Tekst og foto: David K Andersen
Vi skrev noen linjer om nye Scenic for et par uker siden – Renault hadde sendt ut et par teaserbilder i forkant av avdukingen på Genéve-utstillingen. Nå har vi sett den selv, prøvesittet og det hele.
Flerbruksbiler var det store på 80- og 90-tallet. Først de store, og så de litt mer kompakte. Renault ledet an i begge omganger. Først med store Espace og så med den mer snertne Scenic. Den første generasjonen av sistnevnte kom i 1996 og het i starten Megane Scenic. Slektskapet til kompaktbilen den er basert på er fortsatt like sterkt, men det er flere år siden Megane ble droppet i navnet.
Renault sier de med nye Scenic omdefinerer det opprinnelige konseptet fra 96. Særpreg og moderne design bryter konvensjonene for flerbruksbiler, og fra nå av skal Scenic være en bil man kjøper fordi man har lyst på den, og fordi den gir topp komfort for hele familien.
Nå har jeg naturligvis ikke kjørt bilen ennå, men etter å ha studert den og prøvesittet litt både foran og bak, er det vanskelig å ikke si seg enig med Renaults påstander. For selv om jeg mener flerbruksbiler generelt er sterkt undervurdert og fortjener betydelig bedre salg enn de har i Norge i dag – rett og slett fordi de gjør livet for en familie med plassbehov betydelig enklere enn hva en SUV eller Crossover får til – er det også en litt kjedelig biltype. Det helt store ha-begjæret innfinner seg liksom ikke.
Med nye Scenic er det faktisk litt annerledes. Den ser rett og slett bra ut. Jeg tenker at selv om den ikke minner så mye om flerbruksbilene fra 80- og 90-tallet, får den til litt av den samme greia som gjorde at vi syntes de bilene var litt kule den gangen – på nytt nå i dag. Den ser veldig moderne ut, men til forskjell fra tidligere, ser den i tillegg attraktiv ut.
Linjene er annerledes enn tidligere, og den har fått et slags crossover-stuk over seg. Samtidig skjer det mye spennende på detaljnivå. Bare sjekk frontruta med den delte a-stolpen og nedre vinduslinje på siden. Eller c-stolpen og hvordan farger brukes for å fremheve linjene. Legg forresten merke til hjulene; 20-toms felger er standard, men dekkene beholder forholdsvis høy profil. Trikset gir bedre utseende med riktige proporsjoner samtidig som komfort beholdes. Renaults profilerte design-sjef Laurens van den Acker holder utvilsomt trykket oppe.
Scenic vokser på alle kanter. Til og med bakkeklaringen øker med 4 cm – bra for oss med vinter. Det eneste målet som minker, er overhenget bak. Bagasjerommet øker til 572 liter, og baksetet byr på masse plass. Alle tre setene kan justeres i lengderetning. Som forventet, er den klasseledende på smårom og oppbevaringssteder. Til sammen finnes hele 63 liter ekstra oppbevaringsrom.
Konsollen mellom forsetene er nyskapende ved at den kan flyttes. Skyves den helt frem oppnås en mer innkapslet og cockpit-aktig førerplass, mens om den skyves bakover, får man en mer åpen og sosial følelse mellom passasjerene.
På plass bak rattet er det lett å kjenne seg igjen fra nye Talisman og Megane. Førermiljøet preges av infotainmentskjermen på 8,7 tommer i portrett-format og alt er stilig og enkelt. To ting skiller Scenic tydelig fra de to brødrene; for det første er girspaken plassert høyere, og for det andre er sittestillingen ikke uventet mer flerbruksbilaktig – altså høyere og med mer skrå vinkel på rattet. Setene er påkostet og virker veldig gode, og kvalitetsinntrykket generelt er bra.
Under skallet finner vi den modulære plattformen CMF C/D, den samme som både Megane, Talisman og Espace har.
Dieselmotorene er på 95, 110, 130 og 160 hestekrefter. Vi tipper den minste ikke kommer til Norge. Og kanskje ikke den største heller? Utslippene vil sikkert ha noe å si her med tanke på norske avgifter. 110-hesteren får forresten en enkel hybridløsning med et 48-volts batteri som sørger for lavere forbruk og hjelper til med akselerasjon under kraftig pådrag. På bensinsiden finner vi en 115-hester og en på 130. Dobbeltclutchautomat blir tilgjengelig på to av dieselmotorene.
I likhet med Megane, blir Scenic å få med rikelig og moderne utstyr. Både komfort og sikkerhet er godt dekket med eksempelvis adaptiv cruisekontroll, autobrems som også leser fotgjengere, skiltleser, blindsonevarsler, filholder, autoparkering, automatiske lys og mer. Multisense gir ulike kjøremoduser.
Vi regner med Scenic er på plass til høsten, og også at det vil komme en Grand Scenic med tre seterader.