Av Vegar Bjørge
Det er ikke så mange år siden 200 hk ble sett på som uoppnåelig og nærmest galskap i denne bilklassen. Det var biler utenom det vanlige, og med spoilere kun rallyførere kunne skilte med, som hadde slikt antall hester, men slik er det ikke lenger. Produsentene ønsker nå å selge inn familiebiler med godt av hestekrefter under panseret, og vi biter på. Men trenger vi disse ekstra hestene?
Den som forventer seg sportsbilslignende oppførsel, kan bli skuffet bak rattet på Astra Stasjonsvogn. Den som tror han er klar for rally, blir også satt ettertrykkelig på plass i skinnstolen. Forvent deg heller en meget trivelig familiebil som tilbyr det lille ekstra, så er du på sporet.
Det er ikke til å komme fra at 200 hk i en Astra gir trivelige fartsressurser. Doble eksosrør bak og dekaler på bakluka forteller at dette foreløpig er den raskeste Astraen. Likevel gir ikke akstider rett under 8 sekunder våte truser. Det skjer på en kontrollert og respektfull måte. De doble eksospottene gir fra seg en lett brumming lik Ole Brum, og det er kult.
La sportsbiler være sportsbiler, og la Astra fortsatt være en familefavoritt, for selv om den ikke selges i like stort antall som Golf, så er det en absolutt verdig konkurrent til bestselgeren. Man sitter i noe av klassens beste stoler, kledd i skinn og med de fleste innstillingsmuligheter. Selvfølgelig elektrisk. Med både varme og kjøling, ja og selvfølgelig massasje. AGR-setene til Opel, med 16-veis elektrisk innstilling, er i en egen klasse, og jeg satt meget godt også på lengre turer.
Når man sitter bak rattet i Astra, opplever man både sportslige og komfortable kjøreegenskaper. Girkassa gjør jobben meget bra, og med sportknappen aktiv, kan den gjøre jobben superraskt. Likevel sitter jeg igjen med en girkasse som først og fremst er komfortabel.
Komfortabel er også fjæringen, som svelger de aller fleste ujevnheter med den største selvfølgelighet. Det er først på vaskebrett og dype hull, understellet møter utfordringer den sliter litt med. Styringen er også imponerende, og forskjellen mellom sport og komfortabel er sterkt tilstede. Vekten er lave 1350 kg, og dette er noe av forklaringen på den gode opplevelsen bak rattet.
Instrumenteringen er moderne med digitale instrumenter foran fører og et komplett infotainmentsystem som har alt man forventer av tilkoblingsmuligheter. Apple Carplay og Anroid Auto er selvfølgeligheter i tillegg til speiling av smarttelefonen din. Det meste er på plass og det beste er at alt er ganske enkelt å ta i bruk.
Hva mer kan man forvente seg? Koppholdere fornuftig plassert så de faktisk går å bruke, også når man kjører bil. Samtidig må man også ha plass til telefon og lommebok, i tillegg til en flaske i lommen på døra. Dette er det muligheter for hos Astra og den forsterker inntrykket som en meget god familiebil.
Barna i familien sitter også meget komfortabelt i gode seter bak, og her har Opel også laget plass til kopper, blader i lommen bak framstolene og rotesaker under setene. Tre barn eller to voksne sitter godt, men plassen til beina er ikke mer enn akkurat passe.
Opel Astra er godt utstyrt, og testbilen er særdeles godt utstyrt. Vi har nevnt skinnseter med massasje. Automatiske IntelliluxLedMatrix lys er også blitt en selvfølge for de som velger Astra. Få biler blir solgt uten disse fremragende veiviserne. Elektrisk bakluke, med fotbetjening under støtfangeren, er også noe få andre i klassen leverer. Dette setter man særlig pris på etter en handletur på nærmeste matbutikk.
Opel Eye skal være hjelpemidle som gir deg informasjon om skilt og avstand, varsler om fare for frontkollisjon, holder deg i riktig fil og bremser om det skulle være behov for det. Opel har også tjenesten OnStar. Systemet gir deg hjelp når ulykker eller annet skulle oppstå. Du får også hjelp når bilen din er stjålet, OnStar gir deg informasjon om bilens tilstand i tillegg til mye annet. Alt styres via en app.
Opel vil oppleves som fornuftig og mye bil for pengene. Dette er tilfelle for Astra og testbilen koster kr 430 700,-. Da har man 6 trinns automatkasse, adaptiv cruise controll, avansert parkeringsassistent, Avtagbart hengerfeste og AGR-stoler. Du sparer 20 000 kroner om du velger manuell girkasse, og bilen skal fungere meget godt også med dette alternativet. Dynamic har sort innvendig tak og Watts Link bakaksel som gjør den mer dynamisk å kjøre, også når bilen er feriepakket.
Dynamic leveres også med Sportmodus-knapp som gir kjappere motorrespons og skarpere styring. Ved kjøring i sportmodus, så merker man stor forskjell på gassrespons og i daglig kjøring blir dette litt slitsomt. Likevel trenger man den kjappere responsen ved giringer når man kjører aktivt på svingete veier. Jeg kunne også tenkt meg girpadler på rattet, for å ha enda bedre muligheter til kjapp giring.
Konkurrentene ligger omtrent i samme prisleie, men du får ikke på langt nær så mye utstyr. Stolene til Opel leverer ingen maken til. Det er ikke mulig å få både ventilasjon og massasje, i tillegg til skinn. IntelliLink Led Matrix-lysene kommer heller ingen i nærheten av, selv om de fleste kan levere automatiske fjernlys. De modellene som kanskje kommer nærmest på pris, motor og utstyr, er Skoda Octavia 1,8 TSI L&K med 180 hk og Peugeot 308 GT 1,6 THP med 205 hk. Ford Focus er billigere men mangler en del av utstyret, og VW Golf 1,5 TSi er forholdsvis jevnt priset, men mangler både motorkraft og utstyr.
Hvor bra er da Opel Astra, og trenger man de ekstra kreftene? Fortsatt har Golf et godt grep om kompaktklassen. Golf er et sikkert og godt bilkjøp, men kanskje Astra er hakket bedre? Du får mye kjøreglede i en Astra Sport Tourer, og med god plass og bra utstyr, er den et godt kjøp i klassen. Minusene er få i forhold til konkurrentene, og plussene desto flere. Med testbilens motor, girkasse og understell står nok denne høyest på min liste over kompaktbiler jeg har kjørt. Det kan hende den mister topplasseringen i en nær fremtid. Vi håper nemlig på å teste den mot noen av konkurrentene.
Trenger man da 200 hk for å trives i en Astra? Nei, det gjør man ikke, men det er ikke lett å velge bort noen av hestene når man først har blitt kjent med dem.
Opel Astra Dynamic 1,6 Turbo Sports Tourer
Pris
fra |
399
900 |
Pris
testbil |
430
700 |
Motortype
|
R4
Bensin |
Gir
|
A6
|
Motorvolum
ccm |
1598
|
HK
o/min |
200
v/4700 – 5500 |
Nm
o/min |
300
v/1700 – 4700 |
Sek.
0-100 km/t |
7.9
|
Topphastighet
km/t |
235
|
Forbruk
blandet l/mil |
0,61
|
Utslipp
CO2 g/km |
142
|
Egenvekt
kg |
1350
|
Tilhengervekt
kg |
1700
|
Bagasjerom
liter |
540 –
1630 |
Lengde
cm |
470,2
|
Bredde
cm |
180,9
|
Høyde cm
|
151
|
Akselavstand
cm |
266,2
|