Av Vegar Bjørge
Porsche Cayenne har vært en populær SUV helt siden den kom i 2002, og fullsize SUVen har vært ledende i klassen, selv om den begynner å bli gammel. Generasjon 2 kom i 2011, og da tok også salget for alvor av i Norge. Nå kommer en helt ny Cayenne som låner en del designelementer fra lillebror Macan. Dermed ser den enda tøffere ut og vil fortsatt ha sin popularitet intakt.
Nye Cayenne er lettere, har mer utstyr og høyere ytelser enn utgående modell, likevel blir den billigere. Startprisen er kr 1 219 000,- for Cayenne, mens Cayenne S koster kr 1 415 000,-.
«Nye Cayenne vil sette ny standard for kjøreopplevelse i klassen. Fokus har vært på å øke spennvidden mellom komfort og sportslighet, noe som blant annet er oppnådd gjennom nytt 3-kammers luftfjæring, PDCC og betydelig vektreduksjon.» uttaler Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge.
Rimligste modell har 340 hk mens S-utgaven har 440 hk. Akslerasjon går på 5,9 resp 4,9 sekunder opp til 100 km/t. Et snittforbruk på 0,9 l/mil er godkjent og dermed blir CO2 utslippet 205 g/km og oppover. Det høres kanskje mye ut i disse elbiltider, men første generasjon Cayenne med 340 hk, har et CO2-utslipp på 361 g/km. Mye har skjedd på noen år, og det er ikke bare batteripakker som forbedres for miljøet sin skyld.
Man skal kjenne igjen en Porsche, uansett hvilken modell som blir fornyet, og derfor er det ingen revolusjon som skjer hverken utvendig eller innvendig. Likevel skal du kunne se at nye Cayenne er enda mer sporty designet. Den har fått 10 mm lavere tak og 63 mm mer overheng, akselavstanden er den samme. Innvendig skal det være enda høyere kvalitet på materialene som brukes. Flere valg kan nå gjøres via skjermer og knapper som nå har blitt digitale. En annen greie Porsche nå gjør, er at de ikke tilbyr Cayenne i dieselversjon. I hvert fall ikke foreløpig, men derimot får vi snart se Cayenne med eldrift.
Om man ikke har gjort så mye med designet, er det mye ny teknikk under skallet. Ny plattform som den deler med Bentley Bentayga og Audi Q7, ny 8 trinns tiptronic girkasse, elektronisk bakakselstyring, forskjellig dimensjon på fram- og bakdekkene, aktiv luftfjæring med tre kammer teknologi, bremseskiver med tungsten-karbid, alt dette er med på å gjøre Cayenne enda bedre å kjøre. I tillegg finnes det selvfølgelig en mengde førerassistentsystemer, for å hjelpe deg, i tilfelle du ikke skulle være så veldig god til å kjøre.
200 biler har Norge fått, noe som forhåpentligvis blir oppjustert den dagen hybriden dukker opp.