Hjem Nyheter Nyheter Genéve: Toyota Hilux

Nyheter Genéve: Toyota Hilux

Tekst og foto: David K Andersen

Legendariske Hilux er ikke en modell som fornyes veldig ofte, og når det først skjer, pleier ikke forandringene å være voldsomme. Nå er det klart for en helt ny generasjon, og denne gangen kan det virke som om Toyota har gått lenger enn vanlig.

Noen revolusjon er det selvfølgelig ikke. Man endrer ikke et vinnende konsept mer enn nødvendig. Hilux er fortsatt en solid pickup bygget på ramme. Men etter å ha kikket nærmere på bilen under premieren på Genévemessen, er det tydelig at både design og interiør får et betydelig løft.

Rammen er helt ny denne gangen, og er 20 prosent stivere enn tidligere. Den skal sørge for bedre kjøreegenskaper, mer komfort, bedre kollisjonssikkerhet og ikke minst er den enda mer solid enn før. Motoren er også helt ny, den er på 2,4 liter og yter 150 hk og 400 Nm.

Designet levner ingen tvil om at vi snakker helt ny bil. Den drar ikke formene riktig like langt som eksempelvis Mitsubishi L200 og forblir en typisk pickup slik sett. Samtidig fremstår den som betydelig mer dynamisk enn før. Den virker lenger, lavere og mer muskuløs. Grillen har særegent design og hele fronten stikker seg på en måte rett fram. Jeg synes det er ganske tøft. Skjermbredderne er store og tydelige, og så har den fått en slags signaturlinje i sidevinduene bak. På Europapremieren var det bare denne firedørsversjonen som ble vist, men jeg tipper singelcab og halvannencab vil ha omtrent samme utseende.

Det er likevel innvendig vi finner de største forandringene. Sittestillingen, som ble betydelig forbedret tilbake i 2004, forblir omtrent den samme, men det virket på meg som om rattet har mer teleskop innover mot føreren. Design og materialvalg innvendig gjør et kjempehopp. Etter min første prøvesitting, virker det som om man nesten er oppe på personbilnivå. Det var rett og slett fint å befinne seg bak rattet.

Utstyrsnivået tilsvarer nå også hva man kan forvente i en personbil. Den har touchbasert infotainment i midten med 7-tommers skjerm og en 4,3-tommers TFT infoskjerm i midten mellom speedometer og turteller. Den kommer også med Toyota Safety Sense – altså aktive sikkerhetssystemer.