Tekst og foto: David K Andersen
kan kjøpe, de har holdt på med god plass og smarte løsninger i slike biler
siden 1984. Nå fornyes den viktigste
modellen – vi har prøvekjørt helt nye Scenic.
fra blant annet SUVer, ser flerbruksbilen ut til å ha stabilisert seg. I alle
fall i Europa hvor klassen faktisk har økt litt de siste par årene. Og kanskje
kan det går litt oppover i Norge også. Blant annet blåser BMWs 2–serie liv i
klassen igjen. Det samme gjør ny VW Touran.
Flerbruksbiler er tross alt de beste familiebilene, og det er nok mange som hadde
hatt et enklere liv om Crossoveren eller SUVen hadde blitt droppet til fordel
for en bil som dette.
året og flere er på vei, merket har snart Europas mest moderne line-up. Felles
for alle er fokus på design, en omvandling vi sjelden har gleden å være vitne
til er snart fullført.
Scenic. Kanskje ikke så dumt, med unntak av Opel Zafira og Renaults egen
Espace, er ikke akkurat flerbruksbiler kjent for å være spesielt vakre eller
tøffe. Forhåpentligvis kan det faktum at nye Scenic ser meget bra ut hjelpe den.
frontrute og tak består av en eneste lang linje uten avbrudd eller justering.
Det gjør bilen ryddig og kompakt å se på.
Den skråner kraftig forover og gir Scenic helt egen identitet. Den sørger
samtidig for glimrende sikt på skrå forover for baksetepassasjerene – det vil
de minste like.
Tre ting gjør flerbruksbil til den beste familiebilen.
Plass, fleksibilitet og smarte løsninger.
i femseters versjon og 596 liter med nedlagt tredjerad for de som har det. Tallene
plasserer den omtrent midt i klassen, men 233 liter bak tredje seterad er bra.
Kommer du fra en gjennomsnittlig stasjonsvogn eller SUV, er jo dette
danseplass.
nødsete for voksne. Barn burde imidlertid ha det greit. Midtre seterad må
imidlertid trekkes noe frem for å få brukbar benplass, og da går det litt
utover plassen der.
burde det være mulig å få inn tre barneseter. Benplassen er fin og setene er
gode å sitte i.
setet. Den som barn kommer til å digge.
individuelle stoler, men er bare delt på ett sted slik at du får 1 + 2.
Muligens ikke all verden å si i det daglige, men i Opel Zafira med tre
individuelle seter, kan midtsetet slås opp til armelene og de to ytre flyttes
innover/bakover slik at bilen blir omgjort til en cruiser med topp plass og komfort for
fire voksne.
gjøres via et bryterpanel i bagasjerommet. Ikke bare er det superenkelt,
seteputene på midtraden forsvinner ned på gulvet samtidig som ryggen felles
slik at du får et lavt og rett lasteromsgulv.
samme ramme som i storebror Espace. De byr på alt fra god sidestøtte og
massasje til en fantastisk nakkestøtte og høy kvalitetsfølelse.
finner alle fin sittestilling. Selv med setet nederst sitter du litt høyere enn
i en personbil, men du sitter samtidig lavt nok til å føle at du sitter «i»
bilen og ikke «på» den.
Den litt romskipaktige følelsen den enorme frontruten der fremme gir, er et stort pluss i min bok. Sikten er dessuten glimrende.
Renault til. Dette er hjemmebane og det merkes. Du har for eksempel store rom
under luker i gulvet både på midterste rad og foran.
rekke rom for både for- og baksete, og den kan i sin helhet skyves forover og
bakover.
bare en luke foran et rom. Det er dessuten helt enormt stort. Selv nokså store
vesker får plass.
På førerplass kjenner du deg igjen om du har kjørt ny
Renault. Her er R-link 2 infotainmentsystem på plass med den trykkfølsomme
skjermen på 8,7 tommer. Den vil bli tilgjengelig med Apple Carplay og Android
Auto fra januar neste år.
absolutt toppnivå, men systemet er bra og føles moderne.
Multi-sense med ulike kjøremodus er noe av utstyret som er tilgjengelig.
også leser fotgjengere, filskiftvarsler, blindsonevarsler, trøtthetsvarsler og
mer. Automatisk filholder ser ut til være det eneste den mangler. I Euro NCAP
har den fått full pott, fem stjerner.
Vår testbil er en TCe 130 bensin med manuelt gir. Den leverer 205
Nm og sender Scenic opp i fart på en grei måte. Litt turtall vil
den ha for å levere fullt trykk, men girkassen er grei å bruke og i Sport har
du fin gassrespons.
110 hestekrefter og 1,6 på 130 eller 160, er antakelig det beste valget for de
som enten kjører langt eller ofte laster mye. Ellers bensin finfint.
på minste og største dieselmotor. Senere vil det komme på flere.
Spesielle hjul
noe spesielt med. Alle er 20-tommere, og det uvanlige er at de kommer i
dimensjonen 195/55-20. Smale og høye med andre ord. Og samtidig med relativt
høy profil.
dette kan være fremtiden. Rullemotstanden er lavere og sparer drivstoff,
utseendet er kult og komfort og kjøreegenskaper ivaretas på en god måte.
antar det er en god ting – en bekreftelse på at det fungerer.
Scenic utmerker seg ikke i noen spesiell retning kjøremessig,
men virker til å være satt opp et greit sted mellom komfort og stivhet.
et om ikke annet delvis resultat av de store hjulene. Ellers flyter den fint
og har du justerbare dempere i din versjon, kan du naturligvis påvirke dette
også selv. Støynivået er behagelig lavt.
prøvekjøringen, men den later ikke til å slå til voldsomt på det feltet. Vi
kikker nærmere på dette når vi etter hvert skal teste bilen i Norge.
tidspunkt og pris er ikke klart ennå, men vi har grunn til å tro at en greit utstyrt 110-hesters diesel vi starte godt under 350 000 kroner og dermed gjøre den rimeligere enn konkurrentene.
og fransk. Om så resten av bilen hadde vært gjennomsnittlig, ville utseendet
vært en god nok grunn til å kjøpe den.
andre punkter. Plass og fleksibilitet er glimrende. Interiøret er nokså flott og gir absolutt noe ekstra sammenlignet med en del konkurrenter både i design og følelse. Dessuten er utstyrslisten lang og innovasjon tilstede i form av ting som hjulene og de smarte løsningene.
Flerbruksbiler er gjerne arbeidshester for familien. I nye Grand Scenic blandes for første gang den rollen med gjennomført design. Det er faktisk denne bilens viktigste nyhet.
Data (for Grand Scenic TCe 130 7-seter):
Motor R4 bensin turbo på 1192 ccm. 130 hk v/5 000 o/min, 205 Nm v/2 000 o/min. Manuell 6-trinns girkasse, forhjulsdrift. 0-100 km/t 11,9 sekunder, topphastighet 188 km/t. Utslipp CO2 136 g/km, forbruk blandet kjøring 0,61 l/mil. Egenvekt 1 485 kg, tilhengervekt 1850 kg (EU-tall). Lengde 4 634 mm, bredde 1 866 mm, høyde 1 655 mm, akselavstand 2 804 mm. Bagasjerom 233 liter bak tredje rad, 596 liter bak andre rad.