Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Opel Crossland X

Prøvekjøring: Opel Crossland X

Av David K Andersen. Foto: Opel

Mye plass til liten pris er temaet når Opel lanserer sin
første crossover.
Men vent nå litt. Hva med Mokka X? Har ikke Opel en crossover på denne størrelsen fra før? Eller er det en SUV?
Og med det: Her er Bil og Motorbloggens lynkurs i forskjellen på SUV og Crossover.
De to biltypene ser muligens like ut, men det er bare utenpå. En SUV er det vi før i tiden kalte en firehjulstrekker. Den har store hjul, høy bakkeklaring, kraftig motor og naturligvis firehjulsdrift. Opel Mokka er en SUV.
Crossoveren på sin side er som navnet antyder en blanding av flere biltyper. I de fleste tilfeller er en av biltypene en SUV. Og i Crosslands tilfelle, er den andre biltypen en flerbruksbil.

Plassutnyttelsen er bedre enn i Mokka, den har fleksible interiørløsninger, er enklere mekanisk, har mindre motorer, lavere forbruk og ikke minst er den betydelig rimeligere å kjøpe. 
Crossland erstatter i praksis Meriva, og selv om den ikke bare vare en eksepsjonelt smart og praktisk bil, men også særdeles fin å kjøre, er det dessverre sånn at flerbruksbil er ut. Det er ikke kult lenger. Nå vil folk, og det betyr du, ha SUV eller crossover. Sånn er det bare.
Dermed ser altså nye Crossland stort sett ut som en SUV. Selv om det altså er en crossover.
Overraskende stor – på innsiden
Heldigvis har ikke Opel glemt at plass og smarte løsninger er viktig. Det skal vise seg å skille bilen fra de fleste konkurrentene.

Ta bagasjerommet for eksempel. Det tar 420 liter. Veldig mye for en B-segment bil. Og skyver du baksetet forover, tar den hele 520. Da snakker vi plutselig stasjonsvogn-størrelse, og vipps kan faktisk denne bilen, på tross av at den er en liten crossover, faktisk fungere som fullgod familiebil. Legges alle bakseter ned, rommer den 1255 liter, og takket være en plate som deler selve bagasjerommet i to, blir gulvet helt flatt.
Appropos baksetet: Det er delt 60:40, og hver del kan justeres 15 cm forover eller bakover separat. I tillegg er ryggstødets vinkel justerbar. Med massevis av plass til både ben og hode, sitter fullvoksne meget komfortabelt. 
Riktig like smart som Meriva var, er ikke Crossland, men det er ikke langt unna. I klassen for små crossovere, er den uslåelig på plass og fleksibilitet.

Som vanlig
Interiøret ellers minner mye om resten av Opels inneværende modeller. Designtemaet i dashbordet er det samme, og selv om ikke noe er helt identisk med andre modeller, lurer du ikke et sekund på hva slags bil du befinner deg i.
Det betyr blant annet at alt er logisk lagt opp og enkelt å bruke. Infotainmentskjermen, som er på voksne 8 tommer, tar seg av en rekke funksjoner. Dermed reduseres behovet for knapper. I tillegg er instrumentene tydelige og nokså stilige med sine røde nåler.
Med tanke på at bilen er en B-segment crossover, altså med en slags tilknytning til småbilklassen, er den opplevde kvaliteten i interiøret god. Øvre del av dashbordet er utført i soft-touch materiale og også deler av dørsidene har myke materialer. Det hele holder ikke riktig samme nivå som Astra, men jeg lot meg likevel imponere over hvor trivelig det var å befinne seg inne i Crossland – den unngår å gi deg følelsen av å sitte i en økonomi-bil.

Medvirkende til det er også utstyrsnivået. Du har ikke bare en stor skjerm med Apple Carplay, Android Auto og en rekke andre finesser, du får den også med 180-graders kamera som gjør at du kan se de bakre delene fugleperspektiv. Lukeparkeringsassistent, head-up display (på plate, ikke i frontruten), stort stereoanlegg med subwoofer, trådløs lading av telefon og en masse annet er tilgjengelig. 
Opel Onstar er standard på alle modeller, og inkluderer nå hotellbooking og annen lignende hjelp langs veien i tillegg til sikkerhets-siden med automatisk ulykkesvarsling og det hele. 
Opels anerkjente AGR-seter er på plass, de er ikke like store og avanserte som i enkelte andre modeller, men byr likevel på glimrende komfort og fin sidestøtte.
Førersetet, som har fireveis justerbar korsryggstøtte og utrekkbar lårstøtte, er gitt usedvanlig gode justeringsmuligheter alle veier. Det betyr ikke bare at korte som lange finner seg til rette, men at du selv kan bestemme om du ønsker å sitte høyt eller lavt i bilen. Tilhørende rikelig teleskop-vandring på rattjusteringen gjør at alle finner seg til rette. Jeg sliter noen ganger med å finne god sittestilling i crossovere. Det gjelder ikke denne.

På veien
Dette er den første Opelen med utspring i samarbeidet med PSA, som etterhvert også vil gi oss den større crossoveren Grandland X. 
Til det merkes ikke i praksis noe annet enn at motoren og girkassene stammer fra franskmennene. Det er ikke noen ulempe, for 1,2-literen med tre sylindre er virkelig en fin maskin. 
Den noe uvanlige lyden mangelen på den fjerde sylinderen skaper, er til stede i bakgrunnen det meste av tiden, men aldri på plagsom måte. Det er mer sånn at den gir litt karaktér. Bilen blir ikke superrask i akselerasjonen, den bruker drøye 10 sekunder til 100 km/t, men føles like fullt kvikk i de fleste situasjoner. 
Eneste ulempe virker til å være noe ventetid før fullt turbotrykk leveres, men det merker du strengt tatt mest dersom du forsøker å kjøre Crossland X som en sportsbil. Det er det sannsynligvis ikke så mange som kommer til å gjøre.

Den manuelle girkassen har fem trinn, og er lettsjaltet med akkurat passe motstand i bevegelsene. Slagene er imidlertid nokså lange, det samme er selve girspaken. Automatkassen med ett gir til, er ikke spesielt glad i å bli stresset, men i vanlig kjøring fungerer den imponerende godt. Giringene er kjappe men myke – slik moderne automatkasser gjerne gjør det, enten det er dobbelt-clutch eller som her converter.
Chassiset er hverken satt opp for ekstrem komfort eller voldsomt sportslig følelse, men byr istedet på de viktigste egenskapene fra begge leire. Flyten langs landeveien er særdeles fin, her oppleves Crossland som større og dyrere enn den er. Bare over små og skarpe ujevnheter i lav hastighet avslører den at vi ikke snakker veldig dyr bil.
Likeledes takles svinger fint, selv om det går temmelig fort. Styringen er en av de beste tingene ved kjøreopplevelsen, den er direkte og gir deg fin kontroll og presisjon i kjøringen. Dette er muligens ikke kjøretøyet du tar med på en svingete vei en sommerkveld, bare for å kjøre, men det er samtidig vanskelig å påpeke direkte svakheter i måten den kjører på.

Den økonomiske biten er ved siden av plassforholdene blant Crosslands absolutt sterkeste kort. Med startpris på 239 900 kroner for en greit utstyrt Innovation-utgave, er inngangsbilletten til crossoverens verden temmelig gunstig. Hopper du opp til Premium-utgaven, slik jeg ville gjort, og tar med automat, er vi på 264 900 kroner. 10-15 000 opp derfra igjen, gir deg en stort sett fullspekket bil.
Resultatet er ikke klassens rimeligste, men derimot får du den mest velutstyrte og romsligste.
Konklusjon
Den store greia med Crossland X er plass og fleksibilitet sett opp mot pris og størrelse. Her settes ikke bare en ny standard, den er faktisk så romslig innvendig at den kan fungere som en fullgod familiebil for fire. Mye utstyr, og det faktum at den ikke oppleves som en småbil, hverken interiørt eller på veien, tilhører også hovedpunktene på plussiden. Opels første crossover er definitivt en miks av de rette tingene.

Opel Crossland X 1.2 Ecotec 110 hk bensin M5 Premium
Pris fra
239 900
Pris testbil
254 900
Motortype
R3 turbo bensin
Motorvolum ccm
1 199
HK o/min
110 5 500
Nm o/min
205 1 500
Sek. 0-100 km/t
10,6
Topphastighet km/t
188
Forbruk blandet l/mil
0,48
Utslipp CO2 g/km
109
Egenvekt kg
1 159
Tilhengervekt kg
840
Bagasjerom liter
410 – 1 255
Lengde mm
4 212
Bredde mm
1 825
Høyde mm
1 605
Akselavstand mm
2 604