Hjem Nyheter Motorsport: 2017 Hyundai i20 Coupé WRC

Motorsport: 2017 Hyundai i20 Coupé WRC

Av Glenn Michael Solberg

Hyundais nye i20 Coupe WRC ble nylig avduket på Autodromo Nazionale Monza. Vi var på plass i Italia for se den nye
bilen og høre Hyundai Motorsports planer for 2017-sesongen.
 
i20 har blitt oppgradert på en rekke punkter for å møte det nye reglementet som kommer i 2017. Vi snakker vel mer eller mindre en helt ny bil. Mer spesifikt: Høyere effekt, lavere vekt, ”råere” utseende med forbedret aerodynamikk
og aktiv differensial. Med andre ord: Det får ikke blitt bedre for oss som
elsker rally.

Bilen
Etter en rask presentasjon fra presidenten for Hyundai Motorsport, Gyoo-Heon Choi, og Team Principal Michel Nandan, skjønner jeg hvorfor Mr Choi stolt kaller bilen for sin ”baby”.  Utseendet er skikkelig bøllete – de massive skjermbredderne og resten av de aerodynamiske
forbedringene på karosseriet, gjør at bilen rett og slett er utrolig tøff. 
Farge-kombinasjonen er stort sett den samme, men også her har den fått et face-lift med
mørkeblått på skjermbreddere og kanalskjørt. Det fremhever bredden enda mer. Felgene foran er oransje mens de bak har samme mørke blåfarge som skjørtene. Karbon-detaljer er alltid kult, og hele den brede frontleppa,
speilene, vingen og store deler av bakfangerene er utført i det lettvektsmaterialet.

   

Motoren er fortsatt en 1,6-liters turbo, men den store
forskjellen fra 2016 er at den nå har større åpning på turbo-restriktoren som nå er på 36mm
og tidligere var på 33mm. I 2016 hadde de rett over 300 hestekrefter og i 2017-utgaven er
380 samt dreiemoment på 450 Nm. 
Aktiv (elektrisk/datastyrt) senter-differensial har vært forbudt i WRC siden 2010, men nå er den tilbake. Dette vil selvfølgelig gjøre at bilens kjøreegenskaper blir mye bedre og at de kommer til å være enda raskere i året som kommer. Jeg er imidlertid litt spent på hva den aktive diffen vil bety i praksis – håper ikke det innebærer mindre bred kjørestil.

Førerne 
Som mange har fått med seg, har Volkswagen trukket seg ut
av rallysirkuset, og fire ganger verdensmester Sebasitian Ogier sitter uten sete. Det samme gjelder også Andreas Mikkelsen og Jari-Matti Latvala. Det har vært mange spekulasjoner om hvem de kjører for i 2017. Én ting er sikkert: Ingen av de kommer
til å kjøre for Hyundai. 
Her satses det nemlig på de samme sjåførene som i år – Thierry
Neuville, Hayden Paddon og Dani Sordo. Det var nettopp dem som
fikk æren av å avduke den nye i20 WRC.
Jeg synes Hyundai motorsport gjør rett i sjåførvalget. Både
Neuville og Paddon har vunnet enkelt-runder i årets sesong, og Sordo har også
flere pallplasser. Neuville ble dessuten nummer 2 totalt i WRC i år. Han har definitivt funnet tilbake til toppform. Kanskje
Hyundai har den neste verdensmesteren?

Med denne fører-stallen og en bil som lover mye, er mulighetene neste år store. Både til å ta fabrikks-mesterskapet og førertittelen.
På presentasjonen av den nye i20´n får jeg inntrykk av et
selvsikkert team for kommende sesong. De forteller at de begynte testingen
allerede i april, og de har allerede 6000 km med 2017-bilen. testingen fortsetter dessuten videre frem mot Monte Carlo i
Januar.
Siden debuten i 2014 har Hyundai gradvis tatt nye steg mot toppen, og
de legger ikke skjul på at målsetninger og forventninger nå er høye.

Hvis nye Hyundai i20 Coupe WRC, og sjåførene, presterer
like bra i skogen som selve utseendet og specsene tilsier, har jeg også store
forventninger. Nå skal jeg bare
sitte på pinebenken og glede meg som en liten unge til det hele braker løs i
Monte Carlo!