Av Vegar Bjørge
Ford kommer med en stor SUV til Europa, med amerikansk opphav. Der har den også blitt solgt en stund allerede, og Ford i Europa er spente på om den kommer til å nå populariteten de synes den fortjener. Jeg tror nok ikke de trenger å være veldig bekymret. Det er bare en liten hake ved bilen, men det kommer vi tilbake til.
Utseendet til nye Edge er maskulint og tøft i tillegg til litt sportslig. Vet ikke om det bare er meg, men jeg ser også noen likheter til Mustang, og da særlig over panseret. De to finnene som går over Mustangs vakre frontparti, finner man også igjen på Edge. Ellers er det mye flater og bilen ser klassisk SUV-aktig ut, og det er nettopp det dette er. En klassisk SUV man kan bruke utenfor allfarvei.
Innvendig er Edge veldig lik sine søsken i Ford-flokken. Her har man ryddige instrumenter med knapper plassert i dashbordets midtkonsoll. Over knappene finner man infotainmentskjermen som er ganske bra, men det kommer bedre til sommeren. Sync 2 er på vei ut og Sync 3 blir mer moderne med bedre grensesnitt og skjerm. Foran føreren finner man en skjerm med informasjon man trenger under kjøreturen. Et lite minus er at informasjonen virker litt rotete, men pluss for at man kan stille inn selv hva slags info man vil ha i displayet.
Materialvalgene i testbilene var av god kvalitet med godt bearbeidet plast som ikke virker billig. Skinnsetene gir følelsen av luksus og det er ikke langt opp til tysk premium. Jeg finner meg godt til rette bak rattet, men setene er litt for korte for langbeinte. Baksete har et hav av plass og sløsing er et ord som dukker opp i hodet mitt. Likevel setter man stor pris på å kunne strekke ut beina når man sitter lenge der bak, og derfor er noen ganger sløsing nødvendig.
Man skulle kanskje tro at baksetet stjeler det meste av bagasjeromsplassen, men det er feil. Man har plass til det meste av ferieutstyr til både mor, far og alle ungene. Edge tar fra 602 – 1847 liter, alt etter hvor mange seter som er i bruk. Du har sikkert skjønt at Ford Edge ikke er en liten bil, og det er helt riktig. Den måler 480,8 cm i lengden og 192,8 cm i bredden uten speil. Den oppleves ganske stor og vil nok kreve litt konsentrasjon i trange parkeringshus. Ryggekamera og varslere er på plass, og på grunn av bilens størrelse, piper det ganske hissig så fort vi beveger oss inn på trange plasser. Noe har nå amerikanerne bidratt med.
Vi fikk testet to varianter, en Titanium med 180 hk dieselmotor og en Sport med 210 hk dieselmotor. Sport virket roligere enn Titanium uten at noen av de virket støyende. Ford Edge har fått aktiv støydemping og laminert glass for best mulig komfort. Vi testet selvfølgelig opp mot toppfart, og kunne også da prate normalt med både sidemann og baksetepassasjer.
Sportsutgaven leveres med 20 » hjul og Adaptiv styring. Vi fant denne modellen mer behagelig å kjøre enn Titanium og styringen var merkbart mer direkte. I tillegg var bilen mer manøvrerbar der det var trangt. En elektrisk motor i rattstammen bidrar til lettere manøvreringer i lav fart, og mer presis opplevelse i høyere farter.
Velger du 210 hk i din Edge får du PowerShift-kassen på kjøpet. Dette er det verdt, for denne type bil kler automatisk giring. Dobbleklutsjkassen til Ford er presis og fin og gir en komfortabel kjøreopplevelse, men den kan oppleves litt lite sportslig. I en slik type bil gjør det ikke noe.
Så hva er haken? Kanskje startprisen på bilen er en tanke høy? Man får ingen Edge i Norge om man ikke er villig til å bla opp 600 000 kroner, men da får du til gjengjeld en stor SUV med bra motor, godt med utstyr og et tøft design.
Data: Motor: 4 syl, 1997 ccm, 210 hk, 450 nm, Lengde: 480,8 cm, Bredde: 192,8 cm, Høyde: 169,2 cm, Bagasjekapasitet: 602 – 1847 liter, Vekt: 1949 kg, Tilhengervekt: 2000 kg, Toppfart: 211 km/t Akselerasjon 0-100: 9,4 sek, Forbruk: 0,59 l/mil, CO2-utslipp: 152 g/km
Pris Ford Edge Sport 210 hk: 657 000 kroner