Av David K Andersen, Foto: Volkswagen
Folkevognbussen er tilbake for fullt i 2022, elektrisk.
Det var i forkant av Pebble Beach Concours d’Elegance, et arrangement som best kan beskrives som verdens mest eksklusive bilfestival, at VW-sjef Dr. Herbert Diess, kunne bekrefte at I.D. Buzz settes i produksjon om fire år.
Vi har skrevet om I.D.-konseptet tidligere: Volkswagen utvikler en egen serie elbiler, og i motsetning til dagens situasjon hvor eksisterende modeller elektrifiseres, blir det i fremtiden helt egne modeller.
Innen 2025, skal det produseres minst 1 million elbiler i året fra Volkswagen. Strategien for å nå det målet innebærer en vanvittig investering, etter hva vi erfarer i størrelsesorden 75 milliarder kroner. Det skal gi 30 nye rene elbilmodeller.
Volkswagen I.D. Foto: David K Andersen |
Målet er å kunne selge rene elbiler med tilsvarende egenskaper som eksisterende modeller, til samme pris. Uten statlige støtteordninger. Med andre ord: I.D. som er en bil i Golf-størrelse, skal når den i 2020 lanseres, i Tyskland koste tilsvarende en Golf 150 TDI. Og fordi ikke bare prisen, men også alt det andre skal matche, er det snakk om rekkevidde på rundt 60 mil.
Etter at I.D. er i farta, ser det altså ut til at I.D. Buzz blir nestemann, to år senere. Som det fremgår av bildene spilles det på originalens Hippie-image for øyeblikket, men nøyaktig hvordan produksjonsbilen vil se ut sammenlignet med denne konseptbilen, vet vi jo ikke. Jeg regner imidlertid med at vi kommer til å kjenne igjen mye.
Det interessante med alle disse nye elbilmodellene fra VW, er at de ser ut til å bli den første virkelig store satsingen på folke-elbiler. De fleste merker har jo en plan som innebærer elbiler, men VW smører på med full bredde i denne voldsomme satsingen.
Funker dette, og fremtiden om noen år fortsatt ser ut til å bli like elektrisk som i dag, kan VW på sikt komme godt ut av de store omveltningene forventet for bilbransjen de kommende årene.
Jeg har sett Buzz et par ganger på utstillinger det siste halvannet året, men ikke i denne siste utgaven vist på bildene her. Jeg regner det imidlertid for gitt at en av de virkelig store greiene med I.D., nemlig plassutnyttelsen, også vil være gjeldende for Buzz.
For når du som Volkswagen her, starter helt fra bunnen av og med blanke ark, vil resultatene bli oppsiktsvekkende ulike sammenlignet med om man tenker elbil som en slags omgjort fossibil.
I.D. bekrefter det, mitt sterkeste inntrykk ved den bilen da jeg kikket nærmere på den under Paris-utstillingen for et knapt år siden, var nettopp plassutnyttelsen som jeg opplevde som nærmest revolusjonerende. Det er med andre ord grunn til å anta at Buzz kommer til å bli en komplett drøm for familien.
Teknisk sett, sitter alle I.D.-bilene på den nye MEB-plattformen som er en ren elektrisk arkitektur. Det betyr optimal batteriplassering mellom for og bakaksel, MacPherson fjærben i hjulopphenget foran, og multilink bak. Områdene foran forhjulene og bak bakhjulene, er først og fremst der for å være energi-absorberende ved kollisjon, men jeg antar at de samtidig kan utnyttes til plassutnyttelse.
Batteriet i Buzz er på 111 kWt, nesten det dobbelte av dagens Opel Ampera-e. Med beregnet vekt på rundt 2 tonn, og betydelig mer luftmostand, skal rekkevidden ligge på opp mot 60 mil. Etter hva jeg forstår, er det målt i henhold til dagens utgående NEDC-standard.
Buzz-konseptet har en elmotor på drøyt 200 hestekrefter for bakhjulene og en identisk på for-akslingen. Den er altså firehjulsdrevet, men vi kan jo tippe at når den når markedet i 2022, så vil de rimeligste versjonene bare ha én motor og drift på bakhjulene.
Systemeffekten for de to motorene oppgis til rundt 370 hestekrefter, og bilen skal klare 0-100 km/t på under 5 sekunder. Noe raskere enn den tradisjonelle Folkevognbussen der altså.
Hvor mye av interiøret som blir med over til produksjonsbilen i 2020 er usikkert, men det er naturlig å tro at denne konseptbilen viser retningen. Her er det enkelhet og få knapper som rår. Det meste av det du trenger for å kjøre befinner seg i rattet. Du sveiper berøringsfølsomme områder både for å starte og sette bilen i D.
Som med vanlige I.D., vil Buzz kunne være selvkjørende, mer eller mindre så snart etter introduksjonen nasjonal lovgivning i det enkelte land er på plass. Og det kan den jo ha skjedd innen den tid noen steder, I Norge jobbes det med dette for tiden, dog uten at jeg kjenner til hvor langt arbeidet har kommet. Det er uansett et vanskelig felt siden vi ennå ikke er helt sikre på nøyaktig hvordan helt autonome biler vil funksjonere.
Uansett: Ved siden av at gamle og nye hippier kan glede seg til 2022, blir nok dette nokså spennende for alle oss andre også.