Av Vegar Bjørge
En modell som er ganske populær i mellomeuropa er Fiat Tipo. Den kom som sedanversjon i fjor, mens vi fikk se combi- og stasjonsvognvariantene på årets Geneve-utstilling. Sist Fiat hadde en Tipo i modellutvalget var på 90-tallet, og da var det en modell som hadde svært gode kjøreegenskaper. I Norge ble den tatt imot ganske godt, men kunne aldri vise til salgstall som sine tyske konkurrenter. Nå er det på tide å ta opp kampen på nytt, og Fiat Tipo ser ihvertfall ganske bra ut.
Combiutgaven er noe kortere enn sedanen og måler 437 cm i lengden. Stasjonsvognen har fått 20 cm ekstra med plass og gjør den til en ganske romslig familiebil. 550 liter med bagasje er ganske bra, selv om noen konkurrenter kan vise til over 600 liter helt bakerst. Combimodellen har rom for 440 liter bagasje.
Med ny importør i Norge bør vi forvente nye tak hos Fiat. 500-modellen i forskjellig utgaver, har stort sett vært alene hos forhandlerne rundt om i landet, og kanskje den etterhvert får selskap av Tipo. Combimodeller i Golf-klassen har uansett hvert populære her til lands, og med en stasjonsvogn i programmet bør man kunne forvente interesse fra de som er ute etter en romslig og økonomisk bil.
Motorutvalget er 2 dieselversjoner og 3 bensinversjon med effekt fra 95 hk til 120 hk. Man kan velge mellom 5 trinns og 6 trinns manuell girkasse eller automat og dobbelclutsjkasse. De forskjellige kassene avhenger av motoralternativ.
Foto: Fiat