Tekst og foto: David K Andersen

Renault har vært synonymt med de beste flerbruksbilene du
kan kjøpe, de har holdt på med god plass og smarte løsninger i slike biler
siden 1984. Nå fornyes den viktigste
modellen – vi har prøvekjørt helt nye Scenic.
Etter noen år med tilbakegang på grunn av tøff konkurranse
fra blant annet SUVer, ser flerbruksbilen ut til å ha stabilisert seg. I alle
fall i Europa hvor klassen faktisk har økt litt de siste par årene. Og kanskje
kan det går litt oppover i Norge også. Blant annet blåser BMWs 2–serie liv i
klassen igjen. Det samme gjør ny VW Touran.
Forhåpentligvis kommer nye Scenic inn på et godt tidspunkt.
Flerbruksbiler er tross alt de beste familiebilene, og det er nok mange som hadde
hatt et enklere liv om Crossoveren eller SUVen hadde blitt droppet til fordel
for en bil som dette.

Design

Vi har sett nye Renaulter komme på løpende bånd det siste
året og flere er på vei, merket har snart Europas mest moderne line-up. Felles
for alle er fokus på design, en omvandling vi sjelden har gleden å være vitne
til er snart fullført.
Dermed står ikke uventet utseendet sentralt også på nye
Scenic. Kanskje ikke så dumt, med unntak av Opel Zafira og Renaults egen
Espace, er ikke akkurat flerbruksbiler kjent for å være spesielt vakre eller
tøffe. Forhåpentligvis kan det faktum at nye Scenic ser meget bra ut hjelpe den.

Tre ting utmerker seg. Legg merke til hvordan panser,
frontrute og tak består av en eneste lang linje uten avbrudd eller justering.
Det gjør bilen ryddig og kompakt å se på.
Den andre greia er nedre vinduslinje, spesielt på bakdørene.
Den skråner kraftig forover og gir Scenic helt egen identitet. Den sørger
samtidig for glimrende sikt på skrå forover for baksetepassasjerene – det vil
de minste like.
Bare den lange versjonen (Grand) kommer til Norge, og som bildene viser, er bakre tredjedel totalt forskjellig på de to.


Nettopp denne delen av Grand Scenic ser jo helt fantastisk ut. Erkefransk og ultramoderne. Stilig og lekker. Den som vil må gjerne prøve å lage en flerbruksbil med hottere bakpart.
Multi Purpose Vehicle
Tre ting gjør flerbruksbil til den beste familiebilen.
Plass, fleksibilitet og smarte løsninger.
Starter vi bakerst, byr Grand Scenic på et bagasjerom 765 liter
i femseters versjon og 596 liter med nedlagt tredjerad for de som har det. Tallene
plasserer den omtrent midt i klassen, men 233 liter bak tredje seterad er bra.
Kommer du fra en gjennomsnittlig stasjonsvogn eller SUV, er jo dette
danseplass.
Den tredje seteraden bærer som vanlig preg av å være et
nødsete for voksne. Barn burde imidlertid ha det greit. Midtre seterad må
imidlertid trekkes noe frem for å få brukbar benplass, og da går det litt
utover plassen der.

På midterste rad er bredden blant de beste i klassen, her
burde det være mulig å få inn tre barneseter. Benplassen er fin og setene er
gode å sitte i.
Ulempen er takhøyden ute på sidene som er i knappeste laget for voksne. Kanskje er det prisen man må betale for den høye monteringen av
setet. Den som barn kommer til å digge.
Det er en ting til med baksetet. Det har ikke tre
individuelle stoler, men er bare delt på ett sted slik at du får 1 + 2.
Muligens ikke all verden å si i det daglige, men i Opel Zafira med tre
individuelle seter, kan midtsetet slås opp til armelene og de to ytre flyttes
innover/bakover slik at bilen blir omgjort til en cruiser med topp plass og komfort for
fire voksne.

Grand Scenics felling av setene er imidlertid glimrende og
gjøres via et bryterpanel i bagasjerommet. Ikke bare er det superenkelt,
seteputene på midtraden forsvinner ned på gulvet samtidig som ryggen felles
slik at du får et lavt og rett lasteromsgulv.
Foran i Scenic sitter du kongelig i store flotte stoler med
samme ramme som i storebror Espace. De byr på alt fra god sidestøtte og
massasje til en fantastisk nakkestøtte og høy kvalitetsfølelse.
Innstillingsmulighetene er gode både på sete og ratt så her
finner alle fin sittestilling. Selv med setet nederst sitter du litt høyere enn
i en personbil, men du sitter samtidig lavt nok til å føle at du sitter «i»
bilen og ikke «på» den. 

Den litt romskipaktige følelsen den enorme frontruten der fremme gir, er et stort pluss i min bok. Sikten er dessuten glimrende.

Når det kommer til smarte løsninger, slår ikke uventet
Renault til. Dette er hjemmebane og det merkes. Du har for eksempel store rom
under luker i gulvet både på midterste rad og foran.
Midtkonsollen er særdeles fleksibel, den er enorm, har en
rekke rom for både for- og baksete, og den kan i sin helhet skyves forover og
bakover.
Hanskerommet er som i Captur en skuff som kommer ut og ikke
bare en luke foran et rom. Det er dessuten helt enormt stort. Selv nokså store
vesker får plass.
Til sammen har Scenic 63 liter med plass i diverse smårom.

Bak rattet
På førerplass kjenner du deg igjen om du har kjørt ny
Renault. Her er R-link 2 infotainmentsystem på plass med den trykkfølsomme
skjermen på 8,7 tommer. Den vil bli tilgjengelig med Apple Carplay og Android
Auto fra januar neste år.

Noe komplisert tilgang til visse funksjoner holder det unna
absolutt toppnivå, men systemet er bra og føles moderne.

Head-up display i farger (plate som vippes opp), Bose lyd og
Multi-sense med ulike kjøremodus er noe av utstyret som er tilgjengelig.

Sikkerheten ivaretas av adaptiv cruise med autobrems som
også leser fotgjengere, filskiftvarsler, blindsonevarsler, trøtthetsvarsler og
mer. Automatisk filholder ser ut til være det eneste den mangler. I Euro NCAP
har den fått full pott, fem stjerner.

Motorer
Vår testbil er en TCe 130 bensin med manuelt gir. Den leverer 205
Nm og sender Scenic opp i fart på en grei måte. Litt turtall vil
den ha for å levere fullt trykk, men girkassen er grei å bruke og i Sport har
du fin gassrespons.

En av dieselmotorene, du vil kunne velge mellom 1,5-liter på
110 hestekrefter og 1,6 på 130 eller 160, er antakelig det beste valget for de
som enten kjører langt eller ofte laster mye. Ellers bensin finfint.

Dobbeltclutch EDC automatgir er fra starten av tilgjengelig
på minste og største dieselmotor. Senere vil det komme på flere.

Spesielle hjul

Har du lagt merke til hjulene? De er det nemlig
noe spesielt med. Alle er 20-tommere, og det uvanlige er at de kommer i
dimensjonen 195/55-20. Smale og høye med andre ord. Og samtidig med relativt
høy profil.

Lignende type hjul kjenner vi fra BMW i3, og mye tyder på at
dette kan være fremtiden. Rullemotstanden er lavere og sparer drivstoff,
utseendet er kult og komfort og kjøreegenskaper ivaretas på en god måte.

Ute på veien merkes ikke voldsomt forskjell mot normalt, jeg
antar det er en god ting – en bekreftelse på at det fungerer.

På veien
Scenic utmerker seg ikke i noen spesiell retning kjøremessig,
men virker til å være satt opp et greit sted mellom komfort og stivhet.

Den slår noe hardt over korte og skarpe ujevnheter, muligens
et om ikke annet delvis resultat av de store hjulene. Ellers flyter den fint
og har du justerbare dempere i din versjon, kan du naturligvis påvirke dette
også selv. Støynivået er behagelig lavt.

Den sportslige siden ble ikke utforsket ved denne første
prøvekjøringen, men den later ikke til å slå til voldsomt på det feltet. Vi
kikker nærmere på dette når vi etter hvert skal teste bilen i Norge.

Hit kommer den forresten like etter årsskiftet. Nøyaktig
tidspunkt og pris er ikke klart ennå, men vi har grunn til å tro at en greit utstyrt 110-hesters diesel vi starte godt under 350 000 kroner og dermed gjøre den rimeligere enn konkurrentene.

Konklusjon
Grand Scenic ser fantastisk ut. Moderne, lekker, særpreget
og fransk. Om så resten av bilen hadde vært gjennomsnittlig, ville utseendet
vært en god nok grunn til å kjøpe den.

Heldigvis leverer den bedre enn gjennomsnittlig på flere
andre punkter. Plass og fleksibilitet er glimrende. Interiøret er nokså flott og gir absolutt noe ekstra sammenlignet med en del konkurrenter både i design og følelse. Dessuten er utstyrslisten lang og innovasjon tilstede i form av ting som hjulene og de smarte løsningene.

Flerbruksbiler er gjerne arbeidshester for familien. I nye Grand Scenic blandes for første gang den rollen med gjennomført design. Det er faktisk denne bilens viktigste nyhet.

Data (for Grand Scenic TCe 130 7-seter):
Motor R4 bensin turbo på 1192 ccm. 130 hk v/5 000 o/min, 205 Nm v/2 000 o/min. Manuell 6-trinns girkasse, forhjulsdrift. 0-100 km/t 11,9 sekunder, topphastighet 188 km/t. Utslipp CO2 136 g/km, forbruk blandet kjøring 0,61 l/mil. Egenvekt 1 485 kg, tilhengervekt 1850 kg (EU-tall). Lengde 4 634 mm, bredde 1 866 mm, høyde 1 655 mm, akselavstand 2 804 mm. Bagasjerom 233 liter bak tredje rad, 596 liter bak andre rad.

Forrige artikkelPå date med Mazda 6
Neste artikkelTest: Mercedes-Benz E200 mot Jaguar XF 20d