Hjem Tester Test: Ford Ka+ 1,2 TI-VCT

Test: Ford Ka+ 1,2 TI-VCT

Av Vegar Bjørge




Ford har kommet med ny Ka og med tillegget + har den faktisk blitt stor nok for fem. Den har gått litt under radaren, den nye modellen, og med ny Fiesta snart på veien, er det ikke lang tid den får i rampelyset. For selv om Ford Ka er forholdsvis liten, er det en stor nyhet. Den har ingen ting til felles med gamle Ka, og formen har blitt mer tradisjonell. Nå er den også bare å få som 5-dørs kombi, mens den forrige Ka bare kunne leveres med 3-dørs karosseri.

Ka+ har egentlig ikke så mange konkurrenter. Den er mindre enn Ford Fiesta, Opel Corsa og Peugeot 208, men for stor i forhold til småbiler som Volkswagen Up, Peugeot 108 og Toyota Aygo. Om vi likevel skal plassere den et sted, så er den nærmere Ford Fiesta enn Volkswagen Up.

Vi starter med plass, og tross at Ka+ som sagt ikke er særlig stor, er den likevel stor nok for to voksne og tre barn. Kanskje ikke stor nok for ferieturen, men stor nok i hverdagen. Jeg med mine nesten 180 cm, satt også helt ok bak meg selv. Bagasjeplassen er 270 liter, noe som også er mer enn godkjent i denne størrelsen bil.

Man sitter godt bak rattet og det er stillbart både opp/ned og ut/inn. Setet har også helt greit med innstillinger, men jeg kunne likevel tenkt meg å få rattet enda litt nærmere meg selv. Positivt er det også med et armlene på førerstolen. Dette gjør kjøreturen enda litt mer behagelig. Materialvalget består av mye hardplast, men stoffsetene får et ekstra pluss for fin finish. Instrumenteringen er oversiktlig og litt atypisk Ford. Med Sync1 oppleves imidlertid Ka+ litt gammeldags innvendig, man merker at det har skjedd litt på infotainmentfronten den siste tiden. Likevel kan man koble til telefon, høre på Spotify og i tillegg gi den stemmekommandoer, så man har i grunn det man trenger. Vi tar også med at koppholderne sitter langt bak, noe som er et minus.

Kjøreegenskapene er fine og man opplever Ka+ som liten og nett. Den trives i byen, men er også en ivrig krabat når farten økes og landeveien kaller. Med hjul i hvert hjørne har den forutsetninger for å klare svingene godt. Styringen har fin følelse, og bidrar til å gjøre bilen kjørbar også i slalomøvelser. Den lille motoren lager litt bråk ved gasspådrag, men ellers synes jeg Ka+ går rolig og komfortabelt.

Motoren er litt død på lavt turtall – man må bruke girspaken en del ved aktiv kjøring. Det gjør ikke så mye, for Ford har en presis girkasse koblet til 1,2-literen, men med litt lange steg. De 85 hestekreftene jobber godt når du lar den få 3 500 omdreininger eller mer. Som nevnt gir motoren fra seg litt støy når du jager den oppover i turtall, men ved jevn kjøring, er den roligere. Bensinforbruket skal være lave 0,48 l/mil ved blandet kjøring, men så langt ned kom ikke jeg på min testtur. Likevel er den økonomisk og på langturer kan du nesten kjøre gratis. En liten testrunde på 4,5 mil med flat landevei og jevn fart i 80 km/t ga et passe nøyaktig forbruk på 0,39 l/mil, mens testforbruket på hele uken ble 0,57 l/mil.

Ford Ka+ starter på 172 000 kr. Valgmulighetene begrenser seg til én utgave, men man kan plukke på litt ekstrautstyr med komfortpakke som en option. Den inneholder ryggesensor, eleltriske vinduer bak, elektrisk innfellbare sidespeil og er verdt 2 800 kr. Automatisk klimaanlegg er nye 2 100 kr, mens man betaler 1 200 kr for mørktonede vinduer. Til slutt plukker man også på 15 » alufelger til 5 100 kr og cruisekontroll til 4 000 kr. Dette er alt ekstrautstyret du får til din Ka+ og dermed ender sluttprisen på 188 700 kr. For de pengene får du en stor småbil som gir deg bra med kjøreglede, og en passe sprek motor om du lar den få turtall.

Data:
Motor: R4, 1242 ccm, 85 hk v/6300 omdr. 112 nm v/4000 omdr. 5 trinns manuell girkasse,
Mål: Lengde: 392,9 cm Bredde:169,5 cm Høyde:153,4 cm Akselavstand: 248,9 cm Bagasjerom: 270 liter, Vekt: 1055 kg.
Forbruk: 0,48 l/mil v/ blandet kjøring, CO2-forbruk: 110 g/km
Akslerasjon 0-100: 13,9 sek, Toppfart: 168 km/t