Tekst og foto: David K Andersen
Hyundai kommer med en ny liten SUV til høsten. Vi var til stede da de dro teppet av den i går. Navnet er Kona.
Det meste ligger med andre ord klart for en rekke ordspill-varianter i pressen, bare følg med de neste månedene så skal du se. Selv tror jeg ikke jeg gidder.
Det var med brask og bram Hyundai viste nyklomlingen i Milano. Sperrefrist var satt til klokka 8 i går kveld – før det fikk ingen legge ut bilder. Den biten gikk dog ikke helt etter planen ettersom bilen ble vist i Seoul også. På grunn av tidsforskjellen, var bildene av samme doning ute derfra lenge før fristen min.
Men det spiller ingen rolle. Kappløpet om å være først med å vise frem mine egne bilder av Kona, gikk uansett tapt i premiere-eventets natur. Denne gangen hadde nemlig Hyundai, i tillegg til oss vanlige sidrompa journalister, invitert en stor gjeng bloggere (vi snakker ikke bilbloggere) og livsstils-journalister også. Fra bakgården i Milano der hele foregikk, var det sannsynligvis ny rekord i direktesending på Facebook og Instagram. Jeg så bakenden på Iphoner som gikk live med alt fra 12 til 3 000 seere.
Det kunne selvfølgelig jeg også gjort, sent direkte altså, men siden de av dere som leser alt som er å finne om bil på nett garantert allerede hadde sett bildene, foretrekker jeg heller å gi mine egne inntrykk i etterkant.
Når det er sagt, og før vi endelig hopper over på selve bilen, var nok ikke Hyundais strategi så dum. Milano er et hipt sted i utgangspunktet, og når du fyller en bakgård nede i sentrum med fancy mat, DJ Jan Blomqvist (har ikke hørt om, sorry), og noen hundre folk som er veldig mye kulere enn meg, alle med samtlige sosiale medier i sving på full skur, sprer du nyheten din godt.
Og til de rette folka antagelig. For Hyundai vil at dette skal være en bil for de unge, frie, hippe, urbane, og så videre. -You drive it, you define it, er slagordet.
Det har de rett i. På forhånd trodde jeg Kona skulle være en crossover, men Hyundai sier det er en SUV. Det betyr at du vil kunne få den med firehjulsdrift. Med i mine øyne sprekt design og kule farger, er selvfølgelig dette en perfekt bil for unge lovende med aktive, spennende og utforskende hverdag.
Kona kommer til å passe like godt i byen og på stranda, som med snowboard, mountainbikes eller surfebrett på taket. Det er en kul bil.
I Norge kommer helt sikkert kjøpegruppen til å være noe eldre, siden stort sett ingen unge kjøper ny bil i dette landet. Men også litt fordi Kona også passer fint for godt voksne. Du sitter jo litt høyere, det er enklere å gå ut og inn og sånt.
Tilbake til designet. Jeg hadde altså ventet en noenlunde vanlig BCUV, altså en crossoverversjon av en småbil. Litt SUV-aktig utseende, litt bedre plass enn en i20. Sånne biler er til vanlig ikke veldig kule å se på.
Designer Daniel Kim har jobbet godt og er stolt av det. |
Med Kona er det annerledes. Den ser mer ut som en oppjekket kompaktbil, og det liker jeg. Den har litt Cross Country/Allroad-stil, bare at det er dratt mye lenger. De uthevede mørke plast-skjermene strekker seg forover inn i fronten. Det samme skjer bak, hvor de trekkes inn i en kul lyskontruksjon. Og karosseriet i seg selv er helt eget.
Grillen minner mer om nye i30 enn Tucson, men lys-arrangementet med de smale LED-stripene øverst og hovedlysene nede på siden, er bare fullstendig annerledes. Veldig kult. Igjen.
På innsiden begrenser moroa seg til spesielle farger i lister og sømmer. Ellers føltes det vanlig å sitte bak rattet. Kanskje kunne man ønsket seg med design, men vi vet i alle fall at når ting er som det pleier å være i Hyundai, er brukervennligheten på topp.
En 8-tommers infotainment-skjerm med Apple Carplay og alt du forventer av funksjoner i en ny bil, er på plass. Kona får også head-up display, men på plate og ikke i frontruta. Et voldsomt stereoanlegg fra Krell med 8 høyttalere og en forsterker med like mange kanaler og 45 Watt pr stykk, gleder jeg meg til å høre på.
Kona er drøye 10 cm lenger enn en gjennomsnittlig småbil, og baksetet virket til å kunne frakte et par voksne uten store problemer. Bagasjerommet tar 361 liter og er dermed på snaut kompaktbil-nivå.
Under det sterke men lette karosseriet (om vi skal tro Hyundai), befinner det seg MacPherson fjærben foran, mens forhjulstrekkerne har torsjonsfjæring bak. De firehjulsdrevne får multilink.
To motorer kommer fra starten av. 1-literen med tre sylindre og 120 hestekrefter med forhjulstrekk og manuell girkasse, samt 1,6-turboen på 177 i kombinasjon med firehjulsdrift og dobbeltclutch-automaten DCT. Begge drivlinjene kjenner vi fra eksisterende Hyundai-modeller. Den lille vil sikkert bli mest populær, men den store kan kanskje bli morsom? Den klarer i alle fall 0-100 km/t på 7,9 sekunder.
Det er altså disse to som er på plass når Kona kommer til Norge en gang i høst. Neste år kommer det også et par dieselversjoner, men de havner neppe i Norge.
Den elektriske versjonen, som Hyundai i går bekreftet at kommer, blir selvfølgelig desto mer interessant. Elbil-SUV burde slå an meget godt i Norge.
Store ting har skjedd under denne mannens design-ledelse i Kia og Hyundai: Peter Schreyer. |