leveres med skinninteriør. For å gjøre jobben enklere med å komme seg inn og ut av baksetene, har bakdøren blitt større. De trenger ikke å tenke på trange parkeringsplasser de som eier slike biler.
Hybriddrift betyr adjø til dagens 5,0 liters V12, og i stedet inn med en mer moderne V8 på samme antall liter. Sammen med 2 elmotorer vil den gi 394 hk og en mer miljøvennlig framfart i Tokyos gater, for det er her de fleste av disse bilene vil gå. Generasjon 2 av Century ble produsert i 8700 eksemplarer i løpet av 20 år, og da siste eksemplar av modellen rullet ut fra fabrikken tidlig i år, kostet en Century 111 000 US$. Hva den nye modellen kommer til å koste når den slippes ut på markedet i midten av 2018, vet vi ikke, men her til lands ville den blitt en god del billigere en utgående modell….
Første generasjon Century kom i 1967, mens andre generasjon kom i 1997. Century ble Toyota sin luksusmodell, kun tilgjengelig for hjemmemarkedet. I 1989 kom Lexus LS som også ble en luksuriøs modell fra konsernet, men disse to modellene skulle ikke konkurrere mot hverandre. Lexus LS skulle selges over hele verden, og var en mer moderne modell. Century skulle forbli en konservativ luksussedan for overklassen i Japan.
Første generasjon fikk en 3,0 liter V8 og var bygd på en Crown Eight sedan. I 1973 ble 3,0 literen byttet ut med en 3,4 liter, og 4,0 liter med direkte bensininnsprøytning i 1982. Century var 5,1 meter lang og hadde bare konkurranse fra Nissan President, som kom i 1965. En oppdatering i 1982 gjorde Century 17 cm lengre, noe som kom baksetepassasjerene til gode. Fra 1985 til 1989 hadde Japan et oppsving i sin økonomi og luksusbiler ble solgt i et rekordhøyt antall. Dermed kom også Century Limousine på markedet, og denne målte hele 5,77 meter.
Da andre generasjon var på plass i 1987, ble også en ny motor introdusert i Century. Nå var det en V12 på 5,0 liter som var hjerte i den store luksusbilen. En 4-trinns automatkasse ble også introdusert, og i 2005 ble denne erstattet med en mer moderne 6-trinns utgave. Motoren hadde forøvrig respektable 276 hk, som ga bilen ganske trivelige fartsressurser.
I 2006 kom den hittil mest luksuriøse Century. Den 6,15 meter lange Century Royal var en ekstrem luksuriøs modell som ble bygget for den japanske kongefamilien. Bilen veide 2900 kg og ble bygget i bare 4 eksemplarer. Det sies at det kostet rundt 500 000 US$ for hvert av eksemplarene.
Den nye Century blir vist på Tokyo Motor Show i slutten av måneden.