Hjem Tester Test: Land Rover Discovery Sport HSE Luxury 2,0 TD4

Test: Land Rover Discovery Sport HSE Luxury 2,0 TD4

Tekst og foto Vegar Bjørge

Land Rover Discovery Sport er bilen for deg som ønsker en romslig og luksuriøs familiebil som takler den tøffe veien opp til hytta. Kanskje du også vurderer tysk premium og det er nok mot disse som Land Rover også har siktet. Discovery Sport er ikke lik Discovery, for Sport-versjonen har helt ny arkitektur og motorer. Den ser selvfølgelig også mer sportslig ut. BMW X3, Audi Q5 og Mercedes GLC er de store konkurrentene, men Discovery Sport er alene om å levere 7 seter og det er faktisk greit med plass til så mange passasjerer.

Design
De aller fleste kjenner igjen en Land Rover Discovery Sport. Engelskmennene med indiske eiere er flinke til å ta vare på familiearven og utvendig er Land Rover sine biler ganske så like, selv om de har store forskjeller. Fronten er mer sportslig enn Discovery og Defender og designet er mer avrundet i forhold til den større Discovery. Bakenden med sine runde hovedlys er stilig, særlig i mørket.

Innvendig har man utrustet testbilen med utsøkt matriell i skinn, treimitasjoner og mykplast. Detaljene er av høy kvalitet og det er mer klassisk enn moderne. Knapper, brytere og instrumenthjul er det også fin finnish på, og man føler godt smaken av luksus innvendig i Discovery Sport. Infotainmenskjermen har touch funksjon og fungerer bra, og lydanlegget er også av ypperste sort. Det er ikke spart på så mye og følelsen av å være i et konsertlokale er faktisk tilstede.

Plass og interiør
Innvendig er det som sagt god plass i Discovery Sport, og man finner seg godt til rette bak rattet. Det er mange innstillinger både på stoler og ratt, så folk i alle størrelser skal ha muligheter til å sitte godt. Skinnstolene er av utsøkt kvalitet, og man sitter meget godt også over lengre avstander. Koppholdere er riktig plassert og man finner brytere og knapper der man forventer. Har man kjørt bil fra Land Rover, Range Rover eller Jaguar, så kjenner man seg fort igjen.

I baksetet sitter man nesten like godt, selv om reguleringer av sete ikke er på samme nivå. Man har god støtte til lårene og det er høyt under taket. Varme på sidesetene er også på plass, sammen med egne varmekanaler som gir en god og rask effekt bakover i kupeen. Land Rover Discovery Sport har store innvendige arealer så man skulle tro det tar lang tid å få bilen varm, men det er ikke tilfelle. Helt bakerst er det enten plass til to reisende til, eller en god porsjon hyttebagasje.

Kjøreegenskaper
Discovery Sport er mer sport enn Discovery, men du velger ikke denne om du skal en tur på bane. Om du derimot skal pakke den full med fotballer, skier, sykler på tilhengerfeste, surfebrett på taket og sjakkbrett i midtkonsollen, ja så er dette bilen for deg. Den gir eieren muligheter for aktiv livsstil og om man skulle en tur utenom all far vei, så trenger heller ikke det være det store problemet.

Med fire terrengoppsett så kan man utforske mange nye steder med Discovery Sport. Man kan velge mellom General Driving, Grass/Gravel/Snow, Mud & Ruts og til slutt Sand. Velger man i tillegg Adaptive Dynamics har man også Dynamic Mode å velge på. Denne innstillingen strammer understellet og gjør bilen mer sportslig å kjøre. Alle innstillinger setter opp bilen slik at den kan fungere maksimalt på det valgte Mode.

Jeg fikk sjekket snøkjøring og landeveiskjøring, og på slike underlag er den meget god å kjøre. På snødekte veier føler man seg trygg med et aktivt firehjulstrekksystem som tar seg av alt av hjulspinn, og fremkommelighet er aldri et tema. Man kjører og regner alltid med å komme frem. Dette gjelder også i bratte bakker og med dyp snø. Discovery Sport har imponerende fremkommelighet for norske vinterforhold. På landeveien er komfort et stikkord som sitter igjen hos meg. Girkassen er optimalt satt opp og man får myke å fine girskift fra ZF sin 9 trinns automatkasse. Styringen er også presis og følger godt med også når det går kjapt unna.

Motor og girkasse
Som nevnt er girkassen ypperlig og kommer fra ZF. 9 trinn er kanskje litt i overtall, men det har sine fordeler. Man kjører mer økonomisk med mange trinnmuligheter i girkassen, og selvfølgelig går det også fortere ved akselerasjon. Sprinten til 100 går unna på 10,3 sek. noe som er 1,4 sek kjappere enn med manuell girkasse. Så store forskjeller har ihvertfall undertegnede ikke sett før. Forbruket skiller seg minimalt mellom automat og manuell girkasse.

Motoren i testbilen var den lille 2,0 liters dieselen på 150 hk. Dette er en ny motor fra Land Rover/Jaguar, og drivstofføkonomi har stått i førersetet. Både utslipp og forbruk er senket med 17 % og testet versjon skal klare seg med 0,53 l/mil ved blandet kjøring. Motoren veier 20 – 30 kg mindre enn forgjengeren, takket være utstrakt bruk av aluminium. I tillegg til lett vekt har man også minimalisert vibrasjoner og støy. Dette merkes godt bak rattet på bilen, og motoren imponerer tross sitt beskjedne effektuttak. I tillegg til 150 hk kan man også få motoren i en 180 hk versjon. Da har man et dreiemoment på 430 nm, 50 nm mer enn 150 hk-utgaven.

Økonomi
Discovery Sport starter på kr 506 900,- og da får du en dieselvariant med 150 hk og 2 hjulstrekk. Med trekk på alle fire og 150 hk starter prisen på kr 550 900,-. For automatgir må du betale fra kr 27 000,- og om du ønsker 180 hk diesel starter billigste modell på kr 580 900,-. Man har fire utstyrsvarianter å velge mellom; Pure, SE, HSE og HSE Luxury. Den sistnevnte har stort sett alt utstyr men betinger et merpris a kr 158 000,-. Man får også Discovery Sport med bensinmotor for kr 746 900,- og oppover og da er automatgir standard.

Discovery Sport er ikke så annerledes priset enn sine konkurrenter og man har vel omtrent samme verditap som hos tysk premium. Skal man ha en slik type bil, ville jeg godt for enten HSE eller HSE Luxury. Da opplever man at bilen er ganske luksuriøs og man vil nok hente en del av merprisen i økt annenhåndsverdi.

Med et forbruk på 0,53 l/mil ved blandet kjøring på testbilen, så skal man ikke klage. Virkeligheten er ikke så langt unna og jeg kjørte min test på et snitt på 0,61 l/mil, og landveiskjøring på sparebluss gikk på 0,49 som må sies å være godkjent. Det jeg finner litt merkelig er at 7 seteren veier 99 kg mer enn 5 seteren og derfor bruker den også noe mer drivstoff per mil.

Konklusjon
Passe store SUVer finnes det en del av, men ikke så mange av de er utstyrt med 7 sitteplasser. Discovery Sport har plass til fører pluss 6 passasjerer, og det er forbausende god plass også helt bakerst. Midtre seterad kan flyttes fremover så man får ekstra plass bak til de 2 ekstra reisende eller ekstra med bagasje. Opplevelsen av komfort er stor og man sitter godt i passe harde seter, uansett hvor man sitter i Discovery Sport.

Den som forventer sportslige kjøreegenskaper blir skuffet, for Discovery Sport er for stor og tung til å by på ordentlig tango langs veien. Her går det mer i makelig selskapsdanstempo, men det kan den så til gangs at det er en fryd. Med komfortable egenskaper er det lett å ta lange kjøreturer bak rattet, og stereolyd lik en konsertsal gjør den til en drøm på ferieturer.

Kjøring utenfor allfarvei er paradegrenen til Discovery Sport, og selv om det ikke ser helt slik ut, har den mye å fare med om både sand, gjørme snø og vann skulle komme i veien for den. Vadedybde kan være på opptil 600 mm, noe som vil si et godt stykke opp på døra. Med Active Driveline som bremser innerste hjul og gir kraft til ytterste hjul, forsterkes kjøreinntrykket og gir en god kjøredynamikk også i terrenget. Det var vanskelig å få testet dette til det ytterste, men jeg tror det skal være vanskelig å kjøre seg fast med Discovery Sport.

For meg er Land Rover sin beste bil nettopp Discovery Sport, fordi man får mye plass, god komfort og høy sikkerhet for egentlig ikke så veldig mye penger. Greit, det kan bli dyrt, men den har en interiørkvalitet som gir valuta for pengene. De fleste legger også merke til den elegante designen og den skiller seg godt ut i mengden. Den er kanskje ikke den mest sportslige i klassen, men den skårer høyt på mye annet.

Data: Motor: Diesel, 4 sylindre, 1998 ccm, 150 hk ved 3500 omdr, 380 nm ved 1750 omdr, Lengde: 459,9 cm, Bredde: 206,9 cm, Høyde: 172,4 cm, Akselavstand: 274,1 cm. Bagasjeplass: 981 – 1698 liter, Vekt: 1884 kg, Forbruk: 0,53 l/mil, CO2-utslipp: 139 g/km. 0-100: 10,3 sek. Toppfart: 180 km/t