Av Vegar Bjørge
En av de lekreste bilene på årets bilsalong i Frankfurt var Bentley Continental GT. Fantastisk modell med pondus få andre kan vise til. Hva sies om en W12 motor på 6 liter og 635 hk. Dreiemomentet er brutale 900 nm mellom 1350 og 4500 omdreininger. Dette gir den en akselerasjonstid til 100 på 3,3 sekunder og en maksfart på 333 km/t. Ikke så imponert? Kan da også fortelle at Continental GT veier hele 2244 kg. Da er det ganske så utrolig at bilen presterer på racerbilnivå.
Utseendet har likheter med EXP10 Speed 6 som vi ble kjent med for 2 år siden i Geneve. Den har fått spesielle LED-Matrix lykter som skal gi et meget nøyaktig lys i alle situasjoner. Karosseriet er i aluminium, tross den gigantiske vekten, men hva hadde nåla stoppet på uten all bruk av lettmetall materialer? Bakenden har lykter som er formet lik eksospottene. Kult. Kule er også breddingen av bakskjermene som gir den 480,5 cm lange bilen et tøft utseendet.
Innvendig bader man i luksus. Materialvalgene er riktig i en bil til flere millioner kroner, og skinn sløses det med på alt fra dashbord til stoler og dørpaneler. Brytere er det også nok av, og midtkonsollen har brytere for valg av kjøremodus, stolkomfort og vindusvarme. Den 12,3 » store infotainmentskjermen kan skjules bak et deksel som også har plass til klokker med forskjellig informasjon. Tøft, det også.
Den lekre blå fargen er en av i alt 70 spesialfarger bilen kan leveres i. Dette er i tillegg til 17 standard farger som man også kan velge. Selvfølgelig kan man også skreddersy bilen etter kundens ønske, så her har man i grunnen alle muligheter hva gjelder fargevalg utvendig og innvendig. De første bilene blir levert som en spesiell First Edition utgave. Løp og kjøp!