Av David K Andersen
Et av bilhistoriens viktigste kapittel avsluttes. Etter 68 år i produksjon ruller den siste Land Rover Defender ut av Solihull-fabrikken i dag. Vi har tatt en kikk i Land Rovers egne fotoarkiver og plukket ut noen godbiter for å feiere heltens bortgang.
Den er en av verdens lengstlevende modeller og elsket av alle generelt og engelskmenn spesielt.
Engelskmennene hadde sett hvilken utrolig nytte Willys (Jeep) hadde gjort for amerikanerne under andre verdenskrig. De villa ha noe tilsvarende, og dro idéen enda lenger da de lanserte Land Rover Series 1, kjent som Defender i dag, i 1948. Bilen var så fleksibelt at det nesten er umulig å tenke seg noe den ikke kunne bli brukt til.
Istedet for å ta Land Rover-historien fra grunnen av (det hadde jo blitt et verk i minst fem bind), har vi istedet gått gjennom Land Rovers eget arkiv og plukket noen godbiter blant veldig veldig mange bilder.
Men vi kan si litt om avslutningen. Vi har visst at Defender skulle legges ned siden 2013 – 2015 skulle være siste produksjonsår. Imidlertid har etterspørselen vært så stor mot slutten at fabrikken holdt det gående helt til i dag.
Den direkte årsaken til nedleggelsen, er at utslippene er for høye for europeisk lovgivning. I tillegg, og naturlig nok, har den eldgamle strukturen utfordringer med moderne kollisjonskrav.
Men det ligger mer bak. I 2014 ble det bare produsert 17 781 eksemplarer, og selv om det i seg selv er en god del biler, er det langt fra nok til å holde en bil i produksjon i dagens verden. Langt mindre bruke betydelige summer på oppgradering for å møte utslipp- og kollisjonskrav.
Det vil komme en erstatter før eller senere, men det er opplagt at den må rundes av betydelig i kantene for å appellere til et bredere publikum slik at salgstallene blir tilfredsstillende. Den vil helt sikkert bli betydelig mindre ekstrem og gjennomført enn Defender.
Mens den legendariske Land Roveren de første tiårene var et rent arbeidsverktøy, antok den underveis et helt spesielt image, og det er dét som har holdt liv i den så lenge. Defender var nemlig de siste tiårene av sitt liv en bil det var helt naturlig å se for seg alt fra bønder til kongelige i – den var totalt klasseløs og så gammel at den egentlig også var tidløs.
Men nå er det altså slutt. Her er noen minner fra historien.