Tekst og foto: David K Andersen
Nissan har nettopp vist nye Leaf for første gang. Det
skjedde i Tokyo, foran over tusen journalister fra hele verden. Her er noen av
høydepunktene, og våre første bilder og inntrykk.
skjedde i Tokyo, foran over tusen journalister fra hele verden. Her er noen av
høydepunktene, og våre første bilder og inntrykk.
Alle har naturligvis vært spente på rekkevidde og
batterikapasitet, og spekulasjonen i forkant stemmer: Batteriet er på 40 kWt.
Det gir rekkevidde i henhold til NEDC-standarden på 378 km.
batterikapasitet, og spekulasjonen i forkant stemmer: Batteriet er på 40 kWt.
Det gir rekkevidde i henhold til NEDC-standarden på 378 km.
Sammenlignet med utgående modell, er det opp nesten 40
prosent. Nissan bekreftet samtidig at bilen kommer i en kraftigere utgave neste
år. Mer hestekrefter, større batteri og lenger rekkevidde. Mer har de ikke
sagt, men det er naturlig å tro vi snakker rundt 20 ekstra kWt.
prosent. Nissan bekreftet samtidig at bilen kommer i en kraftigere utgave neste
år. Mer hestekrefter, større batteri og lenger rekkevidde. Mer har de ikke
sagt, men det er naturlig å tro vi snakker rundt 20 ekstra kWt.
Effektøkningen er også betydelig sammenlignet med utgående
modell, som hadde 109 hestekrefter og 254 Nm. Nå øker tallene til 150 og 320. Akselerasjonstall
har vi ikke sett enda, men i og med at vekten holdes på omtrent det samme, kan
du nok forvente betydelig bedre fartsressurser.
modell, som hadde 109 hestekrefter og 254 Nm. Nå øker tallene til 150 og 320. Akselerasjonstall
har vi ikke sett enda, men i og med at vekten holdes på omtrent det samme, kan
du nok forvente betydelig bedre fartsressurser.
Lengde og bredde øker litt, den havner nå på 448 cm. Leaf holder seg som forventet på kompaktklassenivå.
Baksetet har god plass til knær og hode, og det er
komfortabelt å sitte i. Et lite minus for at avstanden fra seteputen til gulvet
er i korteste laget slik at knevinkelen ikke er optimal. Og at
transmisjons-tunnelen fortsatt er der. I en elbil med forhjulsdrift burde ikke
det være nødvendig.
komfortabelt å sitte i. Et lite minus for at avstanden fra seteputen til gulvet
er i korteste laget slik at knevinkelen ikke er optimal. Og at
transmisjons-tunnelen fortsatt er der. I en elbil med forhjulsdrift burde ikke
det være nødvendig.
Med bagasjerom på 435 liter, noe som er godt over hva du
finner i en gjennomsnittlig kombi, har du totalt sett her en god familiebil. Tilhengerfeste ser imidlertid ikke ut til å være tilgjengelig.
finner i en gjennomsnittlig kombi, har du totalt sett her en god familiebil. Tilhengerfeste ser imidlertid ikke ut til å være tilgjengelig.
Interiørdesignet er tradisjonelt, og minner om en hvilken
som helst bil, uavhengig av om den har bensin- eller elmotor. I dashbordet
kjenner jeg meg igjen fra andre nyere Nissan-biler – følelsen er den samme.
som helst bil, uavhengig av om den har bensin- eller elmotor. I dashbordet
kjenner jeg meg igjen fra andre nyere Nissan-biler – følelsen er den samme.
Men nye greier er det naturligvis. Blant annet er
instrumentene delt mellom et vanlig analogt speedometer og et nytt 7-tommers
informasjonsdisplay. Infotainmentsystemet har vi ikke fått vite noe spesielt
ennå, men registrerer at skjermen ikke har imponerende størrelse. Innholdet er
nok imidlertid nytt.
instrumentene delt mellom et vanlig analogt speedometer og et nytt 7-tommers
informasjonsdisplay. Infotainmentsystemet har vi ikke fått vite noe spesielt
ennå, men registrerer at skjermen ikke har imponerende størrelse. Innholdet er
nok imidlertid nytt.
Utgående Leaf har komfortable seter, men ikke optimal
kjørestilling for de som liker å sitte lavt. I denne nye, er mitt
førsteinntrykk at du kan sitte litt lavere enn før. Og så fremstår setene som
store, påkostede og komfortable.
kjørestilling for de som liker å sitte lavt. I denne nye, er mitt
førsteinntrykk at du kan sitte litt lavere enn før. Og så fremstår setene som
store, påkostede og komfortable.
Kvalitetsfølelsen er som du forventer i en moderne bil, med andre ord bra. Noen av bilene jeg kikket nærmere på i dag hadde alcantara-aktige innlegg i setene, det virket påkostet. Spesielt livlig, med paneler i friske materialer og med spennende farger, som i nye Micra, så jeg mindre til.
Det skjer som du ser relativt mye med utseendet. Det er noe
Leaf-aktig ved den, spesielt sett på skrått fra siden, men ellers er jo
naturligvis dette noe helt annet. Jeg hadde store forventninger i forkant, og
synes Nissan i det store og hele leverer. Kanskje kunne jeg ønsket meg litt
skarpere linjer og lavere profil, bedre stance om du vil, men forstår samtidig
at det er mange faktorer som skal med i Nissans design-regnestykke. Blant annet
aerodynamikken, luftmotstanden i den nye bilen har Cd-verdi på 0,28.
Leaf-aktig ved den, spesielt sett på skrått fra siden, men ellers er jo
naturligvis dette noe helt annet. Jeg hadde store forventninger i forkant, og
synes Nissan i det store og hele leverer. Kanskje kunne jeg ønsket meg litt
skarpere linjer og lavere profil, bedre stance om du vil, men forstår samtidig
at det er mange faktorer som skal med i Nissans design-regnestykke. Blant annet
aerodynamikken, luftmotstanden i den nye bilen har Cd-verdi på 0,28.
Blant ny teknologi, snakket Nissan mye om Propilot, et
assistent-system som blant annet gir adaptiv cruisekontroll, autobrems med
fotgjenger-gjenkjennelse og alle de andre komfort- og sikkerhetsgreiene vi
kjenner fra de fleste moderne biler.
assistent-system som blant annet gir adaptiv cruisekontroll, autobrems med
fotgjenger-gjenkjennelse og alle de andre komfort- og sikkerhetsgreiene vi
kjenner fra de fleste moderne biler.
Samtidig tar Nissan Propilot et steg lenger. Ved hjelp av fire kameraer og 12 sensorer (som også brukes til andre
ting, for eksempel 360-graders ryggekamera), er nye Leaf selvkjørende. Det er
ikke snakk om et komplett og superavansert system, men Propilot har kontroll på
gass, brems og styring, og dermed kan den kjøre seg selv så lenge du holder deg
i filen din.
ting, for eksempel 360-graders ryggekamera), er nye Leaf selvkjørende. Det er
ikke snakk om et komplett og superavansert system, men Propilot har kontroll på
gass, brems og styring, og dermed kan den kjøre seg selv så lenge du holder deg
i filen din.
En annen greie på tech-fronten, sånn i tillegg til
den rene elbil-teknologien, er en parkerings-assistent som er mer automatisert
enn vi er vant til i denne prisklassen. Nye Leaf parkerer seg nemlig helt på
egenhånd. Du holder bare inne en knapp, så rygger den inn i luken. I tillegg til styringen, kontrolleres også gass og brems av bilen. Funksjonen virker både ved lukeparkering og når du
skal parkere i en vanlig tverrgående parkeringsluke. Dette tror jeg er et bra fremskritt for de som ikke liker å parkere selv; systemene i mange av dagens biler, hvor du må bruke gass og brems selv, fungerer ikke alltid like bra.
den rene elbil-teknologien, er en parkerings-assistent som er mer automatisert
enn vi er vant til i denne prisklassen. Nye Leaf parkerer seg nemlig helt på
egenhånd. Du holder bare inne en knapp, så rygger den inn i luken. I tillegg til styringen, kontrolleres også gass og brems av bilen. Funksjonen virker både ved lukeparkering og når du
skal parkere i en vanlig tverrgående parkeringsluke. Dette tror jeg er et bra fremskritt for de som ikke liker å parkere selv; systemene i mange av dagens biler, hvor du må bruke gass og brems selv, fungerer ikke alltid like bra.
Hvordan Leaf er å kjøre vet vi foreløpig ikke, men Nissan sier at styring, hjuloppheng, fjærer og dempere er forbedret for mer stabil, presis og komfortabel kjøring. Det ser vi frem mot, da utgående modell hverken er utpreget sportslig, eller har uvanlig god fjæringskomfort.
Med ekstra støyisolerende glass i rutene og andre tiltak, tyder mye på at en av Leafs styrker kommer til å bli lavt støynivå.
E-Pedal, er helt nytt, og betyr at gasspedalen, om du vil, blir omgjort til kjørepedal. Når du slipper den, vil bilen bremse opp. Jo lenger opp du slipper gassen, jo mer bremser den. Med unntak av nød-situasjoner, trenger du aldri å bruke bremsepedalen om du ikke vil.
Opel Ampera-e har et lignende system, bortsett fra at du i den bruker en girhendel bak rattet. Det tar litt tid å venne seg til, men når du først er inne i det, burde nye Leaf både være mer lettkjørt, og regenerere mer, med E-Pedal innkoblet.
Utgående Leaf har vært en gedigen suksess, den har blitt
produsert i over 280 000 eksemplarer, solgt i 49 land og bilene har ifølge
Nissan rullet over 3,5 milliarder kilometer. Det er rett og slett en skikkelig
folkebil, og der ligger også mye av forklaringen på hvorfor denne nye bilen er
som den er.
produsert i over 280 000 eksemplarer, solgt i 49 land og bilene har ifølge
Nissan rullet over 3,5 milliarder kilometer. Det er rett og slett en skikkelig
folkebil, og der ligger også mye av forklaringen på hvorfor denne nye bilen er
som den er.
For det er tydelig at Nissan mener de har funnet et vinnende konsept
med Leaf, og ikke ønsker å ta noen sjanser. Dermed er denne nye modellen mer av en
fornyelse og forbedring av konseptet, enn en radikal forandring. Det betyr imidlertid ikke at forandringene ikke er betydelige: Det vi ser her er en helt ny bil, og den har kommet en veldig lang vei siden Nissan introduserte opprinnelige Leaf for syv år siden.
med Leaf, og ikke ønsker å ta noen sjanser. Dermed er denne nye modellen mer av en
fornyelse og forbedring av konseptet, enn en radikal forandring. Det betyr imidlertid ikke at forandringene ikke er betydelige: Det vi ser her er en helt ny bil, og den har kommet en veldig lang vei siden Nissan introduserte opprinnelige Leaf for syv år siden.
Med lenger rekkevidde, det siste innen teknologi, gode familieegenskaper og alt av Nissans opparbeidede erfaring om elbiler i baklomma, ligger det meste til rette for at denne Leafen blir en enda større suksess enn den forrige.
De første bilene kommer til Norge i februar. Launch Edition til 283 900 kroner er tilnærmet topputstyrt og er forventet å bli svært populær. Inkludert der er de avanserte assistentsystemene, så dette er en særdeles attraktiv pris.