Av David K Andersen
Ny Insignia kommer i tre utgaver. Først Grand Sport, så Sports Tourer og til slutt Country Tourer. Her er de første offisielle bildene av sistnevnte – den burde passe perfekt for Norge.
Nye Opel Insignia har vi allerede prøvekjørt – les mer her. Men det var i Grand Sport-utførelse. Stasjonsvogna Sports Tourer kommer like etter, mens denne Country Toureren kommer til Norge i etterkant av at den blir vist på Frankfurt-utstillingen til høsten.
Opel håper å bli et alternativ til de tradisjonelle premium-merkene med nye Insignia – det gjelder også Country Tourer. Det fremste salgsargumentet er naturligvis at du får mye mer for pengene ved å velge denne.
Den taktikken har mange kjørt før, men den burde kunne virke bra for Country Tourer. Det er nemlig ikke bare sånn at du får veldig mye utstyr som du hos premium-merkene må betale ekstra for inkludert i en pris som allerede fra før er god. I nye Insignia er også teknologi-nivået det samme, og i noen tilfeller høyere, enn i alternativene.
Firehjulsdriftsystemet Twinster er et eksempel. Det er faktisk det mest avanserte på markedet og sammen med Ford Focus RS, er Insignia den eneste bilen som kan dytte mer krefter til ønsket hjul uten å bremse det andre på samme aksling. Dette takket være mangel på differensial bak – kreftene sendes ut via to elektrisk hydrauslike clutcher istedet – en på hver side bak.
Country Tourer får naturligvis også den nye 8-trinns automatkassen, og du kan velge mellom to motorer. En toliters bensin med 260 hestekrefter og en dobbelt-turbo diesel på 210.
Bilen får også det adaptive understellet med kjøreprogramvelger som også påvirker en rekke andre ting som motor og gir, som standard. FlesxRide heter det.
Utstyrslisten er lang, og nesten alt er standard. Eksempelvis de nye LED-Matrix frontlysene med 32 lys-segmenter, ekte head-up-display i frontruten, 360-graders kamera, AGR-seter med ventilasjon, varme i frontruten, 3-delt bakseterygg og mye mer.