Tekst og foto: David K Andersen
Opels nye flaggskip ble introdusert på Frankfurt-utstillingen. Vi tok en nærmere titt på bilen som kommer til å passe nordmenn perfekt.
Den største nyheten fra Opel er muligens, i alle fall for Norge, det faktum at Opel-sjef Michael Lohscheller tirsdag denne uken, kunne fortelle at den nye SUVen Grandland X snart kommer som ladbar hybrid. Med firehjulsdrift. Perfekt Norgesbil der altså. Men før den tid, kommer det en annen doning. Den passer kanskje ikke avgifts-systemet like godt, men resten er som hånd i hanske.
Nye Insignia har bare et par måneder bak seg på det norske markedet, men vi har allerede rukket å bli godt kjent med den her på Bil og Motorbloggen. Jeg kjørte den første gang under den europeiske presselanseringen i vår, og ikke så lenge etter fikk jeg sjansen til å hive meg på et fly ned til fabrikken i Rüsselsheim, sette meg bak rattet, og kjøre hele veien hjem til Norge.
Det er liten tvil om at den store bilen passer folk som liker å kjøre bil. Mye og lenge. Komfort, kjøreegenskaper og teknologi er på en annen planet enn hos diverse populære SUVer til omtrent samme pris.
Opel-sjef Michael Lohscheller |
Med mengder av plass i både baksete og bagasjerom, er denne bilen en nær optimal familievogn. Med introduksjonen av Country Tourer, burde vi nærme oss det ultimate.
For nordmenn er glad i biler som dette. Du vet; litt høyere, litt røffere, og naturligvis med trekk på alle fire. For Insignias del dreier det seg om 2 cm mer bakkeklaring, og som du ser på bildene, diverse plastdeksler og skjermbreddere.
Ikke så stor forskjell egentlig, men mer enn nok til å skille den fra de vanlige utgavene. I likhet med konkurrentene fra Volvo, Volkswagen, Mercedes og Audi, kler også Insignia offroad-behandlingen meget godt.
Under skallet er det et par interessante ting. Det ene er firehjulsdriften. Den er nemlig levert av GKN og er av samme type som på Ford Focus RS. Systemet er unikt og later til å være fremtiden for de som virkelig vil får det meste ut av firehjulsdriften.
Hemmeligheten ligger i bakhjulsdriften, som består av to elektronisk styrte flerplate-clutcher. De erstatter bakdiffen, og gjør det mulig å fullstendig kontrollere hvor kreftene sendes. Mens alle andre systemer oppnår mer kraft på ett hjul ved å bremse det andre hjulet på samme aksling, er Twinster det eneste systemet som kan sende mer krefter til et hjul uten å bremse et annet.
Derav blant annet drift-mode på Focus RS. Vi venter like store fordeler for Insignia Country Tourer, om enn ikke helt i samme retning: Et sladde-valg i kjøreprogramvelgeren blir neppe tilgjengelig.
Derimot venter jeg, ved siden av topp fremkommelighet, stabilitet og trygghet på vanskelig vinterføre. Og det på et høyere nivå enn hos konkurrentene.
Den andre interessante tekniske nyheten er dieselmotoren. Den får en turbo til, og yter da 210 hestekrefter (mot 170 i den vanlige 2-literen) og 480 Nm. Sammen med den nye 8-trinns automatkassen (som jeg har testet og kan bekrefte at fungerer meget godt), ligger det meste til rette for at Country Tourer blir en skikkelig kjøremaskin både på lett og vanskelig vei.
Hjulopphenget deles med de vanlige utgavene, men fjærer og dempere er spesielt utviklet for denne. En kjøreprogram-velger lar deg bestemme innstillingene for styring, gassrespons, girkasse og de elektronisk justerbare demperne. La oss anta, og håpe, at fjæringskomforten i denne bilen blir like glimrende som i eksempelvis Audi A4 Allroad (en av våre absolutte favoritter på norske veier).
Utstyrsnivået blir ikke uventet svært høyt. Her er alt fra ventilerte AGR-seter i Nappa-skinn til head-up og 360-graders kamera på plass.
Herligheten koster 669 900 kroner når den kommer til Norge en gang før jul. Det er mye penger for en Opel, men ser likevel nokså hyggelig ut mot de fleste konkurrentene. Og de har ikke Twinster firehjulsdrift.