Tekst og foto: David K Andersen

Etter noen år med fokus på 500 og spinoffs av den, er Fiat nå tilbake med en skikkelig folkebil. I nye Tipo er det mye bil for pengene som gjelder.

Etter at siste generasjon Bravo ble borte for en tid tilbake, har det vært tomt fra Fiat i Golf-klassen. Nå er de altså tilbake, og med de prisene den norske importøren har kommet med, burde mye ligge til rette for at det tradisjonsrike italienske merket skal kunne ta markedandeler i dette viktige segmentet.

Vi har ikke kjørt nye Tipo ennå, men på de store bilmessene i Genéve og Paris i fjor, tok jeg en nærmere kikk.

Førsteinntrykket er at dette er en rett frem og ærlig familiebil uten krimskrams. Designet er ikke av det banebrytende slaget, men legger seg istedet på samme linje som eksempelvis nye Hyundai i30. Ryddig og stilig.

Interiøret gir samme inntrykk egentlig – brukervennlig og bygget for hverdagen. Plassen virker til å være bra både foran og i baksetet – Fiat sier bilen er klasseledende. Og så kommer Tipo både som 5-dørs kombi og stasjonsvogn. Førstnevnte tar meget konkurransedyktige 440 liter i bagasjerommet, mens stasjonsvogna svelger 550.

Tipo har allerede blitt lansert flere steder i Europa og selger godt. Den vant dessuten Autobest 2016 hvor juryen består av motorjournalister fra de europeiske landene.

Bilen er på plass i Norge og denne uken har det vært offisiell avduking samt forhandleropplæring. Norgeslansering skal skje 10. – 11. mars. Vi kommer tilbake med test så snart det lar seg gjøre.

Det mest interessante foreløpig er utvilsomt prisene den norske importøren gikk ut med denne uken. Det skal sies at vi foreløpig ikke vet hva slags utstyr som er inkludert og hva som eventuelt kommer i tillegg, men om bilene har det meste som standard, er dette særdeles hyggelig lesning for den som er ute etter mye bil for pengene.

Fire motorer og to utstyrsnivå, hvor Pop er innsteg og Lounge høyere, vil være tilgjengelig.

5-dørs kombi:

  • 1,4 bensin 95 hk manuell Pop, kr. 228 800,-
  • 1,4 bensin turbo 120 hk manuell Lounge, kr. 268 800,-
Stasjonsvogn:
  • 1,3 diesel 95 hk manuell Pop, kr. 238 800,-
  • 1,6 diesel 120 hk DDCT (automat) Lounge, kr. 278 800,-
  • 1,4 bensin turbo 120 hk manuell Lounge, kr. 278 800,-