Hjem Tester Test: Suzuki Ignis 4×4 Hybrid

Test: Suzuki Ignis 4×4 Hybrid

Av Vegar Bjørge

Suzuki Ignis er Norges billigste firehjulsdrevne bil. Den er også en av Norges minste biler. Om ikke det er nok, så er den også den minste hybridbilen du får. Derfor er den kanskje en av de smarteste bilene man kan kjøpe? Vi måtte selvfølgelig teste og lånte Ignis i en uke. Styrker og svakheter skulle lokkes fram, og undertegnede skulle også teste den ut som familiebil. Selvfølgelig til manges fortvilelse.

Ignis er liten. Den er fryktelig liten. Den er så liten at man har laget den som fireseter, og da passer den dårlig til en famile på fem. Førersetet har helt greie innstillingsmuligheter, men størrelsen på bilen gjør likevel sitt til at det ikke er veldig store muligheter for å trekke setet langt tilbake. Kortbeint er en fordel, store personer finner seg ikke helt til rette bak rattet på Ignis. Den er laget for oss uten alt for stor kropp.

Baksetene er det som sagt bare to av, men de kan til gjengjeld skyves frem og tilbake, for å få større plass enten til de i baksetet, eller til pargen man har med seg. Bagasjeplassen er opptil 267 liter med alle setene intakt. Baksetene kan felles i 60:40 splitt, for å få litt mer plass til bagasje i den lille bilen. Likevel er det slik at det Ignis mangler av plass, tar den igjen på sjarm.

For det er et sjarmtroll. Den blir lagt merke til ute på veien, og folk kan smile og le litt av den. Mange blir også overrasket når de hører at det er en firehjulstrekker. Formen er morsom og alle har egentlig en mening om den. Noen mener den ligner noe man får i kinderegg, andre mener den er retro. Jeg heller nok litt mot begge deler.

På veien ligger den godt. Med ett hjul i hvert hjørne er det lagt opp til fine kjøreegenskaper. Den er kvikk og fin på landeveien, men størrelsen gjør at den er litt følsom for sidevind. Styringen er presis men kanskje litt lett. I byen er imidlertid det en stor fordel. Svingradiusen på 4,7 meter er imponerende og gjør bykjøringen til en lek. Med små ytre mål er det enkelt å finne parkeringsplass, og kjøring i trange bygater går som en drøm. Suzuki Ignis er bybilen som takler langturer bedre enn de fleste.

Ignis er også laget for utflukter litt utenom det vanlige. Takket være firehjulsdrift og store hjul, tar den seg fram mange steder andre må gi opp. AllGrip-systemet består av en viskosekobling som fordeler dreiemomentet til bakhjulene hvis framhjulene mister veigrepet. Dermed får man god fremkommelighet og sikrere kjøreegenskaper.

Selv om Ignis er liten, har den mye sikkerhetsutstyr. Filvarsling, vinglevarsling, automatisk nødbrems, bremseassistent og fotgjengervarsler er noe av det Ignis tilbyr. Man føler seg også ganske sikker tross størrelsen, det kan ha noe med at man sitter forholdsvis høyt i bilen. Den har fått 5 stjerner i Euro NCAP-testen, noe som ikke alltid er tilfelle med småbiler.

Ignis har mange gode sider, og hybridsystemet tilfører mer på plussiden. Batteriet lades når man bremser, eller når farten blir redusert ved hjelp av motorbrems. Selve elmotoren bidrar ved start når Start/stopp-funksjonen er i aktivitet. Man får også ekstra hjelp ved akselerasjon, og da særlig i oppoverbakker.

Hybriddriften fører til redusert drivstofforbruk, men 0,47 l/mil ved blandet kjøring imponerer ingen. CO2-utslippet er 106 g/km, og det er større biler som kan skilte med bedre miljøprofil. Ved kjøring i jevn fart, var forbruket så lavt som 0,37 l/mil på en 5-mils strekning og fin vei uten mye bakker. Det er kanskje godkjent.

Ignis har mange styrker, og størrelsen er en av dem. Den har fine kjøreegenskaper og trives godt både i bymiljø og på landeveien. Firehjulsdriften gjør den mer fleksibel enn sine konkurrenter, og plassen er bra nok for en helgetur med 2-3 i bilen. Hybriddriften gir noe mindre forbruk, men likevel imponerer ikke Ignis på dette punktet. Det den derimot imponerer med er sjarm og tøffhet, samtidig som den er bedre å kjøre enn mange andre småbiler.

Foto: Suzuki.no



Suzuki Ignis 4×4 Hybrid kr 211 900
Tekniske data: 
4 syl Dualjet motor, 1242 ccm, 90 hk v/ 6000 omdr, 120 nm v/ 4400 omdr. Lengde: 370 cm, Bredde: 169 cm, Høyde: 159,5 cm, Akselavstand: 243,5 cm, Vekt: 885 kg, Bagasjeplass: 267 liter, Toppfart: 165 km/t, 0-100: 11,5 sek, Forbruk: 0,47 l/mil, CO2-utslipp: 106 g/km,