Hjem Tester Test: Renault Zoe

Test: Renault Zoe

Av Vegar Bjørge

Elbiler er viktig og vi i Bil og Motorbloggen skal teste de alle sammen i løpet av høsten og vinteren. Det er nå mot kaldere tider som elbiler virkelig får vist hva de duger til, eller kanskje mer riktig, hva de ikke duger til. Bil nummer to i vår elbilreise er populære Renault Zoe. Test av Nissan Leaf har vi allerede gjort, og den overrasket på mange områder. Ville Renault Zoe overraske like bra, eller har tiden tatt den igjen?

Det er ikke til å stikke under en stol at de oppdaterte elbilene har en fordel i forhold til elbilene som har vært uforandret på markedet en stund. Zoe er av de sistnevnte, men det kommer en oppdatert versjon rett over nyttår som skal ha en rekkevidde på 400 km. Det lover godt. Dagens Zoe har rekkevidde på 240 km. Kanskje det duger i hverdagen.

Zoe har litt mer sjarm enn Nissan Leaf. Den er også merkbart mindre enn sin konsernkusine. Zoe er på størrelse med Renault Clio, mens Leaf konkurrerer i Golf-klassen. Den kompakte formen kler en elbil og Zoe sine runde former er moderne, men likevel også litt særegne. Det er lett å kjenne igjen Zoe når du møter den i trafikken.

Plassen innvendig er som i en småbil. Man sitter godt i et førersete uten heve funksjon. Det er ikke ofte man opplever. Etter en uke med bilen har jeg glemt at det ikke er mulig å heve eller senke setet. Rattet er stillbart både opp/ned og ut/inn. Det gir muligheter for å finne en god kjørestilling. Bak sitter 3 personer godt om de er små. For voksne er det taket som begrenser plassen. Helt bakerst er det plass til 338 liter bagasje, noe som er bare 3 liter mindre enn i VW e-Golf.

På veien oppleves Zoe som snerten og småbilfølelsen er positiv. Man har en bil som er enkel å manøvrere på trange steder i tillegg til at den er komfortabel å kjøre på landeveien. Kanskje den også oppfører seg noe mer sporty på veien enn det Leaf gjør, uten at det gjør den til noen sportsbil.

Med bare 88 hk får den ikke noe superbilprestanda, men som alle andre elbiler har den bra med krefter fra bunn, og det varer til det er stopp. Det er kanskje dette som også gjør Zoe populær? Jeg opplever Leaf som en bedre elbil, men Zoe som morsommere å kjøre. Leaf er positiv fordi den oppleves som vanlig, mens Zoe sprudler med noe uvanlig og morsomt. Om du velger å kjøre i ECO-mode begrenses hastigheten til ca 90 km/t. Jeg lot den gå for det meste i ECO-mode for å spare mest mulig strøm.

Rekkeviddeangst har jeg vent meg til, og det er ikke så farlig som det virker. Med Zoe så kan man strekke på beina og ta en hurtiglading helt gratis om man har behov for det. Dette gjelder på alle Cirkle K bensinstasjoner og Fortum sine hurtigladere. Smart og besparende. Du må lade litt oftere med Zoe enn du må med Leaf. Renault lover 240 km med Zoe noe jeg aldri klarte. Rundt 160-180 km var mer realistisk under testperioden. Temperaturer mellom 5 og 8 grader er ikke helt optimalt for elbiler. Likevel fungerte også Zoe godt i hverdagen. Det er nemlig sjelden man kjører noe særlig mer enn 100 km pr dag.

Fordi Zoe er ekstra smart har den også ekstra tungvinn Camelon-ladekabel. Den er større, lengre og tyngre enn hos konkurrentene, men Zoe tilpasser seg strøm fra 2 til 22 KW i bilen. Dette er vanligvis jobben som gjøres i ladestasjonen. Zoe trenger ikke dyre ladestasjoner med likestrøm, for dette ordnes som sagt av systemer i bilen. Selvfølgelig er dette et stort pluss, og kanskje man fort vender seg til en litt klumpete ladekabel.

For å kunne kalles en moderne elbil, må man også ha en del systemer som gjør bilkjøring enklere. Selvfølgelig kan Zoe fortelle deg hvor nærmeste ladestasjon er. Du kan få opp Cirkle K bensinstasjoner og Fortum sine ladestasjoner, i tillegg til at bilen kan vise deg nærmeste hoteller og spisesteder.

Sikkerhet er også viktig og Zoe er en av få elbiler som har fått 5 stjerner i EURO NCAP. Zoe er utstyrt med det man bør forvente av sikkerhetsutstyr i en moderne bil. Zoe ble testet i 2013 og man må nok regne med at elbilene som kommer på markedet nå, prøver å nå til en høyere standard enn det Zoe har satt. Noe av det som Zoe gjør er å advare syklister og fotgjengere om at det kommer en lydløs bil. Føreren kan velge mellom 3 forskjellige lydidentiteter (Pur, Glam og Sport) i tillegg til at man kan slå systemet av. Z.E Voice, som systemet heter, aktiveres mellom 1 og 30 km/t.

Økonomien med en elbil er fordelaktig. Man slipper å betale i veibommer, man kan parkere på en del steder gratis og i tillegg får man lav årsavgift. Hvordan det blir i framtiden er litt usikkert, selv om jeg tror elbilen får beholde de fleste fordelene den har i dag. Den viktigste fordelen er fritak for avgifter. Det gjør elbil til et billig alternativ. Renault Zoe starter på 199 000 kroner. Da er hjemmelader inkludert i prisen. Om man velger en 11 KW lader kan bilen lades i løpet av 2 timer. Laderen som er standard er en Wallbox på 3,6 KW.

Går du å funderer om å kjøpe deg en Zoe, så får du nå en med 400 km rekkevidde. Denne leverer Renault fra januar 2017, og med en slik rekkevidde kan man slippe taket i rekkeviddeangsten. Den skal vi selvfølgelig teste og vi gleder oss. Zoe ga nemlig mersmak.