Av Vegar Bjørge
Ny Mustang er på gang og selv om formen er lik, ser man fort forandringene. Det meste skjer likevel under skalet og Ford overrasker på noen punkter.
Likevel begynner vi med fronten som har blitt enda tøffere med nye lykter, grill og panser. Fronten ser lavere ut og man får enda mer inntrykk av en bil med rå kraft. Bakenden har fått ny spoiler og små forandringer på støtfanger og lys.
Innvendig er det et nytt 12″ digitalt instrumentpanel som stjeler oppmerksomheten. Denne store skjermen er mulig å sette opp etter førerens ønsker, og man har mer tilgjenglig rett foran seg enn noensinne.
Førerassistentsystemene er oppgradert og den inkluderer nå nødbremsassistent med fotgjengergjenkjennelse, filskiftevarsler med aktiv hjelp for å holde deg i riktig kjørebane og kaffestoppvarsel (når bilen mener du er for trøtt til å fortsette turen).
Ytelse er som alltid viktig i Mustang og motorene har fått en overhaling. Dette resulterer i bedre akslerasjon i EcoBoost-motoren på 2,3 liter og et høyere dreimoment i V8-eren. Sammen med disse motorene har Ford utviklet en ny 10-trinns automatkasse som gir raskere girskift og lavere friksjon.
For at kraft og chassis skal jobbe best på veien, har man også utstyrt nye Mustang med oppgraderte støtdempere. For de som bestiller «Performance-pakke», får man tilgang på MagneRide-dempere som gir enda vassere kjøreegenskaper.
Ny Mustang blir ikke å finne i Norge før om et års tid, men dagens modell er ikke så værst å se på den heller. Du kan lese vår test av cabrioleten her.