Av Vegar Bjørge
En modelloppdatering er på sin plass etter 3 år på markedet, og det meste av nyheter på nye 308 skjer under skallet. Man kan likevel legge merke til små forandringer både foran og bak, men forøvrige må den moderne designen holde seg noen år til.
760 000 eksemplarer har rullet ut fra fabrikken av dagens 308, og dette gjør den til en populær modell i klassen. For å opprettholde populariteten får nå 308 alle førerassistensystemer og sikkerhetssystemer som kom på 3008 og 5008.
Den største nyheten er uten tvil på drivlinjesiden. Nå får også 308 2,0 HDI-motoren med 180 hk, men nytt er at denne er koblet til en 8-trinns automatkasse. Du får også en dieselmotor med 130 hk, men da fra 1,6 liters sylindervolum. På bensinsiden tilbyr Peugeot de meget fine 3-sylindrede motorene sine, i tillegg til 4 sylindrede i de sportslige modellene.
Utstyrsvariantene vil starte med Access, Active og Allure som er stilfulle og klassiske, mens GT Line, GT og GTI er sportslige. De førstnevnte har halogen hovedlys og de 3 siste leveres med fullLed hovedlys.
Peugeot 308 kommer fra starten av med 10 forskjellige farger, så her er det mulig å velge noe annet enn svart eller sølv. Man kan for eksempel driste seg til å gå for den nye Pyrite Beige, som erstatter Aluminium Grey. GTI kan leveres i tofarget kombinasjon.
Innvendig er det også noen forandringer, men det lille kompakte rattet kjenner man igjen.
Midt på dashbordet er siste generasjon touchscreen-skjerm plassert og her har du alle de tilkoblingsmuligheter en moderne bil skal ha. Mirror Screen gir deg muligheter til å bruke apper fra Smartphone, og Apple CarPlay og Androide Auto er selvfølgelig også på plass.
I tillegg kan man merke seg at materialkvaliteten også har fått et løft, selv om kvaliteten også var bra på utgående modell. Peugeot ønsker å nærme seg premiumsegmentet, slik også andre produsenter gjør, og det er ikke stor forskjell lenger mellom vanlige merker og premiummerkene.
Førerassistentsystemer og sikkerhet er som nevnt oppgradert, og 308 får nå samme systemer som er hos 3008 og 5008. Activity Safety Brake og Distance Allert er nytt, og er begge systemer som forbedrer sikkerhet til føreren. Distanse Allert skal advare føreren om farer for kollisjon foran bilen, og Activity Safety Brake kan stoppe bilen helt, om føreren ikke følger med.
Aktiv Filskiftevarsler gir også trygghet for føreren. Om du forandrer kjørebane uten å bruke blinklys, vil systemet gjøre det det kan for at du skal holde deg i riktig kjørebane.
Med Driving Attention Warning system, blir du kanskje ikke så sliten så du vingler over i feil kjørebane. Om du har kjørt sammenhengende i 2 timer og med en hastighet på over 65 km/t, vil systemet anbefale at du tar en pause. Samme vil skje om du kjører vinglete.
Av andre viktig systemer som nye 308 har fått, kan vi også nevne Automatisk Fjernlysassistent, Adaptiv Cruicecontroll med stoppfunksjon for biler med automatkasse, Trafikkskilt gjenkjenning, Aktiv Blindsonevarsler som jobber sammen med Aktiv Filskiftevarsler.
Ved kjøring i trange smug vil man ha god hjelp av 180 graders kamera plassert i fronten på bilen, mens man ved parkering vil sette pris på 360 graders overblikks kamera.
På Motorsiden får nye 308 mye nytt. Bensinmotoren PureTech 130 kommer med start/stopp og får ny 6-trinns manuell girkasse. Motoren har blitt sterkere og mer effektiv.
På dieselsiden får du nå HDI 130, som erstatter HDI 120. Den nye motoren gir 10 hk mer og reduserer drivstofforbruket med opptil 6 % i forhold til den gamle motoren, i tillegg til at den har rekordlavt Nox utslipp.
Den store HDI 180 blir nå levert sammen med 8-trinns automatkasse (EAT8). Denne produseres i samarbeid med japanske Aisin og skal gi inntil 7 % lavere drivstofforbruk i forhold til EAT6-kassen. Denne kombinasjonen er forbeholdt 308 GT. Start/Stop er selvfølgelig også på plass på dieselmotorene i nye 308.
Toppmodellen blir 308 GTI med 270 hk.