Tekst og foto: David K Andersen
Klassiske japanske sportsbiler er noe av det absolutt hotteste du kan bli sett i. Da Nissan viste nye Skyline på New York-utstillingen, hadde de tatt med alle forløperne – de to eldste skaper ekstremt ha-begjær!
Hakosuka består av det japanske ordet for boks og forkortelsen for himmel, eller skyline som det mer presist heter på engelsk. Det var det tilnavnet den første generasjonen av det som i dag er en legende blant sportbiler gikk under.
Med internkode KPGC10, lanserte Nissan starten på Skyline-eventyret i 1969. To år senere kom den fantastiske coupéen du ser på bildene her. Å se på denne bilen føles for meg som å se på en perfekt preppet Mk2 Ford Escort RS1800 med skjermbreddere og det hele. Bare enda mye råere.
Men en herlig rekkesekser med doble overliggende kamaksler og 160 hestekrefter ved 7000 omdreininger, innbyr denne skjønnheten til fantastiske stunder på svingete veier tidlige søndagsmorgener. At motoren er koblet til en femtrinns manuell kasse demper på ingen måte lystene – for en bil!
Kenmeri Skyline kom etterpå. Den første generasjonen ble lagt ned allerede i 72, men året etter var det klart for en ny. Dessverre tok oljekrisen knekken på den – etterspørselen etter sportsbiler falt til null, og Kenmeri-bilen rakk aldri å bli noen suksess. Bare 197 biler ble produsert. Kallenavnet stammer forresten fra en reklamekampanje.
Riktig like sexy som forgjengeren synes ikke jeg denne bilen er, men du verden – den er fortsett ekstremt attraktiv. Designet er mye mer utpreget japansk, og jeg tror nettopp det vil gjøre denne bilen bare mer ettertraktet i fremtiden.